دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
نقش مدیریت منابع انسانی در تسهیل نوآوری سازمانی از راه توسعه دانش کارکنان
1
20
FA
تغییرات مداوم و مستمر در محیط کسبوکار، چالشهایی را برای مدیریت منابع انسانی ایجاد کرده است. یکی از راهکارهای مقابله با این چالشها، بهکارگیری قابلیتهای مدیریت دانش و ایجاد نوآوری در سازمانها میباشد. بنابراین هدف این مقاله بررسی نقش مدیریت منابع انسانی بهطور مستقیم و از مجرای مدیریتدانش بر نوآوری سازمان میباشد. جامعه آماری تحقیق، کارکنان مستقر در واحد تحقیق و توسعه بانک پارسیان بوده و از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از تأیید هفت فرضیه تحقیق است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی به جامعه علمی و سازمان ارائه شده است.
مدیریت منابع انسانی,مدیریت دانش,دانش,نوآوری
http://www.jhrs.ir/article_66364.html
http://www.jhrs.ir/article_66364_be08b0de5267a7cd17587c5d80b89e7a.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
بازخوانی رویکرد منبعمحور در توسعه مدل VRIO
21
34
FA
تئوریپردازان علم مدیریت همواره بر پایه نقدپذیری نظریهها امکان توسعه و تکمیل این مباحث زیرساختی را بنا نهادهاند تا بدین وسیله، علمی بودن فرآیند نظریهپردازی در فضای مدیریت به اثبات رسانده شود. رویکرد منبعمحور در تئوریهای پیرامون موضوع مزیت رقابتی هم از این قاعده مستثنی نبوده و همواره توسط طیف مخالف خود (مروجین رویکرد بازار محور) مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید مهمترین نقد ایشان به رویکرد منبع محور، عدم تعامل با محیط در مدلها و سازوکارهای اجرایی آن باشد. در این مقاله، ضمن تاکید بر کارآمدی مدلهای این رویکرد، ضرورت تعامل با محیط در نیل به مزیت رقابتی را پذیرفته و تلاش میشود با لحاظ این الزام مدل مشهور بارنی (VRIO) توسعه داده شود. یعنی در چارچوبهای ارزش(v)، کمیابی(R)، تقلیدپذیری(I) و حمایت و استفاده سازمانی(O) فعلی مدل، عنصر پنجمی بهنام "بهروز آوری(U)" به آن اضافه گردد.
مزیت رقابتی,رویکرد منبع محور,رویکرد بازار محور,مدل VRIO,تعامل با محیط
http://www.jhrs.ir/article_66365.html
http://www.jhrs.ir/article_66365_083a46ce4b7a63285e2f0f9fbd201d20.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان؛ مطالعه موردی در بانک کشاورزی استان ایلام
35
50
FA
تحقیق حاضر به ارزیابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بانک کشاورزی استان ایلام میپردازد. ارزیابی میزان وفاداری مشتریان با استفاده از مدل مفهومی معروف ششبعدی یوپان شامل عوامل مربوط به مشتری (رضایت مشتری، اعتماد مشتری، برنامههای وفاداری مشتری) و عوامل مربوط به خدمات (ارزش ادراک شده، کیفیت خدمات، شهرت برند) صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارکنان بانک کشاورزی استان ایلام بود. دادههای پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. برای تحلیل یافتههای پژوهش، بهدلیل غیرنرمال بودن دادهها از آزمون دو جملهای و برای اولویتبندی از تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید. یافتهها حاکی از تأثیر تمامی مولفههای تحقیق است. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن، مربوط به عوامل مربوط به مشتری نشان میدهد که بالاترین رتبه به اعتماد، و پایینترین رتبه به برنامههای وفاداری مربوط میباشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن مربوط به عوامل مربوط به خدمت نشان میدهد بالاترین رتبه مربوط به شهرت برند، و پایینترین رتبه مربوط به کیفیت خدمات میباشد.
رضایت,اعتماد,برنامههای وفاداری,ارزش ادراک شده,کیفیت خدمات,شهرت برند
http://www.jhrs.ir/article_66366.html
http://www.jhrs.ir/article_66366_25a8fe4b403913d8bcd619140d2e011d.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
رابطه هوش معنوی مدیران و تعهد کارکنان در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
51
68
FA
در دهه اخیر تلفیق هوش و معنویت ادبیات جدیدی را در حوزه روانشناسی و مدیریت وارد کرده است و محققین را بر آن داشته تا درباره ماهیت آن به تحقیقات بیشتر و جامعتری بپردازند. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش معنوی مدیران و تعهد کارکنان در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ کارکنان، کارشناسان، سرپرستان و رؤسای اداره آموزش شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با 115 نفر پرسنل است. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و تعهد آلن و مییر میباشد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار پی ال اس انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که هوش معنوی مدیران تأثیر معناداری بر تعهد کارکنان دارد و نوع رابطه آنها مثبت و مستقیم میباشد. همچنین هر چهار مؤلفه هوش معنوی مدیران بر تعهد کارکنان تاثیر معناداری داشته و از بین آنها مؤلفههای تفکر وجودی انتقادی و ارائه مفهوم شخصی بیشترین تاثیر را بر تعهد کارکنان دارند.
هوش,معنویت,هوش معنوی,تعهد,تعهد سازمانی
http://www.jhrs.ir/article_66367.html
http://www.jhrs.ir/article_66367_27291aee8cb0f3606bf70d58bfc5667b.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
ارتقاء اعتماد با رویکرد عدالت سازمانی؛ مطالعهای در پژوهشگاه صنعت نفت
69
86
FA
عدالت سازمانی پیشبینیکننده بسیاری از متغیرهای سازمانی بهشمار میآید. یکی از این متغیرها اعتماد سازمانی است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی با عدالت سازمانی ادراک شده کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت میپردازد. این روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آنرا کلیه کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل میدهند. بهمنظور سنجش مولفههای عدالت سازمانی از پرسشنامه استاندارد[42] و برای سنجش مولفه اعتماد سازمانی از پرسشنامه استاندارد پاین استفاده گردید[39]. با استفاده از تحلیل عاملی روایی سوالات پرسشنامهها تایید گردیده و ضریب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب، 91.9 درصد برای عدالت سازمانی و 88.8 درصد برای اعتماد سازمانی بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری بهرهگیری شد و نتایج تحلیل حاکی از تایید همه فرضیات پژوهش میباشد. بهعبارت دیگر عدالت سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معناداری بر اعتماد سازمانی دارد. همچنین براساس نتایج مدل معادلات ساختاری مدل تجربی تحقیق از برازندگی مطلوبی برخوردار است.
اعتماد سازمانی,عدالت توزیعی,عدالت رویهای و عدالت تعاملی
http://www.jhrs.ir/article_66368.html
http://www.jhrs.ir/article_66368_80c0087148facd5c6127cd6c18f8627d.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
نگرشی بر رویکرد اسلامی در مدیریت تعارض
87
110
FA
تعارض از جمله مفاهیمی است که ریشه در زندگی بشر دارد. شکلگیری جوامع انسانی و حضور انسان در گروههای اجتماعی، همواره موجب تعارض شده است. سازمانها بهعنوان یکی از دستاوردهای زندگی اجتماعی بشر، بستر مناسبی برای ایجاد تعارض دارند. بر این اساس، مطالعات و پژوهشهای گستردهای در حوزههای مختلف مدیریت و رویارویی با تعارض انجام شده است. با این وجود، موضوع تعارض، کمتر از دیدگاه فرهنگی و بر مبنای آموزههای دینی (بهویژه دین مبین اسلام) موردتوجه قرار گرفته است.
این پژوهش با رویکرد توصیفی-کتابخانهای و با توجه به تأثیرپذیری مدیریت تعارض از متغیرهای فرهنگی و بومی، تلاش دارد تا از منظر مفاهیم دینی-اسلامی به بررسی و جمعبندی مدیریت تعارض، بپردازد. در واقع، بهرهمندی از فرهنگ غنی اسلامی در مراودات و رفتارهای اجتماعی (بهعنوان یکی از مهمترین ابعاد فرهنگی کشور)، میتواند نقشی اساسی در مدیریت تعارض داشته باشد. بر این اساس تلاش خواهد شد تا پس از بررسی مختصر نظریهها و الگوهای تعارض، این فرآیند با رویکردی اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در انتها بر اساس این آموزهها، راهکارهایی در جهت مدیریت بهینه فرآیند تعارض سازمانی ارائه شده میشود.
تعارض,اسلام,مدیریت تعارض,مدیریت تعارض اسلامی
http://www.jhrs.ir/article_66369.html
http://www.jhrs.ir/article_66369_12ea0a2bd5d4fec4100a096c03afb987.pdf
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
مطالعات منابع انسانی
2783-0624
2
3
2012
11
21
ارزیابی کیفیت خدمات درمانی بیمارستان شهید فیاضبخش با استفاده از مدل شکاف توسعهیافته خدمات
111
127
FA
این پژوهش بهمنظور ارزیابی کیفیت خدمات درمانی بیمارستان شهید فیاضبخش با استفاده از مدل شکاف توسعهیافته خدمات برای اندازهگیری کیفیت خدمات و شناسایی شکافهای موجود بین ادراکات و انتظارات انجام گرفته است. در این تحقیق با استفاده از مدل سرکوال شامل ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات یعنی ابعاد ملموسات و فیزیکی، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، همدلی و اطمینان به بررسی فاصله بین انتظارات و ادارکات مراجعهکنندگان به این بیمارستان پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نوعی توصیفی- پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده شده است. نمونه آماری این تحقیق مشتمل بر 122 مراجعهکننده است و از روش روش نمونهگیری در دسترس بهره گرفته شده است. نتایج حاصله با استفاده از آزمون مقایسه دو میانگین مستقل نشان میدهد که در بعد خدمات ملموس و فیزیکی میزان ادراکات بیشتر از انتظارات بوده است و در بعد اعتماد میانگین انتظارات بیشتر از ادراکات بیماران و مراجعهکنندگان در این بیمارستان میباشد. در سایر ابعاد یعنی تضمین، همدلی و پاسخگویی بین انتظارات و ادراکات اختلاف معناداری وجود ندارند. در نهایت و بر اساس مقایسه میانگینها، میزان ادراکات بهطور میانگین از انتظارات کمتر میباشد و میتوان اظهار نمود که خدمات ارائه شده بیمارستان فیاضبخش نتوانسته است رضایت بیماران را برآورده سازد.
موفقیت دورکاری,کیفیت,کیفیت خدمات,مدل سروکوال,انتظارات,ادراکات
http://www.jhrs.ir/article_66370.html
http://www.jhrs.ir/article_66370_0d72048a4641c02a69876aa271a06a2f.pdf