%0 Journal Article %T مدل ارتقای چابکی سازمانی مبتنی بر انعطاف‌پذیری منابع انسانی در صنعت بانکداری %J مطالعات منابع انسانی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری %Z 2783-0624 %A عارف نژاد, محسن %A سپهوند, رضا %A رحیمی اقدم, صمد %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 10 %N 1 %P 1-26 %! مدل ارتقای چابکی سازمانی مبتنی بر انعطاف‌پذیری منابع انسانی در صنعت بانکداری %K چابکی سازمانی %K انعطاف‌پذیری منابع انسانی %K انعطاف‌پذیری وظیفه‌ای %K انعطاف‌پذیری مهارتی %K انعطاف‌پذیری رفتاری %R 10.22034/jhrs.2020.155360.1111 %X زمینه و هدف: پارادایم چابکی برای ارتقای توانایی کامیابی در محیط پویا و ‌پیش‌بینی‌ناپذیر سازمان‌های امروزی مطرح شده است. از میان پیش‌نیازهای گوناگون ارتقای چابکی سازمانی پژوهش حاضر به مطالعۀ تأثیر انعطاف‌پذیری منابع انسانی پرداخته است. روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نگاه هدف کاربردی و از منظر نحوۀ گردآوری داده‌ها توصیفی - میدانی به شمار می‌آید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارکنان بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و مسکن شهرستان تبریز است که 262 نفر از آنها به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با کمک مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار ایموس انجام شده است. یافته‌ها: مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری وظیفه‌ای، مهارتی و رفتاری به ترتیب از بیشترین نقش در تبیین چابکی سازمان برخوردار بوده‌اند. همچنین این مولفه‌ها همبستگی قوی با یکدیگر دارند. نتیجه‌گیری: سازمان‌ها با داشتن نگرش راهبردی به انعطاف‌پذیری منابع انسانی می‌توانند توان فکری و ذهنی سازمان را در راستای رسالت و مأموریت‌های آن در محیط رقابتی امروزی تقویت کنند و الزامات و پیش‌نیازهای چابکی سازمانی را فراهم آورند. %U http://www.jhrs.ir/article_107922_9adbb6be62abbf61408d26758eb10abe.pdf