دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی با استرس شغلی؛ مطالعه موردی
1
28
FA
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه علی ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، روان رنجورخویی) و استرس شغلی پرستاران و تعیین نقش تعدیلکننده هوش هیجانی در رابطه این دو متغیر است. در همین راستا، تعداد 214 پرستار بیمارستان لبافینژاد بهعنوان جامعه آماری انتخاب و 138 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است که از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. در این پژوهش جهت تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه میان مؤلفههای تحقیق و از مدل معادلات ساختاری برای تأیید یا عدم تأیید رابطه علی بین متغیرها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل مدل (روان رنجورخویی، برونگرایی) با متغیر وابسته استرس شغلی رابطه وجود دارد. این رابطه در خصوص روان رنجورخویی مثبت بوده و با برونگرایی منفی و مستقیم بوده است. همچنین با بررسی اثر تعدیلکنندگی متغیر هوش هیجانی مشخص شد؛ این متغیر در ارتباط با دو متغیر روان رنجورخویی و برونگرایی دارای اثر تعدیلکنندگی است.
شخصیت,برونگرایی,روانرنجورخویی هوش هیجانی,استرس شغلی
http://www.jhrs.ir/article_65990.html
http://www.jhrs.ir/article_65990_051f9c65b6c753f2356ce84b0cbe1c98.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
نقش بازاریابی داخلی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش
29
50
FA
در عصر داناییمحوری، مدیریت دانش به مهمترین وظیفه سازمانهایی تبدیل شده که به دنبال استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند و ناملموساند. اجرای موفقیتآمیز پروژههای مدیریت دانش در سازمان به ایجاد زمینهها و پیشنیازهایی مناسب و تقویتکننده نیاز دارد. ماهیت انسانمحور فرایند مدیریت دانش باعث شده توانمندی و مشارکت فعالانه و مشتاقانه کارکنان به یکی از پیشنیازهای اساسی انجام موثر این فرایند تبدیل شود. از سوی دیگر، در سازمانهای خدماتی مانند بانکها عامل انسانی در چگونگی ارائه خدمت و اجرای طرحهای بهبود کیفیت خدمات مانند مدیریت دانش نقش بسیار تعیینکنندهای دارد. از این رو بازاریابی داخلی به یکی از اولویتهای سازمانهای پیشرو برای تامین رضایت و رشد مشتریان داخلی سازمان (یعنی کارکنان) تبدیل شده است. از این رو در این پژوهش نقش و تاثیر بازاریابی داخلی در تسهیل اقدات مدیریت دانش در سازمان تشریح و بررسی میشود که ابعاد این نوع بازاریابی چگونه میتوانند انجام اقدامات مدیریت دانش را در سازمان تسهیل کنند. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 1958 نفر مدیران و کارشناسان بانک اقتصاد نوین در شهر تهران است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 322 نفر آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بازاریابی داخلی و همه ابعاد آن تاثیر قابل توجهی بر تسهیل اقدامات مدیریت دانش در سازمان دارند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
بازاریابی داخلی,مدیریت دانش,خلق دانش و تسهیم دانش
http://www.jhrs.ir/article_65991.html
http://www.jhrs.ir/article_65991_45bd8b2458f354dc250f332e1726b6bf.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده؛ مطالعه موردی
51
70
FA
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از اینکه آیا مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر دارد. جامعه آماری پژوهش پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به تعداد 200 نفر است و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و فرمول کوکران تعداد 132 نفر به عنوان تعداد نمونه انتخاب گردید. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و پرسشنامه استاندارد یانگ و همکاران بود. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرم افزار SPSS نشان میدهد تمامی مؤلفههای مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر مثبت و معنیداری دارند و انتقال و تسهیم دانش با ضریب تعیین 596/0 و بهکارگیری دانش با ضریب تعیین 164/0 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر توسعه سازمان یادگیرنده هستند.
دانش,مدیریت دانش,سازمان یادگیرنده,پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
http://www.jhrs.ir/article_65992.html
http://www.jhrs.ir/article_65992_9262ddae5d430f900fc121f4747cabba.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
آسیبشناسی پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمان بر اساس الگوی چرخه حیات
71
86
FA
امروزه با توجه به احساس نیاز سازمانها و تاکید مجامع علمی، شاهد تلاش روز افزون سازمانها جهت طراحی و بهکارگیری پروژههای مدیریت دانش هستیم. با این وجود، اجرا و انجام هر طرحی به ویژه زمانی که در مراحل آغازین خود باشد، مبرا از ریسک و خطر نیست. بدیهی است عدم وقوف از خطرات احتمالی و مدیریت آن موجب شکست سازمانها خواهد شد. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله شناسایی آسیبهای پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمان بر اساس الگوی چرخه حیات در جامعه آماری است. سؤال اصلی مقاله حاضر عبارت است از این که محورهای آسیب پذیری پروژه مدیریت دانش در جامعه آماری کداماند؟ جامعه آماری پژوهش کاشناسان و مدیران شرکت پتروشیمی رازی میباشد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- همبستگی استفاده شده است. نتایج مقاله حاکی از وجود آسیبهایی در تمام مراحل چرخه حیات مدیریت دانش است. در پایان پیشنهاداتی برای اجتناب از این قبیل آسیبها برای مدیران ارائه شده است.
مدیریت دانش,آسیب شناسی,اقتصاد ایده
http://www.jhrs.ir/article_65993.html
http://www.jhrs.ir/article_65993_4e376093d8f8b08d50de817ab8bef33a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
بررسی تطبیقی کارمندیابی الکترونیکی در ایران و ترکیه
87
104
FA
هدف این تحقیق بررسی تطبیقی کارمندیابی الکترونیک در ایران و ترکیه است و وبسایت 100 سازمان نمونه ایرانی با وبسایت 100 سازمان نمونه ترکیهای مقایسه میشوند. در نگاهی دیگر، وبسایتهای این سازمانها مورد تحلیلمحتوا قرار گرفتهاند. این مقایسه براساس چند مقوله مانند (آگهی، پرکردن فرم، سیاست و اقدامات، چشمانداز و موارد دیگر) صورت گرفته است. نتایج این موضوع را آشکار میسازد که ترکیه بیشتر از ایران در زمینه کارمندیابی الکترونیک فعالیت دارد و تعداد بیشتری از سازمانهای آن در وبسایت خود بخشی را تحت عنوان مدیریت منابع انسانی که شامل پر کردن فرم برای استخدام است را دارا میباشند. نتایج بیانگر این موضوع است که 64% سازمانهای ایرانی دارای بخشی از کارمندیابی الکترونیک (از طیفی از کم تا زیاد) بودند و در مقابل 67% سازمانهای ترکیهای دارای بخشی از کارمندیابی الکترونیک (در طیفی از کم تا زیاد) بودند. این نکته قابل درک است که 36% سازمانهای ایرانی و33% سازمانهای ترکیهای دارای هیچ بخشی از کارمندیابی الکترونیک نبودند. البته این آمار مربوط به وبسایت خود سازمان است.
کارمندیابی,کارمندیابی الکترونیک,ایران,ترکیه,سازمانهای نمونه و مدیریت منابع انسانی
http://www.jhrs.ir/article_65994.html
http://www.jhrs.ir/article_65994_22cc13721dd6768ecdfdf9ab6c9d90eb.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
انتخاب روش مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در شرکت ساپکو
105
123
FA
مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان، نوعی سنجش نظام یافته و دایمی از چگونگی انجام وظایف وابسته به شغل، به منظور شناسایی نقاط ضروری برای رشد و بهبود منابع انسانی است. بدیهی است روشهایی که برای ارزیابی عملکرد کارکنان در سطوح مختلف سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد باید متفاوت باشد. این تفاوت به علت گوناگونی نیمرخ شغلی و اهداف در سطوح مختلف سازمانی است. بنابراین اگر روش مورد استفاده جهت ارزیابیعملکرد کارکنان نتواند اثربخشی خود را نشان دهد، ارزش خود را از دست خواهد داد. این تحقیق به دنبال یافتن بهترین روش ارزیابیعملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو است؛ همچنین به دنبال آن روشهای ارزیابی عملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو با توجه به پنج عامل ویژگیهای ارزیاب، ویژگیهای ارزیابی شونده، فرایند ارزیابی، ابزار ارزیابی و پیامدهای ارزیابی، اولویتبندی شدهاند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بازیگران فرایندهای ارزیابیعملکرد کارکنان در شرکت ساپکو میباشد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای مقیاسدار و زوجی و مصاحبههای ساختمند انجام شده و برای تحلیل دادهها از روش تاپسیس فازی و ANP استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که روش مدیریتبرمبنای هدف و رتبهبندیثابت بالاترین اولویت را جهت ارزیابیعملکرد کارکنان در شرکت ساپکو دارا هستند.
ارزیابی عملکرد,کارکنان,سطوح سازمانی,تاپسیس فازی,ANP
http://www.jhrs.ir/article_65995.html
http://www.jhrs.ir/article_65995_b827a5ba09bf1f0c592673a7d0c89167.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
نقش اقدامات مدیریت دانش در توسعه عملکرد نوآورانه سازمان
125
142
FA
در عصر داناییمحوری، نوآوری به یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی سازمانهای پیشرو تبدیل شده است. از اینرو این سازمانها تلاش میکنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود عملکرد نوآورانه خود را توسعه دهند. یکی از روشهای موثر در این زمینه اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمان است. در این راستا پژوهش حاضر به این مسئله اساسی میپردازد که اقدامات مدیریت دانش چگونه میتوانند به توسعه عملکرد نوآورانه سازمان کمک کنند. برای بررسی این موضوع تأثیر سه مرحله اصلی از فرایند مدیریت دانش (یعنی خلق دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش) بر دو نوع نوآوری سازمانی (نوآوری اجرایی، نوآوری در فرایند) بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 270 نفر مدیران و کارشناسان سازمان نمونه است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 150 نفر آنها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اقدامات مدیریت دانش با هر دو بعد بررسی شده از نوآوری سازمانی رابطهای معنادار و مثبت دارند و اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان به توسعه هرچه بیشتر نوآوری در سازمانهای امنیتی کمک میکنند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
مدیریت دانش,خلاقیت,نوآوری,عملکرد نوآورانه,سازمان امنیتی
http://www.jhrs.ir/article_65996.html
http://www.jhrs.ir/article_65996_763ea73eec79443f29ef37bc24b9eccd.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
4
2
2014
06
22
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی.
143
163
FA
امروزه سازمانها با شناسایی و بهرهگیری بهینه منابع تلاش دارند تا زمینه توسعه خود هموارتر سازند. مطالعات اخیر نشان میدهد که ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان، منجر به افزایش بهرهبرداری سایر عوامل سازمانی میشود. این رفتار با ویژگیهایی چون؛ برعهده گرفتن وظایف و مسئولیتهای اضافی، پیروی از مقررات، حفظ و توسعه نگرش مثبت، شکیبایی و تحمل مشکلات و در مجموع ارائه رفتارهای داوطلبانه باعث ارتقای اثربخشی و کارایی سازمان میشود. همچنین «رفتار شهروندی سازمانی» اثری نسبی بر کاهش تأثیرات منفی خرده فرهنگهای کارکنان، ترمیم شکاف خواستههای کارکنان با سازمان و اثرات ذهنی یا رفتاری آنان میشود. بر این اساس، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه این رفتار محور اصلی این مطالعه قرار دارد. این پژوهش با رویکردی کاربردی و در قالب روش توصیفی، تلاش دارد تا ضمن شناسایی، عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران (منطقه تهران) مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مرتبط با استقرار آن را ارائه دهد. بر این اساس دادههای مورد نیاز در قالب ابزار پرسشنامه از جامعه آماری 228 نفر گردآوری و توسط تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان دهنده وجود سه دسته عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی و مؤلفههای زیر مجموعه آن در شکلگیری و ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در جامعه تحقیق میباشد.
رفتار شهروندی سازمانی,عوامل فردی,عوامل مدیریتی,عوامل سازمانی
http://www.jhrs.ir/article_65997.html
http://www.jhrs.ir/article_65997_075d5283e669d23deec4d6fd6f70d5fb.pdf