ORIGINAL_ARTICLE
نقش فرهنگ سازمانی در کارآفرینی سازمانی
بررسی فرهنگ سازمان بهعنوان یک ابزار جمعآوری اطلاعات عمل میکند و مدیران را قادر میسازد تا از این طریق ضمن مقایسه بخشها و گروههای کاری، به اولویتبندی مسائل پرداخته و ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدین وسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند و به تقویت کارآفرینی سازمانی و افزایش زمینه خلاقیت و نوآوری اقدام نمایند. هدف از نگارش این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت میباشد. جامعه مورد پژوهش شامل تمام کارمندان ستادی پژوهشگاه صنعت نفت به تعداد200 نفر میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 127 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل1 و پرسشنامه فرهنگ سازمانی استاندارد کمرون و کویین2 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر فرهنگ سازمانی و مؤلفههای فرهنگ گروهی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
http://www.jhrs.ir/article_66260_27de0d67fa069bdb364ac97ecd7c03e9.pdf
2013-11-22
1
16
کارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
فرهنگ سازمانی
پژوهشگاه صنعت نفت
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه عوامل مؤثر بر بهبود میزان مشارکت اولیاء در فرآیند تحصیلی فرزندان
یکی از اساسیترین فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان، افزایش مشارکت اولیاء در امور مدارس است. تحقیق حاضر بهبررسی میزان مشارکت اولیاء در فرایند تحصیلی دانشآموزان و ارائه راهکارهای عملی برای افزایش آن میپردازد تا از این طریق، علل کاهش مشارکت اولیاء در امور تحصیلی فرزندانشان مشخص گردد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و والدین شهرستان ملکان میباشد. بهمنظور انجام این پژوهش از کل والدین دانشآموزان، تعداد 360 نفر و از کل مدیران، تعداد 173 نفر براساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای است که بهمشارکت در امور مدارس میپردازد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای "تی استیودنت" ، "کای دو" و "ضریب پیرسون" استفاده شده است. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که؛ بین مشخصات دموگرافیک والدین (بهجز عامل جنسیت) و عدمآگاهی اولیاء از مزایای مشارکت، عدمآگاهی اولیاء از حقوق خویش در قبال فرزندان و مدرسه، نگرش سنتی مدیران نسبت به اداره مدرسه، عملکرد مسئولین حوزه ستادی و مدرسه و میزان مشارکت آنان در امور تحصیلی فرزندانشان رابطه وجود دارد. با توجه بهنتایج بهدست آمده، وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان باید با پربارتر کردن کلاسهای آموزش خانواده از طریق استفاده از نیروهای متخصص و آموزشدیده، عملیکردن نظرات اولیاء در مدارس، برخورد دوستانه و محترمانه با والدین و توجه به نیازهای مخاطبان، ارتباط خود را با والدین بیشتر نماید.
http://www.jhrs.ir/article_66262_fe9d0f7063895b71b5dcb12715ee5563.pdf
2013-11-22
17
40
مشارکت
راهکار عملی
والدین
دانشآموزان
امور تحصیلی
مدارس
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل تاثیر ویژگی های شغلی و کیفیت زندگی کاری بر رفتار شهروندی سازمانی.
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای شغلی و کیفیت زندگی کاری بر رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع همبستگی میباشد.
پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد ویژگیهای شغلی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی و شکلگیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و فرضیههای تحقیق مشخص گردید. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 103 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب گردید. نتیجه آزمون فرضیات تحقیق بهکمک مدلسازی معادلات ساختاری، نشاندهنده تأثیر معنادار ویژگیهای شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی میباشد. در نهایت براساس نتایج بهدست آمده، پیشنهادها و راهکارهایی به سازمان مورد مطالعه و محققان بعدی ارائه گردید.
http://www.jhrs.ir/article_66264_44e3a40933806151f39e47a6cac398b3.pdf
2013-11-22
41
60
الگوی ویژگی های شغلی
کیفیت زندگی کاری
رفتار شهروندی سازمانی
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روابط رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی
این پژوهش بهمنظور بررسی رابطه رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی دبیران دبیرستانهای شهرستان ساوه انجام شده است. روش انجام پژوهش فوق، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران (زن و مرد) دبیرستانهای شهرستان ساوه تشکیل میدهند که تعداد آنها 260 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 155 نفر برآورد گردیده و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی و از نوع طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساخته رهبری اخلاقی و پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی با طیف پنجدرجهای لیکرت بوده است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی، ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری اخلاقی و سلامت سازمانی بهترتیب 86/0و 85/0، بهدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شده است. باتوجه به فرضیههای مطرحشده در پژوهش، نتایج بهدست آمده نشان داد که رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی دارای رابطهای مثبت و معنادار است. به این معنی که هر قدر به رهبری اخلاقی افزوده شود بههمان نسبت میزان سلامت سازمانی بالا میرود و از بین ابعاد بررسی شده بالاترین ضریب همبستگی مربوط به بعد عدالت بوده است.
http://www.jhrs.ir/article_66265_eabf0d8ccfd4587696219a5eec187948.pdf
2013-11-22
61
78
رهبری اخلاقی
سلامت سازمانی
دبیران
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع درون سازمانی انجام کار تیمی کارکنان با استفاده از AHP
تحقیق حاضر به بررسی موانع انجام کار تیمی در مورد تیمهای موجود در شرکتهای تعاونی در قالب درجه اهمیت هر یک از موانع و مشکلات کار تیمی از دیدگاه صاحبنظران کار تیمی میپردازد. در این پژوهش از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی دادهها AHPو در آن از پرسشنامه مقایسات زوجی معیارها و زیر معیارها استفاده شده است. برای تعیین مهمترین مانع و اولویتبندی موانع انجام کار تیمی از نظرات مدیران تیمها و بهطور مشخص در تیمهای راهبرنده، از نظرات مدیران عامل و رؤسای هیأت مدیره شرکتهای تعاونی، در تیمهای اجراکننده، از نظرات مدیران تیمهای فروش و بازاریابی و در تیمهای پیشنهاددهنده، از نظرات مدیران کار گروهها و مدیران پروژه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Expert Choice استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش بازآزمایی و ضریب همبستگی اسپیرمن تایید شد. بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، مهمترین موانع انجام کار تیمی بهترتیب شامل زمینه و بافت تیم، مهارتهای مدیریتی تغییر تیم، ترکیب و ساختار تیم و مشکلات موجود در شایستگیها و قابلیتهای تیمی میباشند.
http://www.jhrs.ir/article_66266_a5a963ab7ef914fb2bb3cb2e661d8b28.pdf
2013-11-22
79
102
موانع
کار تیمی
شرکت تعاونی
تیم
AHP
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر ارتباطات بر تسهیم دانش
امروزه تسهیم دانش بهدلیل ایجاد مزیت رقابتی، نوآوری، افزایش بازدهی، کاهش هزینهها و غیره از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر عوامل ارتباطی در سطوح چندگانه فردی، سازمانی و فناوری بر تسهیم دانش است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق اساتید و کارکنان اداری دانشگاه لرستان است و برای تعیین نمونهی آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS نشان داد که سه بعد ارتباطی شامل رضایت ارتباطی، سبک ارتباطی و فناوری ارتباطی بر تسهیم دانش تأثیر دارند. نتایج تحقیق نشان داد که تمایل افراد به ارائه دانش بیش از کسب و جمعآوری دانش است، بعد رضایت ارتباطی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش دارد و وضعیت فناوری ارتباطی در دانشگاه لرستان مطلوب نیست. در پایان پیشنهادهایی برای مسئولین و مدیران دانشگاه ارائه شده است.
http://www.jhrs.ir/article_66267_0842dd53197c5637f633cda306f57866.pdf
2013-11-22
103
122
تسهیم دانش
ارتباطات
رضایت ارتباطی
سبک ارتباطی
فناوری ارتباطی
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اشتراک دانش بر ارتقای سرمایههای انسانی
امروزه افراد نقشی کلیدی در رشد و توسعه هر سازمانی دارند. سرمایه انسانی بهعنوان یکی از مهمترین ابعاد سرمایه فکری در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی میتواند موجب مزیت رقابتی پایدار شود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر اشتراک دانش بر ارتقای سرمایههای انسانی در دانشگاه پیام نور است. تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه پیام نور شاهینشهر میباشند بهمنظور انجام این پژوهش، ابتدا پرسشنامهای براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت طراحی شد و در گام بعد جهت اخذ روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، از نظرات متخصصین استفاده شد و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 887/0 بهدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و لیزرل نشان داد که اشتراک دانش، همبستگی مثبت و معناداری با سرمایه انسانی دارد. همچنین یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهشگر از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بهطور کلی نتایج این تحقیق نشان دادکه اشتراک دانش در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی میتواند موجب ارتقاء سرمایه انسانی شود.
http://www.jhrs.ir/article_66268_8277509e4f3a6fd2800c087719f71f3e.pdf
2013-11-22
123
137
دانش
اشتراک دانش
سرمایه انسانی