%0 Journal Article %T مقدمه‌ای بر عصب‌شناسی یادگیری و نقش فراشناخت در فرایندهای یاددهی ـ یادگیری %J مطالعات منابع انسانی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری %Z 2783-0624 %A محجوب, حسن %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 9 %N 1 %P 167-196 %! مقدمه‌ای بر عصب‌شناسی یادگیری و نقش فراشناخت در فرایندهای یاددهی ـ یادگیری %K فراشناخت %K قضاوت های فراشناختی %K عصب شناسی یادگیری %K قضاوت درباره یادگیری %R 10.22034/jhrs.2019.100545 %X زمینه و هدف: تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به‌طور مداوم از مدل‌های ذهنی نادرست درزمینه نحوه یادگیری و حافظه استفاده می‌کنند و این امر آن‌ها را در معرض خطا، ارزیابی‌های نادرست و سوء مدیریت یادگیری خویش قرار می‌دهد. بر این اساس این مقاله به مطالعه ابعاد شناختی ـ عصبی یادگیری می‌پردازد. روش‌شناسی: روش پژوهش، کتابخانه­ای ـ استنادی با رویکرد فراترکیب است. بدین ترتیب 104 منبع کلیدی و مرتبط شناسائی و پس از غربال‌گری 49 منبع  با بکارگیری روش فراترکیب و تفسیر کیفی مورد واکاوی قرار گرفته است. یافته‌ها: نحوه جذب، ذخیره و بازیابی اطلاعات در مغز با آنچه درکامپیوتر اتفاق می افتد متفاوت است و فرایندی پویا، همراه با خطا، استنباطی و قابل‌بازسازی است . نتیجه‌گیری: شناسائی ابعاد عصبی ـ شناختی یادگیری دریچه جدیدی را به سوی فهم بهتر و اثربخش تر فرایندهای یادگیری ـ یاددهی گشوده است و استفاده از ظرفیت های آن می تواند محیط های یادگیری را پویاتر سازد. %U http://www.jhrs.ir/article_100545_f28463d1f1b56b5ffb13b1c72b2ab2bb.pdf