دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
آسیبشناسی اثربخشی دورههای مقدماتی رستهای نهاجا از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگانهای اجرایی
1
22
FA
علی
فرهادی
0000-0002-2136-7325
مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری
ali_farhadi92@yahoo.com
مهدی
خیراندیش
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
dr.mkh@yahoo.com
این تحقیق با هدف آسیبشناسی دورههای مقدماتی رستهای از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگانهای اجرایی انجام شده است. پژوهش حاضر بر مبنای دستاوردهای تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دوره مقدماتی رستهای دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهان یگانهای صفی مستقر در تهران میباشند که با روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند (قضاوتی)، تعداد 100 نفر (از هر طبقه 50 نفر) انتخاب گردیدند. دادههای لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی (کولموگورف – اسمیرنوف و میانگین یک جامعه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق نشان داد که دوره مقدماتی رستهای دانشگاه هوایی شهید ستاری، در هر سه حوزه رضایت فراگیران، تغییرات رفتاری و نتایج کلیدی دچار آسیب میباشد و در حوزه یادگیری بهدلیل قبولی اکثر دانشجویان در آزمونهای پایان دوره، آسیبی مشاهده نگردید.
اثربخشی آموزش,آسیبشناسی,نهاجا,مقدماتی رستهای
http://www.jhrs.ir/article_65726.html
http://www.jhrs.ir/article_65726_b97795cf5e0eafbbae3983282a445d14.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
نقش اعتماد عمومی در توسعه مشارکت شهروندان
23
46
FA
حاجیه
رجبی فرجاد
0000-0003-3569-4834
استادیار مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
hajieh_rajabi@yahoo.com
کرماله
دانشفرد
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
محمد مهدی
مظاهری
استادیار، گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران.
علیرضا
شیروانی
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران.
اعتماد یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی است که رکنی جداییناپذیر از مجموعه ثروت یک ملت است. در امر مشارکت وجود اعتماد ضروری است. هدف این مقاله بررسی رابطه اعتماد عمومی با مشارکت شهروندان است. با فراتر رفتن میزان اعتماد از محدوده خانواده و نظام خویشاوندی به حوزههای گستردهتر در مقیاسهای فرامحلی در قلمروهای روستایی، شهری و ملی، میزان مشارکت نیز در بازتولید و ارتقای اعتماد اجتماعی توسعه یافته در قالب گسترش صداقت، وفاداری، حسن نیت، وظیفهشناسی، وفای به عهد، ثبات در اندیشه و عمل مؤثر خواهد بود. به تعبیری با تقویت اجتماع اخلاقی و تعهد عملی به التزامهای اخلاقی در سطوح میانفردی، بین فرد و نهادها و نیز بین نهادی، فرایند اعتماد اجتماعی در سطوح اعتماد افراد نسبت به یکدیگر و نیز اعتماد اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و مأمورانی که متولی و عامل در این نهادها هستند، قوت لازم را کسب خواهد کرد و زمینهساز تعاون و مشارکت اجتماعی خواهد بود. مشارکت همچنین تعامل میان شهروندان و دولتمردان را ثمربخشتر میسازد و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را ارتقاء میدهد. دخالت شهروندان در اداره امور عمومی پاسخگوئی کارگزاران دولتی را افزایش میدهد و آنها را نسبت به انتظارات مردم پاسخگوتر و حساستر میسازد. از سوی دیگر مشروعیت و پذیرش دولت نیز با مشارکت مردم تحکیم و تثبیت میشود. در این مقاله، با ارائه تعاریفی از اعتماد و بر شمردن ابعاد آن به اهمیت اعتماد در زندگی و جامعه پرداخته میشود. همچنین چگونگی تأثیرگذاری اعتماد بر متغیرهای دیگر بیان شده و تکامل اعتماد و چگونگی تأثیر آن بر مشارکت شهروندان تحلیل شده است.
اعتماد,اعتماد عمومی,مشارکت,مشارکت شهروندان
http://www.jhrs.ir/article_65734.html
http://www.jhrs.ir/article_65734_cc2ce3badcb2787c934d638065bdf7a6.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
امکانسنجی پیادهسازی مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها در دانشگاه هوایی شهید ستاری
47
66
FA
محمدعلی
فلاح
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
علیرضا
کسرائی
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ماندانا
مومنی
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
امین
رجبی تاج امیر
کارشناس مدیریت آموزش، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
مدیریت مشارکتی از ایدههای تازهای است که برای هدایت کارآمدتر فعالیتهای سازمان مطرح شده است. تأکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان سازمان است. نظام پیشنهادها یکی از سازوکارهای قدرتمند و اساسی شیوه مدیریت مشارکتجو است که در بسیاری از سازمانهای بخشهای خصوصی و عمومی کاربردی گسترده یافته است. پژوهش پیش رو به بررسی امکان پیادهسازی مدیریت مشارکتی از طریق نظام پیشنهادها در دانشگاه شهید ستاری میپردازد. بدین منظور چهار متغیر آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران، آمادگی ساختاری سازمان و آمادگی فرهنگی سازمان بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نگاه چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساختهای است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری است که از میان آنها تعداد 153 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد متغیرهای آمادگی فردی کارکنان، آمادگی فردی مدیران و آمادگی فرهنگی سازمان در حد مطلوبی قرار دارند ولی آمادگی ساختاری سازمان در حد مطلوبی نیست. بر این اساس پیشنهادهایی کاربردی ارائه شده است.
مشارکت,مدیریت مشارکتی,نظام پیشنهادها
http://www.jhrs.ir/article_65727.html
http://www.jhrs.ir/article_65727_f0901c7db6960b4898e46e80285f801d.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی
67
88
FA
داود
فیض
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
feiz1353@semnan.ac.ir
امین
کهیاری حقیقت
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
amin.k.haghighat@gmail.com
محمد
مرادی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی.
احسان
رحیمی
کارشناسی ارشد مهندسی مواد- خوردگی، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه منچستر، منچستر، انگلستان.
اجرای معمولی فعالیتهای سازمانی توسط کارکنان نه تنها منجر به توسعه سازمان در محیط به شدت رقابتی کنونی نمیشود، بلکه بقای آن را نیز به خطر میاندازد؛ لذا توجه به نقش رفتار شهروندی سازمانی در توسعهی بهرهوری و کارایی سازمان حائز اهمیت میباشد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان میباشد. میتوان ادعا نمود که در این تحقیق از مدلی خاص و جدید برای بررسی تأثیر همزمان متغیرهای عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی کارکنان اداری-مالی و درمانی بیمارستان شهید فقیهی شهر شیراز بوده و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی میباشد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از 150 پرسشنامه نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی تحت تأثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بوده و عملکرد شغلی تحت تأثیر مستقیم عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی میباشد. بر این اساس میتوان ادعا نمود که رعایت عدالت در توزیع منابع و پاداشهای سازمانی، تدارک آمیختههای متنوع از مشوقهای مادی و معنوی و تقویت اعتماد به نفس کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی و در نتیجه عملکرد شغلی کارکنان را تا حد زیادی بهبود میبخشد.
رفتار شهروندی سازمانی,حمایت سازمانی ادراک شده,عدالت سازمانی,توانمندسازی روانشناختی
http://www.jhrs.ir/article_65728.html
http://www.jhrs.ir/article_65728_f07286a513ab4c4e263043aa1e5eb400.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
بررسی ارتباط بین ویژگیهای اطلاعات موجود در سیستمهای اطلاعات مدیریت و تصمیم گیری مدیران
89
104
FA
عباس
طالب بیدختی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران.
افروز
ابراهیمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هرمزگان.
afrouz.ebrahimi@gmail.com
مقارن با عصر اطلاعات و تکنولوژی، در دهههای اخیر موج استفاده و بهرهگیری از سیستمهای اطلاعات سازمانها را فراگرفته است و بسیاری از آنها تمایل زیادی برای بهرهگیری از این سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از خود نشان داده و در جهت بکارگیری آن اقدام نمودهاند. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگیهای اطلاعات در سیستمهای اطلاعات مدیریت و بهبود تصمیمگیری سطوح مختلف مدیریت است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران سطوح مختلف بیمارستان مادر و کودک شیراز به تعداد 60 نفر تشکیل دادهاند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بوده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تحلیل دادههای مربوط به آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد ارتباط معنادار و مستقیمی بین ویژگیهای اطلاعات از لحاظ زمان مناسب اطلاعات، محتوای اطلاعات و شکل اطلاعات در سیستمهای اطلاعات مدیریت و تصمیمگیری مدیران وجود داشته است.
سیستمهای اطلاعات مدیریت,ویژگیهای اطلاعات,تصمیم گیری,سطوح مدیریت
http://www.jhrs.ir/article_65730.html
http://www.jhrs.ir/article_65730_b9e88b32cec2eac172ddd79fdecd08ed.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
تأملی بر بیگانگی از کار زنان در پرتو سقف شیشهای
105
130
FA
حسین
دامغانیان
0000-0002-7576-1862
استادیار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران .
hdamghanian@semnan.ac.ir
لاله
جمشیدی
استادیار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
سعیده
خبازکار
کارشناس ارشد MBA دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
saeedehkhabbazkar@gmail.com
بیگانگی از کار یکی از عوامل مخرب عملکرد در سازمان است. از این رو شناسایی عوامل موثر بر بروز این عارضه سازمانی میتواند نقش مهمی در عملکرد سازمانی داشته باشد. هدف این پژوهش، مطالعه بیگانگی از کار زنان شاغل با محوریت سقف شیشهای است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان زن بانکهای مسکن و ملی استان گیلان است که نمونهای به حجم 125 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه بیگانگی از کار و سقف شیشهای بوده است. برای ارزیابی روایی محتوایی و سازه پرسشنامه از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و ضریب پایایی این پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0 و 76/0 بوده است. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بیگانگی از کار، همبستگی مثبت و معناداری با سقف شیشهای دارد. همچنین یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی نشان داد مدل پیشنهادی پژوهشگر از برازش مناسبی برخوردار است و بیگانگی از کار از راه سقف شیشهای تبیین شده است و با شکلگیری و ضخیم شدن سقف شیشهای بیگانگی از کار زنان شاغل در این بانکها افزایش مییابد.
بیگانگی از کار,سقف شیشهای,کارکنان زن,بانک
http://www.jhrs.ir/article_65731.html
http://www.jhrs.ir/article_65731_75353626c85a90703b0fe2b5025aeefa.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
آسیبشناسی دلایل استرس شغلی کارکنان مراقبت پرواز.
131
150
FA
احمدعلی
روحالهی
عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
aa.rohollahi@ssau.ac.ir
احسان
احدیمطلق
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
به دلیل اهمیت ایمنی پرواز، شناخت عوامل موثر بر بروز سوانح و رویدادهای هوایی از اهداف مهم صنعت هوانوردی محسوب میشود. در بررسی دلایل وقوع سوانح و رویدادهای هوایی بر نقش عوامل انسانی بسیار تاکید شده است. با وجود این تاکیدها تعداد سوانح در این صنعت کاهش چشمگیری نداشته است. این مهم احتمال وجود عوامل دیگری را در بروز سوانح هوایی مطرح نموده است. از جملهی این عوامل میتوان به وجود استرس و فشارهای روحی و روانی متخصصین مختلف صنعت هوانوردی از جمله مراقبت پرواز اشاره کرد، که با شناسایی میزان استرس میتوان راهکارهایی را در خصوص مدیریت به هنگام آن اتخاذ نمود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مراقبت پرواز نهاجا<sup><sup>[1]</sup></sup> شاغل در سطح استان تهران به تعداد 60 نفر میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 52 نفر انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ. ال. رایس (1992) است که اطلاعاتی در مورد استرس شغلی به ما میدهد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS ویراست 19 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که 4/13 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی پایین، 7/16 درصد از کارکنان دارای استرس شغلی طبیعی و 9/69 درصد با استرس شغلی بالایی مواجه هستند. بر این اساس ضرورت اجرای برنامهای جامع در خصوص مدیریت استرس کارکنان، بههمراه با رسیدگی به وضعیت ارتقا و امنیت شغلی و برقراری امکان ارتباط موثر کارکنان با مسئولین و فراهم کردن امکانات مشارکت آنها در تصمیمگیریها، بایستی در اولویت اول با هدف بهبود وضعیت شغلی کارکنان قرار گیرد.
<br clear="all" />
-[1]نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
مراقبت پرواز,استرس شغلی,ایمنی پرواز و ایمنی مسافران و هواپیما,رضایت شغلی
http://www.jhrs.ir/article_65732.html
http://www.jhrs.ir/article_65732_4d7710e6f8307cb6a910534a57f08fa2.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
4
2015
02
20
الگوی ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس تکنیک کارت امتیازی متوازن
151
177
FA
اسماعیل
اسدی
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
esmaeil.asadi@gmail.com
محمد
ذاکری
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
mohamad4276@yahoo.com
محسن
زراعتی
کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد. تهران، ایران.
zeraati_mohsen@yahoo.com
عبداله
وثوقی نیری
عضو هیئت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین اقدامات مدیریتی است و میتواند در مدیریت عملکرد، بالا بردن انگیزه کارکنان، بهبود ارتباطات و تشخیص مشکلات کمک شایانی نماید. هدف این مقاله طراحی و ارائه الگوی ارزیابی عملکرد جامع و متناسب با فعالیتهای دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن است. جامعه آماری این تحقیق در فاز طراحی مدل شامل خبرگان حوزههای نظامی، دانشگاهی و دانشجویان سال آخر رشته مدیریت آشنا به فرآیند آموزش دانشگاه بودند که به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین در فاز آزمون مدل از 35 نفر از مجریان امور آموزشی دانشگاه به عنوان جامعه آماری استفاده شد که با توجه به تعداد محدود آنان امکان بررسی نظرات همه وجود داشت لذا نمونهگیری انجام نشد. برای تدوین این مدل، معیارها و شاخصهای چهار حوزه کلیدی مدل کارت امتیازی متوازن (معیارهای مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد) از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد نظرسنجی قرار گرفت. تحلیل دادههای به دست آمده به روش تحلیل تم انجام شد. بر این اساس مولفههای اصلی مدل عبارتند از: وضعیت بودجه، امکانات و تسهیلات آموزشی، رضایت دانشجویان، شهرت و اعتبار دانشگاه، رضایت یگانهای اجرایی، ظرفیت و خدمات، وضعیت کارکنان، استانداردسازی، ارزیابی عملکرد، تکنولوژی آموزشی، توانمندسازی کارکنان، وضعیت اساتید، وضعیت فناوری اطلاعات، وضعیت برنامه ریزی استراتژیک و نوآوری. نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان دهنده تایید مدل احصا شده از سوی مجریان آموزش است. بهرهگیری از مولفهها و شاخصهای احصا شده در این تحقیق در فرآیند ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه میتواند ضمن افزایش عینیت و دقت نتایج، منجر به غنای بیشتر فرآیند آموزش و بهبود قابل توجه عملکرد آموزشی دانشگاه گردد.
ارزیابی عملکرد,کارت امتیازی متوازن,دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
http://www.jhrs.ir/article_65733.html
http://www.jhrs.ir/article_65733_588849b643fcac073d9b3d6d17fcbb30.pdf