دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
تدوین معیار کمی ارزیابی چابکی حاصل از عملکرد
1
30
FA
سید فرامرز
قرآنی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
faghorani@gmail.com
صمد
بارانی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
samadbarani@ssau.ac.ir
توجه به معیار کمی عملکرد چابکی فراتر از ویژگیهای ساختاری یا عملیاتی، یک رویکرد جدید میباشد. نتیجهگیری با شاخص عملکرد کمی، که مطابقت نزدیکی با تعریف نظری چابکی دارد، قابلیت کاربرد در انواع سازمانهای تولیدی را داشته، و میتواند برای مقایسه بین تولیدکنندگان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته، و به طور خودکار در طول زمان موفقیت نسبی در صنایع مربوطه را به صورت به هنگام و به روز حاصل نماید. این تحقیق، به دنبال یک معیار کمی و عینی برای چابکی عملکرد میباشد تا چابکی را به عنوان نتیجهای از یک عملکرد مورد ارزیابی قرار داده و بر هر دو مورد موفقیت سازمانی و اغتشاش محیطی فائق آید و قابل کاربرد در تمام انواع سازمانهای تولیدی نیز باشد. معیار چابکی عملکرد، از طریق ایجاد یک مدل نظری شروع و سپس از طریق مرور ادبیات، مطالعات موردی، و پیمایش آزمایشی داده، عملیاتی میگردد و متعاقب آن، در قالب یک کانال تخصصی، به پاسخهای خود میرسد . معیار چابکی عملکرد، با استفاده از دادههایی که از چهار شرکت تولیدی جمع آوری شده، نشان داده میشود، که نمایانگر 4 ترکیب ممکن از موفقیت و اغتشاشات است و با مدل نظری سازگار بوده، و گواهی عملی از شرکتهای مورد مطالعه میباشد. برای اعتبار سنجی آتی این معیارها، ضروری است که ارزیابی پایایی و روایی در این زمینه انجام پذیرد. این رویکرد میتواند از طریق مدیران تولید برای حصول به یک "تصویری کلی" از سطح چابکی عملکرد یک سازمان، و برای ملاحظه سیستماتیک اثرات عوامل محیطی مورد استفاده قرار گیرد.
چابکی,عملکرد چابک,معیار کمی
http://www.jhrs.ir/article_65562.html
http://www.jhrs.ir/article_65562_d1d3fb139977bc0deeb3aab32bea8ce5.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
تأثیر انگیزه درونی و بیرونی بر انتقال دانش (مورد مطالعه: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی).
31
48
FA
رامین
رهنورد
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، پردیس بین الملی ارس.
امروزه در فضای ابر رقابتی، تسهیم دانش میان کارکنان سازمان نه یک گزینه، بلکه نوعی ضرورت استراتژیک است. هدف این مقاله آزمون اثرات انگیزه درونی و بیرونی کارشناسان موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی در انتقال دانش است. این تحقیق از نظر هدف شناختی یک تحقیق کاربردی و از نظر روششناختی یک تحقیق توصیفی-میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 100 نفر از کارشناسان موسسه مذکور بود که با توجه به جدول مورگان نمونه آماری 80 نفره به روش تصادفی نظاممند انتخاب و پرسشنامهها میان آنان توزیع شد. برای سنجش روایی محتوایی پرسشنامه، از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق مبتنی بر تحلیل رگرسیون خطی نشان میدهد که انگیزه درونی افراد در انتقال دانش میان کارشناسان نقش کلیدی داشته و انگیزه بیرونی در انتقال دانش معنادار نیست. از اینرو، برای تسهیل در فرایند انتقال دانش میان کارشناسان، ضروری است برای تأمین حس استقلال در افراد، ارتقای اعتماد به نفس در آنان، ترویج فرهنگ صداقت، و ایجاد حس عضویت در سازمان، سازوکارهای لازم طراحی و به اجرا گذاشته شوند.
مدیریت دانش,انتقال دانش,انگیزه درونی و انگیزه بیرونی
http://www.jhrs.ir/article_65563.html
http://www.jhrs.ir/article_65563_6305784ce242bb4c47059ce61c6eeeb1.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
نقش سرمایه انسانی در توسعه ظرفیت خلق دانش سازمانی.
49
70
FA
مریم
خلعتبری معظم
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور واحد سمنان. سمنان، ایران.
maryam_khalat@gmail.com
حامد
امیری
کارشناس ارشد مهندسی انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران.
ابراهیم
اسکندری
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب، تهران، ایران.
علی
روزبهانی
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
در عصر داناییمحوری سازمانهای پیشرو میکوشند زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش را فراهم کنند و کارکنان خود را تشویق میکنند تا بهگونهای فعالانه در فرایندهای مدیریت دانش مشارکت کنند و به خلق و تسهیم دانش سازمانی مساعدت کنند. یکی از این زیرساختهای توانمندساز سرمایه انسانی است که به یکی از مهمترین سرمایههای ارزشمند و ناملموس سازمان تبدیل شده است. در این راستا در این پژوهش به این مسئله اساسی پرداخته میشود که سرمایه انسانی چگونه میتوانند به توسعه خلق دانش سازمانی کمک کنند. بدین منظور تاثیر چهار بعد از سرمایه انسانی (خبرگی،مهارت، تجربه و تحصیلات) بر ظرفیت خلق دانش سازمانی بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل950 نفر مدیران و کارشناسان بانک اقتصاد نوین در تهران است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده، 274 نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد همه ابعاد بررسی شده سرمایه انسانی بر ظرفیت خلق دانش سازمانی تاثیری معنادار و مثبت دارند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
مدیریت دانش,خلق دانش,سرمایههای فکری و سرمایه انسانی
http://www.jhrs.ir/article_65564.html
http://www.jhrs.ir/article_65564_d0da09aac4546f698c8cd084c1f6dc6f.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
تدوین نیمرخ شایستگی مشاغل استراتژیک به منظور ارزیابی آمادگی استراتژیک سرمایه انسانی
71
94
FA
علیرضا
عبدی
کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
abdi1390@ut.ac.ir
محجوبه
اکبریان
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
معصومه
پورحسینلو
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
مسئله اصلی این پژوهش تمرکز برنامههای توسعه شایستگیهای منابع انسانی سازمان بر مشاغلی است که بیشترین تأثیر در تحقق استراتژیهای سازمان دارند. بدین منظور نخست اقدام به شناسایی مشاغل استراتژیک شرکت صنعتی دوده فام و در قدم دوم تدوین پروفایل شایستگی هر یک از این مشاغل است تا بر اساس این شایستگی سؤالهای اصلی این پژوهش عبارتاند از : مشاغل استراتژیک شرکت صنعتی دوده فام کدماند ؟ پروفایل (نیمرخ) شایستگی این مشاغل کدام است ؟ برای پاسخ به سؤال اول از آزمون مقایسه زوجی و فن AHP جهت رتبهبندی استفاده شده است و برای پاسخ به سؤال دوم از مصاحبه و مطالعه کتابخانهای و با استراتژی تحلیل تم استفاده شده و در نهایت برای اعتبار یابی یافتهها آزمون علامت بکار گرفته شده است. تحقیق به صورت مطالعه موردی در شرکت صنعتی دوده فام انجام گرفت و جامعه آماری آن متخصصان و صاحبنظران و مدیران عالی شرکت است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شده است. در نهایت 8 شغل بهعنوان مشاغل کلیدی شناسایی و پروفایل هر یک از مشاغل طراحی گردید.
شایستگی,پروفایل شایستگی,مشاغل استراتژیک,آمادگی استراتژیک سرمایه انسانی,شکاف شایستگی
http://www.jhrs.ir/article_65565.html
http://www.jhrs.ir/article_65565_0ea172643bd6ce43bea7ad8fb68be2e9.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
نقش سرمایه فکری در رضایت و نگهداشت کارکنان.
95
120
FA
نقی
فاضلی
استادیار گروه حسابداری دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان. سمنان، ایران.
naghifazeli@ymail.com
سید جلال
احمدی
آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
در عصر داناییمحوری، مزیت رقابتی سازمانها بر پایة داراییهای نامشهود استوار است. آنچه امروزه سازمانها را رقابتپذیر میکند، مدیریت اثربخش دانش و دیگر داراییهای ناملموس، مانند سرمایههای فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایههای فکری در ارتقای اثربخشی سیستم مدیریت دانش در سازمان پرداخته است. بدین منظور، تأثیر سه جنبة اصلی سرمایة فکری (سرمایههای انسانی، ساختاری و مشتری) بر نگرش شغلی کارکنان در قالب رضایت و نگهداشت کارکنان بررسی شد .جامعة آماری پژوهش واحدهای مختلف دانشگاه آزاد واقع در استان تهران بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. در بررسی روایی ابتدا هر پرسشنامه به تایید صاحبنظران و اساتید رسید، سپس از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی و شاخص KMO استفاده شد. پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفته است. دادههای بهدست آمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار اسمارت پی. ال. اس نشان داد که سرمایه فکری بر رضایت و نگهداشت کارکنان تاثیر مثبت دارد .
سرمایه فکری,سرمایة انسانی,سرمایة ساختاری,سرمایة رابطهای,رضایت و نگهداشت کارکنان
http://www.jhrs.ir/article_65566.html
http://www.jhrs.ir/article_65566_36dec1fce93d43868ab42deb5efd625f.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
مدیریت استعداد؛ مفاهیم و مدلها
121
138
FA
جمشید
صالحی صدقیانی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران.
salehisedghyani@srbiau.ac.ir
سیده هدی
شمس
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری، دانشگاه تهران –فارابی قم.
hoda.shams@yahoo.com
علی
مخصوصی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. تهران، ایران.
امروزه منابع مالی و فنی تنها مزیت سازمانها بهشمار نمیروند. در اختیار داشتن افرادی مستعد و توانمند علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی در سازمان میتواند فقدان و یا نقص دیگر منابع را نیز جبران نماید. در سالهای اخیر متفکران مدیریت از مفهومی به نام مدیریت استعداد سخن گفتهاند و طی چند دهه گذشته سازمانها از برنامههای مدیریت استعداد و تربیت جانشین برای یافتن نسل جدید رهبران استفاده کردهاند. این مقاله با رویکردی کتابخانهای و استفاده از مقالات و ادبیات مرتبط تلاش مینماید تعاریف و مدلهای متنوع مدیریت استعداد را از جنبههای گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در نهایت با مقایسه آنها، مدل مفهومی جامعی را برای مدیریت استعداد در سازمان ارائه دهد.
مدیریت استعداد,استعداد,مدلهای مدیریت استعداد
http://www.jhrs.ir/article_65568.html
http://www.jhrs.ir/article_65568_9c980153657f0cd6716d102e8d84633c.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
بررسی نقش رفتار شهروندی در ارتباط با عدالت سازمانی و استرس شغلی با عملکرد سازمانی در مراکز آموزش عالی.
139
162
FA
احمدعلی
روحالهی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
aa.rohollahi@ssau.ac.ir
عبدالله
وثوقی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
an.vosoughi@gmail.com
امیرحسن
ترکزاده
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
با توجه به نقش همه جانبه آموزش عالی و دانشگاهها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در این سازمانها پیش از پیش آشکارتر شده است. دانشگاهها در حقیقت نمادی از جامعه بوده و تحقق و اجرای عدالت در آن بهمنزله تحقق عدالت در سطح جامعه میباشد. بر این اساس، هدف این تحقیق بررسی نقش رفتار شهروندی در ارتباط با عدالت سازمانی و استرس شغلی با عملکرد سازمانی در یکی مراکز آموزش عالی نظامی است. جامعهی آماری پژوهش شامل 260 نفر از کارکنان بخش اداری و پشتیبانی یکی از دانشگاههای نظامی بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان تعداد 155 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران(1990)، استرس شغلی دوپوی(1977) و عملکرد کارکنان از پرسشنامه ویلیامز و اندرسون(1981) بهعنوان ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر بودند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری(نرمافزار اسمارت پی. ال. اس) و نرمافزار SPPS ویراست19 انجام گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که استرس شغلی با رفتار شهروندی سازمانی رابطهای منفی و معناداری دارد، عدالت سازمانی با عملکرد کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان رابطهای مثبت و معناداری دارد.
دانشگاه,استرس شغلی,رفتار شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
http://www.jhrs.ir/article_65569.html
http://www.jhrs.ir/article_65569_7652db876afc06b5868b9ad3bfc2fe6a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
تجزیه و تحلیل و رتبهبندی موانع آموزشی اجرای یادگیری الکترونیک برای آموزش منابع انسانی در سازمانهای دولتی.
163
178
FA
گلایول
صفوی جهرمی
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
gelayolsafavi_1990@yahoo.com
محسن
شفیعی نیکابادی
استادیار، مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
مرتضی
ملکی
استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
با توسعه فنآوری و افزایش نقش آن در علوم دیگر، حوزه آموزش و یادگیری نیز از این موضوع تأثیر پذیرفتهاند و مفهومی به نام یادگیری الکترونیک پدید آمده است. همچنین با توجه به اهمیت آموزش در حوزه مدیریت منابع انسانی و توسعه مهارتهای منابع انسانی سازمان، لزوم به کارگیری یادگیری الکترونیک در سازمانها بیش از پیش احساس میشود. در این تحقیق به بررسی دلایل مرتبط با منابع انسانی و ماهیت آموزش که مانع اجرای این طرح در سازمانها میشوند پرداخته میشود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقهای توصیفی است. ابزار گردآوری تحقیق پرسشنامهای با مقیاس طیف لیکرت است که میان کارکنان 12 سازمان دولتی شهرستان سمنان توزیع شده است. روایی و پایایی این ابزار به ترتیب توسط نظر خبرگان و آلفای کرونباخ تأیید شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت اهمیت موانع به ترتیب بار عاملی که کسب کردهاند مورد بحث قرار گرفتهاند.
یادگیری الکترونیک,مدیریت منابع انسانی,آموزش منابع انسانی,توسعه مهارتهای مدیریت منابع انسانی
http://www.jhrs.ir/article_65570.html
http://www.jhrs.ir/article_65570_7c6576c7f7faec786fdce002295f1181.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
5
4
2016
01
21
طراحی و تبیین مدل مفهومی شهروند گرایی سازمانی (مطالعه موردی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق)
179
201
FA
سعید
عابسی
استادیار، دانشگاه پیام نور، یزد، ایران.
مجتبی
رفیعی
دانشیار، دانشگاه پیام نور، ساختمان مرکزی، تهران، ایران.
رضا
رسولی
استادیار، دانشگاه پیام نور، اراک، ایران.
داوود
شفیعی پور
مربی، دانشگاه پیام نور، بافق، ایران- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
d.shafieepur@yazdpnu.ac.ir
امروزه تکامل تاریخی در حوزه مدیریت و سازمان، به لحاظ تئوری و عملی، تحت تأثیر نیرویی قدرتمند قرار گرفته است؛ این نیروی عظیم شهروند گرایی سازمانی میباشد. از آن جا که شهروند گرایی سازمانی، با افزایش صداقت، اعتماد و تعهد در محیط کار، با بالا رفتن احساس تکامل شخصی و بالندگی کارکنان پیوند خورده است، چالش قرن بیست و یکم تلقی شده، این تحقیق با نگاهی عمیق و ژرف به مسائل و مشکلات منابع انسانی و سازمانی قصد دارد با بررسی مفهوم شهروند گرایی سازمانی و تبیین عوامل تاثیرگذار بر آن، با بهره گیری از نظر خبرگان و کارشناسان به مدل سازی مفهومی شهروند گرایی سازمانی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق بپردازد. تحقیق حاضر بر مبنای هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق،کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق و روش نمونه گیری آن، تصادفی طبقهای است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از تحلیلهای مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل مسیر، تحلیل عاملی، آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانه، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف،آزمون کایزر و بارتلت، آزمون دوجمله ای، آزمون خی دو، آزمون فریدمن و تکنیک دلفی بهره استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مستقیم و غیر مستقیم عوامل دموگرافیک/ ویژگیهای شخصیتی، عوامل زمینهای، ساختاری و رفتاری بر شهروند گرایی سازمانی و تایید فرضیههای هشت گانه تحقیق است.
رفتار شهروندی سازمانی,شهروندگرایی سازمانی,سنگ آهن مرکزی ایران - بافق
http://www.jhrs.ir/article_65571.html
http://www.jhrs.ir/article_65571_d75ccb50f902add138b1a695e73e3a98.pdf