دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر خلق دانش در دانشگاه های افسری ارتش ج.ا.ا
1
30
FA
روح الله
صفا
مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
علی
رضوی زاده
مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
<strong>پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلق دانش در دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و از روش توصیفی برای جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، اساتید و اعضای هیئت علمی وزارتی دانشگاههای افسری آجا به تعداد 250 نفر است. نمونه مورد نظر با توجه به جدول مورگان، 148 نفر برآورد شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه عوامل سازمانی خیراندیش (1393) و پرسشنامه خلق دانش نوناکا و تاکوچی (1995) بهره برداری شده است. برای ارزیابی و اطمینان از صحت پرسشنامه، روایی و پایایی آن، تعداد 30 پرسشنامه به صورت آزمایشی توزیع گردید که میزان اعتبار آن از طریق نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ<sup>،</sup> عدد 96/0 حاصل شد که نشان از اعتبار بالای این پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش، از روشهای آمار استنباطی تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. بررسی کلی فرضیههای پژوهش نشان میدهد در سطح 99% ابعاد مختلف ساختار سازمانی، بر خلق دانش تأثیر دارد. همچنین نتایج بررسی تک به تک میزان تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان میدهد که، تشکیل شبکهها و انجمنهای علمی بیشترین میزان تأثیر را برابر 33 درصد بر خلق دانش دارد. نتایج حاکی از آن است که، تیم گرایی و پاداش به تیم با 20 درصد تأثیر بسزایی بر خلق دانش دارد. همچنین در این پژوهش مشاهده شد که دیگر متغیرهای ساختاری شامل پستهای رسمی دانشی و انعطاف پذیری، نیز تأثیر مستقیمی بر خلق دانش میگذارند. در مورد متغیرهای رسمیت و تمرکز نیز یافتهها حاکی از تأثیر بالا و معکوس این دو متغیر بر خلق دانش دارند. به عبارت دیگر با کاهش میزان رسمیت و تمرکز، بر میزان خلق دانش افزوده میشود و بالعکس</strong>
ساختار سازمانی,خلق دانش,رسمیت,تمرکز,تیم گرایی
http://www.jhrs.ir/article_61871.html
http://www.jhrs.ir/article_61871_9232ef14a4ebf019385caa3af9ab2650.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای تعهد سازمانی
31
50
FA
بیِِژن
عبدالهی
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
توحید
قوجالی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
<strong>امروزه سازمانها جهت کسب مزیت رقابتی پایدار و بهبود عملکرد خود نیازمند داشتن نیروی انسانی ارزشمند میباشند. کارکنانی که با انجام رفتارهای داوطلبانه در مسیر موفقیت سازمان از هیچ کوششی دریغ نکنند. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی دلالت برای اینگونه رفتارها داشته و بازاریابی داخلی یکی از عواملی است که میتواند منجر به بروز رفتارهای شهروندی سازمانی گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با تحلیل نقش متغیر واسطهای تعهد سازمانی میباشد. کارکنان بانک ملی شهرستان اصفهان جامعهی آماری این پژوهش میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای میدانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری و از روش مدل معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیههای تحقیق استفاده گردید. پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی مدلهای اندازه گیری به آزمون فرضیههای تحقیق اقدام گردید. بر اساس یافتههای حاصل از فرضیات اول تا سوم تحقیق تأثیر معنادار بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی و تأثیر معنادار تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه چهارم تأثیر واسطهای تعهد سازمانی در رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی نیز تایید گردید.</strong>
بازاریابی داخلی,تعهد سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,اثر واسطهای
http://www.jhrs.ir/article_61873.html
http://www.jhrs.ir/article_61873_6c54e3509e12c670ce871b20a991c72d.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
ارزیابی و مقایسه کارایی بیمارستان های دولتی و خصوصی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها به منظور بررسی تاثیر مالکیت بر کارایی(مورد مطالعه: بیمارستانهای دولتی و خصوصی مشهد)
51
66
FA
فاطمه
راستگو
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه صنعتی، شاهرود، ایران
سعید
حکمی نسب
استادیار گروه مدیریت، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی، شاهرود، ایران
<strong>امروزه به دلیل افزایش هزینههای بهداشت و درمان، مقایسه عملکرد و کارائی واحدها دارای اهمیت میباشد. هدف از پژوهش حاضر سنجش کارایی نسبی بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر مشهد به منظور بررسی تأثیر نوع مالکیت بر کارایی است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و نحوه جمعآوری اطلاعات توصیفی- میدانی میباشد. در این پژوهش کارایی دوازده بیمارستان دولتی و نه بیمارستان خصوصی محاسبه شده است. بدین منظور از روشBCC ورودی محور اصلاح شده تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. عوامل «تعداد پرسنل کادر پزشکی» ، «تعداد پرسنل کادرپرستاری» و «تعداد تخت فعال» به عنوان عوامل نهادهای و عوامل «تخت- روز اشتغال کل»، «تعداد اعمال جراحی» و «تعداد مراجعین سرپایی» به عنوان عوامل ستاندهای انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای DEA-Solver و DEA-Frontier استفاده شده است. دوازده بیمارستان در مرز کارایی قرار گرفته، میانگین کارایی فنی 75/0، کارایی تخصیصی 894/0 و کارایی مقیاس 757/0 تعیین شدند. نتایج نشان داد بیمارستانهای دولتی دارای کارایی بالاتری میباشند و بیمارستانهای خصوصی میتوانند با الگو گیری از بیمارستانهای دولتی افزایش کارایی داشته باشند.</strong>
کارایی,بیمارستانهای دولتی و خصوصی,تحلیل پوششی دادهها
http://www.jhrs.ir/article_61874.html
http://www.jhrs.ir/article_61874_de32ff9878744f3c85cb7b1ab0e18ebd.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
تبیین ارتباط رهبری تحول آفرین و عملکرد تیم (گروه های آموزشی) در دانشگاه ها با تاکید بر مولفه اعتماد شناختی
67
86
FA
اکبر
حسن پور
استاد یار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
فریده
محمدی ها
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
مهدی
عسگری
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
<strong>امروزه عملکرد مناسب و پایدار سازمانها، یکی از مهمترین دغدغههاست. در این راستا نقش رهبران کلیدی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط رهبری تحولآفرین و عملکرد تیم با تأکید بر اعتماد شناختی میباشد. روش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 294 نفر از اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است که به کمک جدول مورگان 161 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده و روایی آن به کمک خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. رهبری تحولآفرین بر عملکرد تیم (گروههای آموزشی) تأثیر مثبت و معناداری دارد. اعتماد شناختی در میان اعضای تیم بیشتر از اعتماد شناختی به رهبر تیم، بر اثربخشی عملکرد تیم تأثیر دارد. اعتماد شناختی نقش کلیدی در رهبری، ارتقای عملکرد تیمها و گروههای سازمانی دارد. به عبارتی بدون اعتماد پیروان و زیر دستان به رهبران، آنها تأثیر پایدار چندانی بر عملکرد گروههای سازمانی نخواهند داشت.</strong>
رهبری تحولآفرین,عملکرد,اعتماد شناختی
http://www.jhrs.ir/article_61876.html
http://www.jhrs.ir/article_61876_1fd3f500aadb148a8fd897f8bcfdaa3d.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
بررسی تاثیر رهبری تغییر بر تعهد به تغییر (مورد مطالعه: کارکنان شرکت ارتباطات و زیرساخت)
87
104
FA
حاجیه
رجبی فرجاد
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
پژوهشها نشان میدهد که فقدان تعهد به تغییر یکی از عوامل مهم ایجاد ناکارآمدی تغییرات است. تعهد به تغییر نیروی است که منجر به درگیر شدن فرد در فرایندهای لازم برای موفقیت تغییر میشود. به نظر میرسد که رهبری نقش مهمی در ایجاد تعهد به تغییر داشته باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از منظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شرکت ارتباطات و زیرساخت میباشد که از روش تصادفی طبقهای برای نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری دادههای تحقیق استفاده شد. همچنین به منظور اطمینان از روایی ابزار سنجش، دو اقدام (1) مشورت با استادان و صاحبنظران متناسب با زمینه تحقیق و بهرهگیری از نظرات آنها و (2) ارائه توضیحات لازم همراه با تحویل پرسشنامه به پاسخگویان صورت گرفت. به علاوه در این تحقیق برای برآورد پایایی پرسشنامهها از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برابر 864/0 بوده که نشاندهنده پایا بودن پرسشنامه هاست. از بین 420 نفر جامعهی آماری تعداد 201 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS19 و مدلسازی معادلات ساختاری مور تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که رهبری تغییر بر ابعاد مختلف تعهد به تغییر تأثیر مثبت و معناداری دارد.
رهبری تغییر,تعهد سازمانی به تغییر,بُعد عاطفی تغییر
http://www.jhrs.ir/article_61877.html
http://www.jhrs.ir/article_61877_6535b57443b5cd9b370df4e6aa17b2d0.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2022
06
01
نقش تعدیل کننده اخلاق کاری بر تاثیرگذاری تسهیم دانش بر کارآفرینی سازمانی
105
124
FA
غزاله
ازلگینی
کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
مهدی
خیراندیش
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
dr.me.khe@gmail.com
ناصر
عسگری
0000000193937668
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
nasgari@ut.ac.ir
هادی
حسینی فر
کارشناس ارشد الهیات- علوم قرآنی و حدیث، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
hosseinifarhadi@gmail.com
تحقیق حاضر با عنوان تأثیر تسهیم دانش بر کارآفرینی سازمانی با مطالعه نقش تعدیلکننده اخلاق کاری در موسسه اعتباری توسعه میباشد. در مراحل اولیه، ادبیات نظری و مطالعات و تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و فصل ادبیات تحقیق با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، نگاشته شد. سپس به منظور اندازه گیری متغیرهای تحقیق از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. سپس پرسشنامهها در بین افراد نمونه آماری تحقیق که شامل 210 نفر از کارکنان حوزههای مختلف سازمان بودهاند، توزیع گردید. در بررسی فرضیه اصلی تحقیق مشخص گردید که متغیر تعدیل کننده اخلاق کاری نیز وارد مدل گردید. این متغیر را میتوان تعدیل کننده رابطه میان دو متغیر کارآفرینی سازمانی و تسهیم دانش در این سازمان درنظر گرفت. به گونهای که میزان همبستگی بین متغیرهای فوق 0.895 در مدل دوم میباشد و در سطح بالایی میباشد. همچنین ضریب تعیین بیانگر این است که 0.8 درصد از تغییرات متغیر وابسته مؤلفه کارآفرینی سازمانی توسط متغیر مستقل تسهیم دانش پوشش داده میشود.
نقش تعدیل کننده اخلاق کاری,تسهیم دانش,کارآفرینی سازمانی,موسسه اعتباری توسعه
http://www.jhrs.ir/article_61878.html
http://www.jhrs.ir/article_61878_b2dcf456b78f1a1e0391e2e95057d8be.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
تدوین روش شناسی و چارچوب نظری در نقد فلسفی تئوریهای سازمان و مدیریت (مطالعه موردی: نقد تئوری آشوب)
125
140
FA
عباسعلی
رستگار
دکتری مدیریت رفتار سازمانی و دانشیار دانشگاه سمنان، ایران
سید صادق
داج خوش
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس، ایران
غلامحسین
همایونی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سمنان، ایران
استفاده و کاربرد صحیح از هر ابزاری مسبوق بر شناخت فلسفی و فرهنگ کاربرد بر آن ابزار خواهد بود. طبق تعریف نقد صحیح عبارتست از ارزیابی خردهگیرانه دربارهی چیزی یا کسی، از آن جهت که قابل نقد میباشد. بر این اساس در نقد فلسفی تعریف را نه به ترازوی صدق و کذب، بلکه به ترازوی شایستگی و ناشایستگی و رسا و کامل بودن مورد سنجش قرار خواهد گرفت. مقالهی حاضر در صدد ارائهی چارچوبی جامع در نقد فلسفی تئوریهای مدیریت بوده است. از اینرو تلاش گردیده پس از ارائهی رویکردی نوین، جامع و سیستمی، به نقد یکی از تئوریهای رایج و مورد توجه در علوم سازمان و مدیریت، یعنی نظریه آشوب پرداخته شود. بر این اساس نظریه بر اساس مدل جامع و سه وجهی بسط یافته، از سه منظر: دیدگاه، پارادایم حاکم و سطح تجزیهوتحلیل مورد مُداقه قرار گرفته است. در حوزهی دیدگاه سه عامل جامعه، سازمان و انسان مورد نقد قرار گرفته، در حوزهی پارادایم از سه جنبه هستیشناسی، شناختشناسی، روششناسی و ارزششناسی مورد نقد قرار گرفته و نهایتا سطح تجزیهوتحلیل تئوری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در انتها نتایج و خروجیهای کاربردی در مورد تئوری و روششناسی پژوهش مورد اشاره قرار گرفته است.
نقد فلسفی,روششناسی,تئوری سازمان و مدیریت,تئوری آشوب
http://www.jhrs.ir/article_61879.html
http://www.jhrs.ir/article_61879_4e6bc1e828c72da4fca418be8672ff2a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
اصول اخلاق سازمانی در اسلام
141
164
FA
علی
ایمانی لیل آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت، تهران، ایران
حسن
شاه صفی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی.دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران
حسین
تاج آبادی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رئیس مرکز پژوهش علم ودین، تهران، ایران
اخلاق در کنار دانش و مهارت از مهمترین قابلیتهای هر مدیر در سازمان به شمار میرود. محیطهای سازمانی در رشد اخلاقی افراد نقش اساسی دارند و اخلاق و رفتار مدیران این سازمانها به شدت بر دیگران و نتایج عملکرد سازمان در حال و آینده تاثیرگذار است. در یک نظام اسلامی انتظار میرود مدیران سازمانی پایبند به اصول اسلامی و اخلاقی در حرفه خود باشند و منجر به توسعه اخلاق اسلامی نه تنها در سازمان بلکه در کل ابعاد جامعه باشند. این پژوهش با هدف تبیین اخلاق اسلامی در سازمانها از دیدگاه آموزههای دینی انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را قرآن، نهجالبلاغه و کتب معتبر روایی تشکیل دادهاند. همچنین، نمونه آماری را مجموعهای از آیات و روایات که بهطور مستقیم و غیرمستقیم با هدف پژوهش ارتباط داشتند، تشکیل دادهاند. شیوه نمونهگیری نیز بدین صورت بوده است که به آیات و روایات ممکن مراجعه و مورد خاص انتخابشده است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای بوده و از ابزار فیشبرداری استفادهشده است. یافتهها حاکی از آن است که اخلاق سازمانی در اسلام شامل؛ کسب رضای خداوند، اخلاص در کار، نظم کاری، اصل اتقان در کار، حفظ کرامت انسانی، وجدانکاری، رعایت حدّ اعتدال، خوش برخوردی و خوشرویی، رازداری، امانتداری، اتلاف وقت، دلسوزی، اهمیت دادن به کار، انجام هر کاری در وقت خود، جدیّت در اشتغال به هر کاری، پشتکار و عدم یأس، کمفروشی و رشوهخواری میگردد. در راستای بهکارگیری نیروی انسانی مقید به رعایت اصول اخلاق سازمانی، آموزش عملی اخلاق به مدیران و کارکنان و در نهایت، تدوین منشور اخلاقی برای سازمانها، ازجمله پیشنهادها و راهکارهای نهادینه کردن اخلاق اسلامی در سازمانها میباشند.
اخلاق اسلامی,سازمان,آموزههای دینی,نهادینه کردن
http://www.jhrs.ir/article_61880.html
http://www.jhrs.ir/article_61880_f477cd847b3d836e1d95e30f39f205ad.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
رابطه بین سایش اجتماعی و رفتار سکوت سازمانی در کارکنان پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان
165
186
FA
سیامک
الوانی مانانی
کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، ایران
مهربان
هادی پیکانی
استادیار دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان، ایران
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سایش اجتماعی و رفتار سکوت کارکنان در پایگاه هوایی اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان پایگاه هوایی اصفهان در سال 1394 به تعداد 1800 نفر بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 317 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از نوع قرعهکشی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند، جمع آوری دادهها به وسیله پرسشنامه انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سایش اجتماعی و رفتار سکوت کارکنان، رابطه معنیداری وجود دارد (01/0=p، 415/0=r). که این رابطه در مؤلفه سایش اجتماعی در سطح همکار با احتیاط پذیرفته شد، اما در مؤلفه سایش اجتماعی در سطح سرپرست با قطعیت پذیرفته گردید. همچنین بین ابعاد سایش اجتماعی و ابعاد رفتار سکوت کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد و ابعاد سایش اجتماعی توان پیشبینی ابعاد رفتار سکوت کارکنان را دارد. همچنین یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معنیداری وجود نداشت.
سایش اجتماعی,رفتار سکوت سازمانی,نیروی هوایی اصفهان
http://www.jhrs.ir/article_61881.html
http://www.jhrs.ir/article_61881_814010365952ef910365340e1923c742.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
بررسی وضعیت موجود مولفه های اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح.ج.ا.ا و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود و توسعه آنها
187
206
FA
ماریه
سید قریشی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ایران
حسن
سیفی
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود مؤلفههای اخلاق اسلامی در حوزهی فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود و توسعه آنها انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 208 نفر از کارکنان پایور، مدیران و فرماندهان ارشد نظامی نیروهای مسلح ج.ا.ا بوده است که با روش نمونه گیری تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با روش تحقیق کمی (آزمونهای آماری کولموگروف- اسمیرنف، تی تک نمونهای و فریدمن) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که جهت تعیین روایی آن از روش روایی محتوایی، که با توجه به نظرات متخصصین و کارشناسان حوزه اخلاقی این پرسشنامهها دارای روایی بالا بودهاند، علاوه براین به منظور سنجش قابلیت اعتماد پرسشنامه در بخش کمی از آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آلفای پرسشنامه (952/0) به دست آمد. یافتههای پژوهش: 1- دستیابی و تعیین سه مقوله اصلی (اساس فرماندهی اخلاق مدار،ارکان فرماندهی اخلاق مدار، عملکرد فرماندهی اخلاق مدار) 2- تعیین وضعیت سه مقوله اصلی کاربردی کردن اخلاق از دیدگاه کارکنان پایور، مدیران و فرماندهان ارشد نظامی ۳- یافتههای آزمون فریدمن حاکی از آن است که به ترتیب اولویت سه مقوله اساس فرماندهی اخلاق مدار، ارکان فرماندهی اخلاق مدار و عملکرد فرماندهی اخلاق مدار اولویت بندی شدهاند. نتیجه گیری کلی: با در نظر گرفتن نتایج حاصله و کاربرد استراتژیها و راهبردهای اخلاقی ارائه شده میتوانیم شاهد پیشرفت چشمگیر نیروهای مسلح ج.ا.ا و سازمانهای وابسته آنها در حوزههای مختلف اخلاقی و رعایت موازین باشیم.
اخلاق,اخلاق اسلامی,فرماندهی,نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
http://www.jhrs.ir/article_61882.html
http://www.jhrs.ir/article_61882_0ce82d8696edf44263bbfba005cc3014.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
3
2017
11
22
بازی سازی رفتاری، سازوکاری نوین برای بهسازی رفتار سازمانی
207
226
FA
محبوبه
زَیـّانی
کارشناسی ارشد و مدرس فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
امیر هوشنگ
تاج فر
دکترا و هیات علمی گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
یکی از چالشهای مهم سازمانها، شکاف مشارکت در محیط کار و نحوه ایجاد انگیزش در کارکنانی است که کمترین مشارکت و انگیزه را ذاتاً در فعالیتهای کاریشان دارند. طبق بررسیهایی که در انجمن نرمافزارهای سرگرمی سال 2014 انجامشده، نزدیک به 71% بازیکنان بیشتر از 18 سال دارند. با توجه به این آمار میتوان در سازمانها از انواع خاصتر بازیها، به نام بازیسازی رفتاری استفاده کرد. این فناوری نوعی فعالیت واقعی است که از طریق یک سیستم بازی مهارت-محور تعیین میگردد. بازیسازی رفتاری برجستهترین پیشرفت برآمده از تحولات بازی و سرگرمی میباشد که به افزایش همگرایی معتقد است. این سازوکار معمولاً به فرآیند بهبود خدمات و سیستم بهطوریکه باعث افزایش انگیزش درونی، استفاده لذتبخش به همراه پشتیبانی تغییر رفتار با بهکارگیری عناصر ویژه بازیها، اشاره دارد. این ابزار یک مفهوم جدید است که از عناصر بازیهای دیجیتال در برنامه کاربردی غیر بازی استفاده و راهحلی برای درگیر شدن کارکنان در رفتارهای فردی و اجتماعی پایدار، پیامدهای رفتاری مرتبط با تغییر رفتار کارکنان، توسعه مهارتها و ارتقاء نوآوری میباشد. نتایج نشان میدهد که بازیسازی رفتاری موجب انگیزش کارکنان شده و مشارکت شخصی آنها را تقویت میکند و اگر به صورت هدفمند طراحی گردد منجر به پیامدهای رفتاری اصولی در کارکنان میشود.
بازیسازی,انگیزش,مشارکت,پیامدهای رفتاری
http://www.jhrs.ir/article_61883.html
http://www.jhrs.ir/article_61883_1cb7e621a2379cd4b0a37c14cb2c4272.pdf