@article { author = {Akbari, Mohsen and Azar, Adel and Haji Mahmoudloo, Ayoob Mehdi and Aletaha, Seyyed Hassan}, title = {The Effect of Corporate Social Responsibility on Organizational Citizenship Behavior: Mediating Roles of Occupational Involvement, Job Satisfaction, and Employees Voice}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.103549}, abstract = {Background & Purpose: Willingness to take voluntary and constructive actions in an organization depends on the alignment of different stakeholders’ values. This study analyzed the effect of corporate social responsibility on organizational citizen behavior through the mediating roles of occupational involvement, job satisfaction, and employee voice. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population included 326 employees working at the National Iranian Oil Refining and Distribution Company in Guilan Province. The simple random sampling method was used to select 177 employees as the statistical sample; the confirmatory factor analysis and the structural equation modeling (SEM) technique were used for data analysis in SPSS and LISREL. Findings: Corporate social responsibility has significant relationships with organizational citizen behavior, occupational involvement, job satisfaction, and employee voice. Occupational involvement, job satisfaction, and employee voice affects organizational citizen behavior and has a mediating role in the effect on corporate social responsibility on organizational citizen behavior. Conclusion: Focusing on corporate social responsibility can involve employees in their jobs so that they can actively and voluntarily participate in organizations with their consent to achieve organizational goals.}, keywords = {organizational citizen behavior,corporate social responsibility,occupational involvement,Job Satisfaction,employee voice}, title_fa = {بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان}, abstract_fa = {زمینه و هدف: تمایل به انجام اقدامات سازنده داوطلبانه در سازمان به همسویی ارزش‌های ذینفعان مختلف آن بستگی دارد. این پژوهش به بررسی نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی پرداخته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان  به تعداد 326 نفر است که از میان آنها 177 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با کمک تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از از نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل در قالب است. یافته‌ها: مسئولیت اجتماعی شرکتی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان رابطۀ معناداری دارد. همچنین درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اثرگذارند و در تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی میانجی‌گری می‌کند. نتیجه‌گیری: تمرکز بر مسئولیت اجتماعی شرکت می‌تواند کارکنان را با شغل خویش درگیر کند و با رضایت از حضور در سازمان، مشارکتی فعالانه و داوطلبانه‌ برای پیشبرد اهداف سازمانی داشته باشند.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,مسئولیت اجتماعی شرکتی,درگیری شغلی,رضایت شغلی و آوای کارکنان}, url = {http://www.jhrs.ir/article_103549.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_103549_823fb0547a4c2d23c97d7485c5d64aa2.pdf} } @article { author = {Asgari, Naser and Heidari, Hamed and Shakerian, Seyed Mostafa and Goudarzi, Maryam Moazami}, title = {Modeling Relationships between Salesperson Emotional Intelligence and Customer Loyalty through Mediation of Salesperson Performance and Customer Value Co-Creation Behavior}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {25-52}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.103659}, abstract = {Background & Purpose: The ability to interact with customers effectively requires the identification of mental states and persuasion skill that can improve sales performance. This study aimed to explain the relationships between salesperson emotional intelligence and customer loyalty through the mediation of salesperson performance and customer value co-creation behavior. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population included the salespersons working at 10 shopping centers in Tehran. The convenience sampling method was employed to select the statistical sample, whereas a questionnaire was used as the data collection tool. The path analysis model was then used through structural equation modeling (SEM) for hypothesis testing in AMOS. Findings: There were significant relationships between salesperson emotional intelligence and salesperson performance, between salesperson performance and customer loyalty, between salesperson emotional intelligence and customer value co-creation behavior, between customer value co-creation behavior and customer loyalty, and between salesperson emotional intelligence and customer loyalty through the mediation of salesperson performance and customer value co-creation behavior. Conclusion: Managers of shopping centers can enhance their salespeople’s emotional intelligence to improve customer loyalty by increasing salesperson performance and customer value co-creation behavior so that they can compete successfully with other shopping centers.}, keywords = {Emotional intelligence,salesperson performance,customer value co-creation,customer loyalty}, title_fa = {مدل‌سازی روابط هوش هیجانی فروشنده با وفاداری مشتری از راه میانجی‌گرهای عملکرد فروشنده و رفتار هم‌آفرینی ارزش مشتری}, abstract_fa = {زمینه و هدف: توانایی تعامل موثر با مشتری نیازمند شناخت حالات روحی و روانی و مهارت متقاعدسازی است  که می‌تواند موجب ارتقای عملکرد فروش شود. این پژوهش با هدف تبیین روابط هوش هیجانی فروشنده با وفاداری مشتری از طریق میانجی­گرهای عملکرد فروشنده و رفتار هم‌­آفرینی­ ارزش مشتری انجام شده است. روش‌­شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری آن را فروشندگان ده مرکز خرید شهر تهران تشکیل می­‌دهند. نمونه‌گیری با استفاده از روش در دسترس انجام شده است. جمع­‌آوری داده­‌ها به کمک ابزار پرسشنامه انجام شده ­است. فرضیه­‌های تحقیق در قالب مدل تحلیل مسیر با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری در نرم افزار آموس آزمون شده است. یافته­‌ها: روابط بین هوش هیجانی فروشنده با عملکرد فروشنده، عملکرد فروشنده با وفاداری مشتری، هوش هیجانی فروشنده با رفتار هم‌­آفرینی ارزش مشتری، هم­‌آفرینی ارزش مشتری با وفاداری مشتری و هوش هیجانی فروشنده با وفاداری مشتری از طریق میانجی­گرهای عملکرد فروشنده و رفتار هم‌­آفرینی ارزش مشتری معنی­‌دار بوده‌اند. نتیجه‌­گیری: مدیران مراکز خرید می­‌توانند از راه تقویت هوش هیجانی فروشندگان خود با بالا بردن سطح عملکرد فروشنده و رفتار هم­‌آفرینی­ ارزش مشتری، گامی در ارتقای میزان وفاداری مشتریان خود برداشته و در رقابت با دیگر مراکز خرید زمینه­‌های موفقیت خود را تقویت کنند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,عملکرد فروشنده,هم‌آفرینی‌ارزش مشتری,وفاداری مشتری}, url = {http://www.jhrs.ir/article_103659.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_103659_ac1fa98b41695dad951ba6cbeb27a9e3.pdf} } @article { author = {Rajabi, Maryam and Fakoor Saghih, Amir Mohammad and Khorakian, Alireza}, title = {Effect of Emotional and Cognitive Trust on Individual Learning: Mediating Role of Social Networks and Knowledge-Sharing}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {53-76}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.103931}, abstract = {Background & Purpose: Developed on the basis of trust, social networks can facilitate knowledge sharing to help individual learning. This study aimed to analyze the effect of emotional and cognitive trust on the use of social networks and knowledge sharing in learning. Methodology: This is an applied survey, in which the statistical population includes the high school teachers of Mashhad who are the users of social networks, and the statistical sample consisted of 375 teachers. The structural equation modeling (SEM) method was used for data analysis in AMOS and SPSS. Findings: Emotional and cognitive trust had positive effects on the use of social networks. It was also confirmed that the use of social networks had a positive effect on knowledge sharing; likewise, knowledge sharing affected individual learning positively. Conclusion: Increasing interpersonal trust can provide proper foundations for promoting the use of social networks to share knowledge among teachers, a process which will improve the quality of education system at schools.}, keywords = {emotional trust,cognitive trust,Social Networks,knowledge sharing,Education}, title_fa = {تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر یادگیری فردی: مطالعۀ نقش میانجی شبکه‌های اجتماعی و تسهیم دانش}, abstract_fa = {زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی بر پایۀ اعتماد گسترش یافته‌اند و می‌توانند با آسان‌سازی به اشتراک‌گذاری دانش به یادگیری فردی یاری رسانند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت جمع‌آوری داده‌ها  پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را معلمان مدارس متوسطه آموزش و پرورش مشهد که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند تشکیل می‌دهند که از میان آن‌ها 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای تحلیل داده‌ها نیز از معادلات ساختاری و نرم‌افزار اموس و اس پی اس اس استفاده شده است. یافته‌ها: اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیر مثبت داشته‌اند. اثر مثبت کاربرد شبکه‌های اجتماعی بر تسهیم دانش و همچنین تأثیر مثبت تسهیم دانش بر یادگیری فردی تأیید شده است. نتیجه‌گیری: با افزایش اعتماد میان‌فردی می‌توان بستری مناسب برای ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای به اشتراک‌گذاری دانش در میان معلمان فراهم ساخت که نتیجۀ آن ارتقای کیفی نظام آموزشی در مدارس خواهد بود.}, keywords_fa = {اعتماد عاطفی,اعتماد شناختی,شبکه های اجتماعی,تسهیم دانش,آموزش و پرورش}, url = {http://www.jhrs.ir/article_103931.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_103931_143a076981e166668354aac0f45455d1.pdf} } @article { author = {Rahimi, Hamid and Aghababaei, Raziyeh}, title = {The Effect of Organizational Trauma on Moral Behavior and Work Conscience of Employees: Moderating Role of Organizational Culture}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {77-102}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.104221}, abstract = {Background & Purpose: The severe psychological shocks and traumas that the employees of an organization experience as a result of different factors can have many unpleasant outcomes for employees and the organization. This study analyzed the effect of organizational trauma on moral behavior and work conscience of employees through the mediating role of organizational culture. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population includes 386 employees working at the University of Kashan. Cochran’s formula of sample size was used along with the stratified random sampling method to selected 186 employees as the statistical sample. The data collection tool was a questionnaire, and data analysis was performed through the path analysis method and the one-sample t-test in SPSS and AMOS. Findings: The means of organizational trauma, moral behavior, work conscience, and organizational culture were above average in the University of Kashan. Moreover, organizational trauma had negative, significant effects on moral behavior and work conscience of employees, whereas organizational culture had positive, significant effects on their moral behavior and work conscience. Conclusion: Organizational trauma can have devastating effects on moral behavior and work conscience of employees; however, a rich and positive organizational culture can moderate and mitigate these devastating effects.}, keywords = {organizational trauma,Moral Behavior,work conscience,Organizational Culture,university}, title_fa = {تأثیر ترومای سازمانی بر رفتار اخلاقی و وجدان کاری کارکنان: نقش تعدیل‌کننده فرهنگ سازمانی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: شوک‌ها و ضربه‌های روحی و روانی شدیدی که در اثر عوامل مختلف به کارکنان سازمان وارد می‌شوند می‌توانند پیامدهای ناخوشایند بسیاری برای افراد و سازمان در پی داشته باشند. پژوهش حاضر تأثیر ترومای سازمانی بر رفتار اخلاقی و وجدان ‌کاری کارکنان با نقش تعدیل‌کننده فرهنگ سازمانی بود. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی- همبستگی است. جامعۀ ‌آماری آن شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 386 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 186 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده است و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با روش تحلیل مسیر و آزمون تی تک‌نمونه‌ای و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و ایموس انجام شد. یافته‌ها: میانگین ترومای سازمانی، رفتار اخلاقی، وجدان ‌کاری و فرهنگ سازمانی در این دانشگاه بالاتر از حد متوسط بود. همچنین ترومای سازمانی بر رفتار اخلاقی و وجدان ‌کاری کارکنان، تأثیر منفی و غیرمعنادار و فرهنگ سازمانی بر رفتار اخلاقی و وجدان ‌کاری کارکنان، تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه‌گیری: ترومای سازمانی می‌تواند اثرات ویرانگری روی رفتار اخلاقی و وجدان کاری کارکنان داشته باشد اما وجود فرهنگ سازمانی قوی و مثبت می‌تواند این اثر مخرب را تعدیل و کمتر کند.}, keywords_fa = {ترومای سازمانی,رفتار اخلاقی,وجدان کاری,فرهنگ سازمانی,دانشگاه}, url = {http://www.jhrs.ir/article_104221.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_104221_4bffd8dc8ba920b6ff9b49c4b7c81264.pdf} } @article { author = {Zandi, Marjan and Rajabi Farjad, Hajiyeh}, title = {Analyzing Mediation of Organizational Entrepreneurship in Effect on Organizational Innovation on Organizational Performance}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {103-122}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.104222}, abstract = {Background & Purpose: Requiring appropriate prerequisites, identification and exploitation of existing opportunities can lay the foundations for the continuous improvement of organizational performance. This study analyzes the mediating role of organizational entrepreneurship in the effect of organizational innovation on organizational performance. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population includes the directors and experts of Bank Keshavarzi Iran in Tehran Province. The simple random sampling method was employed to select 292 participants as the statistical sample. A standard questionnaire was used for data collection. The Kolmogorov-Smirnov test and the correlation test were then conducted for hypothesis testing, whereas the path analysis was employed to analyze the causal relationships between the research variables. Findings: There is a positive correlation among organizational innovation, organizational entrepreneurship, and organizational performance. Moreover, organizational innovation improves organizational performance by facilitating and accelerating organizational entrepreneurship. Conclusion: Promoting innovation in products, processes, and technologies will improve the leading role, risk-taking capacity, and competitiveness of organizations. Therefore, organizational performance indices will improve.}, keywords = {Organizational Innovation,Organizational Entrepreneurship,organizational performance,Bank Keshavarzi Iran}, title_fa = {واکاوی میانجی‌گری کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان بانک کشاورزی)}, abstract_fa = {زمینه و هدف: شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود زمینه‌ساز ارتقای مستمر عملکرد سازمانی به شمار می‌رود و به پیش‌نیازهای مناسبی هم نیاز دارد. این پژوهش به مطالعۀ نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی می‌پردازد. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل مدیران و کارشناسان بانک کشاورزی استان تهران است که از میان آنها 292 به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد است. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون کلوموگروف اسمینروف، همبستگی و برای بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود از تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته‌ها: میان نوآوری سازمانی، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین نوآوری سازمانی از طریق تسهیل و تسریع کارآفرینی سازمانی موجب ارتقای عملکرد سازمان می‌شود. نتیجه‌گیری: با ترویج نوآوری در محصول، فرایند و فناورانه امکان پیشگامی، ریسک‌پذیری و رقابت‌پذیری سازمان بهبود خواهد یافت و بدین ترتیب شاخص‌های عملکرد سازمانی ارتقا خواهند یافت.}, keywords_fa = {نوآوری سازمانی,کارآفرینی سازمانی,عملکرد سازمانی,بانک کشاورزی}, url = {http://www.jhrs.ir/article_104222.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_104222_17aaf0e002babae4d0c1921b348f3513.pdf} } @article { author = {Jabarzadeh, Younis and Hosseini, Seyed Samad and Nikkhah, Younes and Farajolahi, Arezoo}, title = {Knowledge Sharing in Banking Industry: Roles of Individual Knowledge Absorption Capacity and Employee Agility}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {123-144}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.105740}, abstract = {Background & Purpose: Knowledge sharing is a prerequisite for the acquisition of competitive advantage and sustainable innovation. At the same time, the effective adaptability of an organization depends on the ability to adapt to all business elements such as the labor force. Hence, this study analyzed the effect of individual knowledge absorption capacity on knowledge sharing through the mediation of employee agility in the banking system. Methodology: This is an applied causal study, in which data were collected from the questionnaires distributed among 226 employees working at different bank branches in Tabriz. The partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) model was used for data analysis. Findings: According to the software outputs, all direct relationships of variables are significant. Furthermore, employee agility mediates the relationship between individual knowledge absorption capacity and knowledge sharing. Conclusion: Improving employee agility can affect the relationship between individual knowledge absorption capacity and knowledge sharing, help improve knowledge sharing among employees, and move towards better competitive advantages for banks.}, keywords = {individual knowledge sharing capacity,employee agility,knowledge sharing,Banking System}, title_fa = {تسهیم دانش در صنعت بانکی: نقش ظرفیت جذب دانش فردی و چابکی کارکنان}, abstract_fa = {زمینه و هدف: تسهیم دانش برای کسب مزیت رقابتی و نوآوری پایدار ضروری است. از دیگر سوی، انطباق‌پذیری مؤثر سازمان نیز به توانایی سازگاری با همۀ عناصر کسب‌وکار از جمله نیروی کار بستگی دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش فردی بر تسهیم دانش با میانجی‌گری چابکی کارکنان در سیستم بانکی پرداخته است. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و علّی است. گردآوری داده‌ها به وسیلۀ پرسشنامه و از نظرات 226 نفر از کارکنان شعب بانکی شهر تبریز انجام پذیرفته است. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی انجام شده است. یافته‌ها: خروجی نرم‌افزارها نشان می‌دهد که تمامی روابط مستقیم در رابطۀ بین متغیرها معنادار است. همچنین، چابکی کارکنان رابطۀ بین ظرفیت جذب دانش فردی و تسهیم دانش را میانجی‌گری می‌کند. نتیجه‌گیری: تقویت چابکی کارکنان می‌تواند در رابطه بین ظرفیت جذب دانش فردی و تسهیم دانش مؤثر باشد و به  توسعه و بهبود تسهیم دانش در میان کارکنان و حرکت به سوی مزیت رقابتی بهتر بانک‌ها یاری رساند.}, keywords_fa = {ظرفیت جذب دانش فردی,چابکی کارکنان,تسهیم دانش,سیستم بانکی}, url = {http://www.jhrs.ir/article_105740.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_105740_c730633a921cf2601599ba2a194990ce.pdf} } @article { author = {Yazdanshenas, Mehdi and Ghanei, Yaser}, title = {Mediating Effect of Organizational Support in the Effect of Perceived Justice, Empowerment and Employees` Adaptability on Organizational Commitment}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {4}, pages = {145-170}, year = {2020}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2020.132780}, abstract = {Background & Purpose:Organizational commitment as one of the most important job attitudes has always been considered by researchers and scholars. This research was conducted to investigate the effects of empowerment, perceived justice, and employees` adaptability on organizational commitment in which the role of organizational support has also been considered. Methodology:This research is an applied and descriptive research that has been done by survey method. The statistical population of the study was all employees of District 6 of Tehran Municipality from which a random sample was selected. The required data were collected through a questionnaire and analyzed using structural equation modeling. Findings:Data analysis showed that psychological empowerment, employees' perception of justice and employee adaptability directly affect organizational commitment. In addition, these variables indirectly affect organizational commitment through perceived organizational support.   Conclusion:According to the model presented in this study, focusing on employees` psychological empowerment, perceived justice and adaptability of employees can improve perceived organizational support and employees` organizational commitment. Organizational Support, Perceived Justice, Empowerment, Employees` Adaptability, Organizational Commitment.  }, keywords = {organizational support,perceived justice,Empowerment,Employees` Adaptability,organizational commitment}, title_fa = {نقش میانجی حمایت سازمانی در تأثیر ادراک از عدالت، توانمندسازی و انطباق‌پذیری کارکنان بر تعهد سازمانی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: تعهد سازمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرش‌های شغلی همواره مورد توجه محققان و اندیشمندان بوده است. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر متغیرهای توانمندسازی کارکنان، ادراک کارکنان از عدالت و انطباق‌پذیری کارکنان بر تعهد سازمانی انجام شده است که در این بین، نقش حمایت سازمانی نیز مورد توجه بوده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان منطقه شش شهرداری تهران بودند که نمونه‌ای تصادفی از آن‌ها انتخاب شد. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شدند و با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که هر سه متغیر توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان، ادراک کارکنان از عدالت و انطباق‌پذیری به‌طور مستقیم و همچنین از طریق متغیر حمایت سازمانی ادراک‌شده به‌طور غیرمستقیم بر تعهد سازمانی تأثیرگذار هستند. نتیجه‌گیری: باتوجه به مدل ارائه شده در این تحقیق، با تمرکز بر متغیرهای توانمندسازی روان شناختی، عدالت ادراک شده و انطباق‌پذیری کارکنان می‌توان موجبات بهبود حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی کارکنان را فراهم ساخت.}, keywords_fa = {حمایت سازمانی,ادراک از عدالت,توانمندسازی,انطباق‌پذیری,تعهد سازمانی}, url = {http://www.jhrs.ir/article_132780.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_132780_ff4e52abb6bec1111d3df7d4f0e6aff1.pdf} }