در عصر تغییرهای لحظهای، هر یک از سازمانها بهدنبال تحقق مأموریت و آرمانی هستند که مبین فلسفه وجودی آنهاست. این سازمانها، برای نیل به اهداف خود، از ابزار و وسایل متعددی از قبیل پول و سرمایه، فناوری، مواد اولیه و نیروی انسانی بهره میبرند، اما در این بین، مهمترین عامل که گرداننده و تکمیل کننده اقدامهای سایر عوامل نیز میباشد، نیروی انسانی است. لذا بدون در نظر گرفتن نقش، اهمیت و جایگاه این عامل حیاتی، سرمایهگذاریهای سازمان چیزی جز مصرف یک سری هزینههای زاید و کم فایده نیست. مدیران سازمانهای کنونی باید قادر باشند با بهکارگیری سازوکارهای گوناگون، نهتنها سازمان را به اهداف خود برسانند، بلکه موجبات فعالیت و ایفای نقش بهتر و کاراتر نیروی انسانی خود را فراهم سازند. در این مقاله، با محوریت نقش و اهمیت موضوع حسابداری منابع انسانی، ضمن مروری بر ادبیات نظری مربوط به حسابداری منابع انسانی، یکی از راهکارهای مؤثر سازمانی در دوران رکود، تحت عنوان تصمیمگیریهای تعلیق(دائمی و موقت)، مورد بررسی قرار میگیرد. تعریف حسابداری منابع انسانی، بیان اهمیت و جایگاه این مفهوم در سازمانهای کنونی و نقش آن در تصمیمات مربوط به تعلیق پرسنل و ارائه مدل نمونه و تشریح آن، از مواردی است که در این مقاله، بدان پرداخته میشود.