%0 Journal Article %T طراحی و اعتبارسنجی الگوی دلبستگی شغلی کارکنان صنعت بانکداری %J مطالعات منابع انسانی %I دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری %Z 2783-0624 %A اکبری, پیمان %A خواستار, حمزه %A وکیلی, یوسف %A شهریاری, سلطانعلی %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 11 %N 2 %P 71-94 %! طراحی و اعتبارسنجی الگوی دلبستگی شغلی کارکنان صنعت بانکداری %K دلبستگی شغلی کارکنان %K صنعت بانکداری %K نظریه‌پردازی داده‌بنیاد %R 10.22034/jhrs.2021.134037 %X زمینه و هدف: دلبسته‎شدن کارکنان به نقشی که در سازمان ایفا می‎کنند، در ارتقای عملکرد شغلی و بهره‌وری منابع انسانی نقش چشمگیری دارد، از این رو، هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی فرایندی دلبستگی شغلی کارکنان صنعت و اعتبارسنجی آن است.روش: این پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته متوالی (کیفی ـ کمّی) اجرا شده است. مشارکت‌کنندگان مرحله کیفی پژوهش، 10 نفر از مدیران صنعت بانکداری کرمانشاه بودند که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌های این مرحله به‎کمک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد تحلیل شدند. در مرحله کمّی نیز، 384 نفر از کارکنان صنعت بانکداری، به‎صورت تصادفی ساده، برای نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های این مرحله با پرسش‎نامه محقق‌ساخته گردآوری و با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.یافته‌ها: دلبستگی شغلی کارکنان، به‌عنوان مقوله محوری در نظر گرفته شد و مقوله‌های مرتبط با عوامل علّی، بستر محیطی (زمینه‌ای و مداخله‌گر)، راهبردها و پیامدها نیز شناسایی شدند و روابط میان آنها نشان داده شد. آزمون تحلیل مسیر انجام شده نیز روابط میان این عوامل را تأیید کرد.نتیجه‌گیری: مدیران منابع انسانی می‌توانند با تقویت انگیزه‌های کارکنان برای افزایش دلبستگی شغلی خود، ایجاد بستر و زمینۀ مناسب برای تسهیلگری آن و استفاده از راهبردهای تقویت‎کننده، از نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی ارزشمند دلبستگی شغلی کارکنان سازمان خود بهره‌مند شوند. %U http://www.jhrs.ir/article_134037_dc35420a2d3bd956c216f39cdace34fd.pdf