دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
رابطه سیستم مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان
1
20
FA
عباس
منوریان
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
هادی
اسکندری
دانش آموخته ارشد دانشگاه تهران
نسرین
عرفانی
دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سیستم مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای جهت گیری استراتژیک به روش تحلیل مسیر است. بدین منظور، 168 نفر از کارکنان دفاتر بیمه ایران در پژوهش حاضر شرکت کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که انگیزش منابع انسانی تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر تمایز بازار / محصول و عملکرد سازمانی دارد. سرمایه گذاری منابع انسانی تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر تمایز بازار / محصول و عملکرد سازمانی دارد اما تأثیر آن بر کارآمدی/ هزینه منفی و معنادار بود. درگیری منابع انسانی تأثیر منفی و معناداری بر کارآمدی / هزینه دارد. ابعاد جهت گیری استراتژیک (تمایز بازار / محصول و کارآمدی / هزینه) تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارند. تأثیر غیرمستقیم انگیزش منابع انسانی و سرمایه گذاری منابع انسانی بر عملکرد سازمانی از طریق جهت گیری استراتژیک مثبت و معنی دار است. در مجموع یافتهها نقش سیستمهای مدیریت منابع انسانی و جهت گیری استراتژیک بر بهبود عملکرد سازمانی را مورد تأکید قرار میدهند.</strong>
جهتگیری استراتژیک,سیستمهای مدیریت منابع انسانی,عملکرد سازمانی
http://www.jhrs.ir/article_61884.html
http://www.jhrs.ir/article_61884_70c6cc19e710fe8cae93657566fc5fb3.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
سنجش کیفیت خدمات در مؤسسات آموزشی بر مبنای مدل سروکوال
21
40
FA
سعید
جعفرنیا
0000-0001-7550-0867
استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
shamsj58@khu.ac.ir
امروزه تردیدی نیست که رمز بقا و پیشرفت سازمانهای خدماتی، ارایه خدمات با کیفیت برتر است: در این راستا سنجش کیفیت خدمات اهمیت انکارناپذیری دارد. هدف از پژوهش حاضر سنجش کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بانک ملت بر مبنای مدل سروکوال است. در این پژوهش به منظور سنجش و بهبود کیفیت خدمات از پرسشنامه استاندارد سروکوال با انجام اصلاحات مورد نیاز و پس از تائید روایی و پایایی آن برای فضای آموزشی استفاده شد. این پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. که در آن، از روایی سازه و آلفای کرونباخ برای تاثیر روائی و پایانی ابزار سنجش استفاده شده. جامعة آماری در تحقیق حاضر دانشجویان دانشگاه جامع علمی- کاربردی بانک ملت به تعداد 122 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 93 نفر برآورد شده. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spsswin و از آزمونهای تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن، ویلکاکسون وکولموگروف- اسمیرونوف استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات بین انتظارات و ادراکات دانشجویان شکاف معناداری وجود دارد. بیشترین شکاف به ابعاد همدلی و پاسخگویی و کمترین شکاف به قابلیت اعتماد مربوط میشود. همچنین از نظر دانشجویان قابلیت اعتماد، عوامل ملموس، تضمین، همدلی و پاسخگویی به ترتیب دارای اولویت اول تا پنجم میباشند. بعد از تجزیه و تحلیل و بررسی دادهها پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت خدمات آموزشی ارائه گردید.
کیفیت خدمات,سروکوال,انتظارات,ادراکات,ابعاد کیفیت,کیفیت خدمات آموزشی
http://www.jhrs.ir/article_74145.html
http://www.jhrs.ir/article_74145_16bc3a516e0febaa23ab0cdf479ed385.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در تاثیر عدالت سازمانی و استرس شغلی بر عملکرد سازمانی در مراکز آموزش عالی
41
64
FA
احمد علی
روح الهی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
علی
رضوی زاده
مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
امیر حسن
ترک زاده
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
روح الله
مرادزاده
مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
<strong>با توجه به نقش همه جانبه آموزش عالی و دانشگاهها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در این سازمانها پیش از پیش آشکارتر شده است. دانشگاهها در حقیقت نمادی از جامعه بوده و تحقق و اجرای عدالت در آن بهمنزله تحقق عدالت در سطح جامعه میباشد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش رفتار شهروندی در ارتباط با عدالت سازمانی و استرس شغلی با عملکرد سازمانی در یکی مراکز آموزش عالی نظامی است. جامعهی آماری پژوهش شامل 260 نفر از کارکنان بخش اداری و پشتیبانی یکی از دانشگاههای نظامی بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان تعداد 155 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990)، استرس شغلی دوپوی (1977) و عملکرد کارکنان از پرسشنامه ویلیامز و اندرسون(1981) بهعنوان ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر بودند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار اسمارت پی. ال. اس) و نرمافزار SPPS ویراست19 انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که استرس شغلی با رفتار شهروندی سازمانی رابطهای منفی و معناداری دارد، عدالت سازمانی با عملکرد کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان رابطهای مثبت و معناداری دارد. </strong>
دانشگاه,استرس شغلی,رفتار شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
http://www.jhrs.ir/article_61886.html
http://www.jhrs.ir/article_61886_510a9cb1ca8240d27ba7de3ba7cdeb8e.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
بررسی تاثیر معنویت بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان
65
86
FA
مرجان
فیاضی
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
زهرا
صالحی ساداتی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
فاطمه
پریشان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
مهمترین عامل بهرهوری در سازمانها و در نهایت شکوفایی هر جامعهای در بهبود منابع انسانی و پرورش نیروی انسانی آن نهفته است. معنویت درکار تجربهای از ارتباط و اعتماد متقابل میان افرادی است که در یک فرآیند کاری با هم همکاری میکنند که منجر به خوشبینی و حسننیت فردی، ایجاد فرهنگ انگیزشی و افزایش عملکرد میشود. هدف مقاله حاضر که روش پژوهش آن از نوع توصیفی بوده و بهصورت پیمایشی انجامگرفته، سنجش تأثیر سه بعد معنویت سازمانی بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترکخدمت کارکنان میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان مشغول در سازمانی معنوی و بزرگی با بیش از 700 نفر نیرو، تشکیل میدهند. برای این منظور اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از پرسشنامه بهصورت تصادفی به دو روش دستی و الکترونیکی از نمونهای 200تایی کارکنان شاغل در سازمان مذکور، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. با استفاده از دو نرمافزار SPSSو Lisrel تحلیل آماری استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. نتایج نشان میدهند سه بعد معنویت، بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترکخدمت تأثیر دارند. به عبارت دیگر آن دسته از کارکنانی که سطوح بالاتری از معنویت را در کار خود احساس میکنند نسبت به کارکنانی که این احساس را در سطح ضعیفتری تجربه میکنند کمتر دچار فرسودگی شغلی میشوند و میزان تمایل به ترکخدمت آنان پایینتر است.
معنویت در محیط کار,فرسودگی شغلی,تمایل به ترکخدمت
http://www.jhrs.ir/article_61887.html
http://www.jhrs.ir/article_61887_cabc7dbde276fda7f3ef5dbac696245a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
تحلیل کانونی روابط چندگانه مولفه های کارایی سازمانی با اخلاق سازمانی و استرس شغلی در کارکنان دانشگاه اصفهان
87
118
FA
سجاد
رضائی
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان ، رشت ایران
رئوف
رحیمی
استادیارگروه علوم سیاسی، دانشگاه بجنورد، خراسان شمالی ایران
<strong>مروری بر ادبیات مولفههای کارایی سازمانی، با دو پیامد مهم اخلاق سازمانی و استرس شغلی آشکار ساخت که روابط چندگانه و اثرات متقابلی میان آنها وجود دارد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تحلیل کانونی روابط چندگانه مولفههای کارایی سازمانی با اخلاقسازمانی و استرس شغلی انجام شد. در یک مطالعه مقطعی بهشیوه نمونهگیری خوشهای-تصادفی از 128 نفر از کارکنان دانشگاه اصفهان که حداقل2 سال سابقهی خدمت داشتند، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل ده پرسشنامه استاندارد سازمانی با معیارهای روانسنجی قابلقبول بود. تحلیل همبستگی کانونی نشان داد رابطه معنیداری بین ترکیب خطی مولفههای کارایی سازمانی و ترکیب خطی متغیرهای پیامدی وجود دارد. از تحلیل کانونی دو تابع معنیدار استخراج شد که حامل دو مجموعه متغیر بههم وابسته بود. در مجموعه اول بین نمرات خودکنترلی کم و انگیزش شغلی زیاد با نمرات استرسشغلی کم و اخلاقسازمانی قوی رابطه معنیدار وجود داشت و در مجموعه دوم بین نمرات عدالت سازمانی پایین و نمرات بالا در خودکنترلی، قصد ترک خدمت، انگیزش شغلی و درک بیشتر از دریافت پاداش با نمرات استرسشغلی بیشتر و اخلاقسازمانی بهتر رابطهی معنیداری بهدست آمد. سرانجام اخلاقسازمانی توانست بهطور معکوس و معنیداری تغییرات استرس شغلی را پیشبینی نماید. این یافتهها و پیشنهادات مبتنیبر آن مورد بحث قرارگرفته است.</strong>
اخلاق سازمانی,استرس شغلی,کارایی سازمانی,کارکنان
http://www.jhrs.ir/article_61888.html
http://www.jhrs.ir/article_61888_7125b9673dd93afac5afe6329cace255.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
بررسی ارتباط بین اقدام های مدیریت منابع انسانی با شایسته سالاری (مطالعه موردی در شهرداری منطقه 9 تهران)
119
138
FA
جعفر
حاجی بزرگی
مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز،تهران ، ایران
حسن
نیک زاد
کارشناس ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران ، ایران
<strong>ظهور فنآوریهای نوین و شتاب تحولات و تغییرات محیط سازمانها، تامین منابع انسانی متخصص و شایسته را به یک چالش اساسی تبدیل کرده است. نظام شایستگی نیز همواره مورد توجه اندیشمندان و محققان حوزه مدیریت و مدیران سازمانهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی، بنگاههاو شرکتها بوده است . هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین اقدامهای مدیریت منابع انسانی و شایسته سالاری در شهرداری منطقه 9 تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان شهرداری منطقه 9 تهران مشتمل بر 430 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 207 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش در این پژوهش توصیفی – پیمایشی است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل آمار توصیفی(جداول و نمودارهای توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمونی تی تک نمونهای، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) به کمک نرم افزار 21 SPSS بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین اقدامهای مدیریت منابع انسانی و شایسته سالاری در شهرداری منطقه 9 تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین آموزش و بهسازی منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر نظام شایسته سالاری دارد. یافتهها نشان داد که در حال حاضر، وضعیت اقدامهای مدیریت منابع انسانی و نظام شایسته سالاری در جامعه مورد مطالعه در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند.</strong>
مدیریت منابع انسانی,جذب و تامین و تعدیل,آموزش و بهسازی,بکارگیری موثر,حفظ و نگهداری,شایسته سالاری,شهرداری تهران
http://www.jhrs.ir/article_61889.html
http://www.jhrs.ir/article_61889_bc67a5503f7722141264bbdc90fc8d56.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
شناسایی و اولویت بندی فازی پیشایندهای رضایت شغلی
139
164
FA
ناصر
عسگری
0000000193937668
استاد یار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
nasgari@ut.ac.ir
بهرام
موذنی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
مهدی
مهذبی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
وحیده
بابائی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
رضایت شغلی، بیانگر میزان نگرش مثبت یک کارمند در مورد به شغل خود است. رضایت شغلی عاملی است که به صورت گسترده در پژوهشهای سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته است. مدلهای مختلفی برای ارزیابی رضایت شغلی ارائه شده است. پژوهشهای مختلف عوامل متعددی را به عنوان عوامل موثر بر رضایت شغلی بررسی کردهاند. هدف از این پژوهش اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه AHP و TOPSIS فازی است. در این پژوهش ابتدا با مطالعه پژوهشهای انجام شده در خصوص رضایت شغلی عوامل موثر شناسایی و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا با آنتروپی شانون ده عاملی که دارای ضریب اهمیت بیشتری بودند انتخاب شدند. جامعه آماری پژوهش 10 نفر از خبرگان دارای سابقه فعالیت در حوزه منابع انسانی سازمان یا دارای تحصیلات مرتبط با رشته مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی است. برای نظرسنجی از خبره در مورد مقایسههای زوجی و تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل در رضایت شغلی دو پرسش نامه در قالب عبارتهای کلامی طراحی شده و پس از نظرسنجی از خبرهها به اعداد فازی تبدیل شدند. در آخر هم با استفاده از تکنیکهای AHP و TOPSIS فازی این عوامل رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد از بین عوامل موثر بر رضایت شغلی مورد بررسی در این پژوهش عامل حقوق، امنیت شغلی و احساس عدالت بیشترین امتیاز را کسب کرده و عوامل روابط با همکاران و سرپرستان و محیط کار به عنوان عواملی شناخته شدند که کمترین اهمیت را در ایجاد رضایت شغلی کارکنان دارند.
اولویتبندی,رضایت شغلی,AHP,TOPSIS,فازی
http://www.jhrs.ir/article_61890.html
http://www.jhrs.ir/article_61890_6640d289c9e7259748a3ab5084d9f175.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
ارزیابی اثربخشی و چالش های مدیریت منابع انسانی در شهرداری منطقه 4 تهران
165
186
FA
طیبه
عباسی
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سعید
ابریشمی راد
معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری منطقه 10
نرگس
بهادری
رئیس اداره تشکیلات و بهبود روشهای منطقه
<strong>هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی کارکردهای مدیریت منابع انسانی است؛ عمده کارکردهای مورد بررسی، فرایند استخدام (برنامهریزی، کارمندیابی و انتخاب)، طراحی مشاغل، آموزش و توسعه منابع انسانی، ارزیابی عملکرد، جبران خدمت و پاداش، ایمنی و سلامت، سیستم انضباطی و بازنشستگی هستند. پژوهش به رویکردکمی –کیفی (آمیخته) است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شهرداری منطقه 4 (تعداد حدود 2015 نفر ) هستند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است، حجم نمونه 322 نفر بدست آمده که براساس نمونهگیری ساده تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، 500 پرسشنامه توزیع شده و 425 نمونه جمع آوری و مبنای تحلیل قرار گرفته است دادها برای آزمون فرضیات از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین دادههای مورد نیاز برای شناخت عملکرد سیستمهای منابع انسانی و تبیین نتایج آزمون فرضیات از طریق مصاحبه با کارشناسان و مسئولین حوزه مدیریت منابع انسانی گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه کارکنان، به غیر از سیستم آموزشی، سایر کارکردهای مدیریت منابع انسانی از کارآمدی لازم برخوردار نیستند. یافتههای حاصل از مصاحبهها هم چنین نتایجی رو تائید میکند. براساس این یافتهها مهمترین چالش در این زمینه تمرکز گرایی در برنامه ریزی حوزه منابع انسانی است.</strong>
کارکردهای منابع انسانی,مدیریت منابع انسانی,شهرداری منطقه 4
http://www.jhrs.ir/article_61891.html
http://www.jhrs.ir/article_61891_faeff732bca33d29c9a76cd7dabd7725.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
7
1
2017
05
22
توسعه کارآفرینی سازمانی از طریق توانمندسازهای دانش
187
200
FA
پروانه
گلرد
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
مریم
خلعتبری معظم
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
امیر
قاعدی
حسابدار دیوان محاسبات کشور، تهران، ایران
<strong>بهرهمندی سازمان از رویکرد کارآفرینی برای نیل به بقا، رشد و توسعه نیازمند پرورش رفتارهای کارآفرینانه در میان اعضای سازمان است. مدیریت دانش نقش تعیینکنندهای در خلق و کاربرد دانش سازمانی و درنتیجه توسعه ایدهها و رفتارهای خلاقانه و کارآفرینانه دارد؛ و میتواند بهعنوان بستر توانمندساز چنین رفتارهایی عمل کند. از این رو در این پژوهش رابطه بین عوامل سازمانی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی بررسی و رتبهبندی میشوند. روش تحقیق، پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دو کارکنان و مدیران ستادی یکی از بانکهای خصوصی کشور تشکیل میدهند که از میان آنها نمونهای 144 نفری با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش وجود رابطه معنادار میان توانمندسازهای دانش و کارآفرینی سازمانی را تایید کردهاند. بر این مبنا پیشنهادهایی نظری و کاربردی ارایه شده است.</strong>
کارآفرینی سازمانی,دانش,مدیریت دانش,توانمندسازهای دانش
http://www.jhrs.ir/article_61892.html
http://www.jhrs.ir/article_61892_b0d0af2215e60ae97ee778ba9c59f756.pdf