2024-03-29T19:06:06Z
http://www.jhrs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8281
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
آسیب شناسی مدیریت دانش سازمان با استفاده از مدل سیستمهای پایا مورد مطالعه: سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان البرز
وجهالله
قربانی زاده
سعید
زرندی
شیرین
ساسانیان اصل
همگی به این حقیقت واقفیم که عصر حاضر، عصر دانش است نه کالا. بنابراین، سازمانهایی میتوانند به حیات خود ادامه دهند که به دانش و مدیریت اثربخش آن، به عنوان یک منبع سازمانی، توجه نمایند؛ چرا که مدیریت صحیح دانش باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمانها و در نهایت پیروز شدن بر رقبا خواهد شد. از این رو، این پژوهش در صدد آسیب شناسی مدیریت دانش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز است تا نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عالی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز میباشند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، تنها 20نفر نمونه پژوهش را تشکیل دادند. دادههای پژوهش نیز از طریق مصاحبه های باز و نیمه ساخت یافته در گروههای کانونی بهدست آمدند. آسیب شناسی مدیریت دانش در این پژوهش با بهره مندی از مدل سیستمهای پایا مورد بازشکافی قرار گرفت و راهکارهای مطلوب و اثربخشی ارائه شد که نه تنها از لحاظ منطقی دارای مطلوبیت بودند بلکه از لحاظ فرهنگی نیز قابلیت پیاده سازی در سازمان را داشتند.
مدیریت دانش
آسیب شناسی
مدل سیستمهای پایا
2017
02
19
1
28
http://www.jhrs.ir/article_65280_2792eccb10c21911d14e9d779e243664.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
رهبری و مدیریت دانش: بررسی سبک رهبری تحول آفرین
پیمان
متقی
شعبان
مرادی آیدیشه
در عصر پر آشوب امروز سازمانهای دانش آفرین شانس بیشتری برای بقا در اکوسیستم سازمانی دارند. دانش به منبع اصلی برتری رقابتی سازمانها تبدیل شده و مدیریت دانش وظیفه حیاتی آنها محسوب میگردد. رهبری علاوه بر فناوری، فرهنگ و اندازهگیری یکی از چهار توانمندساز مدیریت اثربخش دانش است. در میان سبکهای مختلف رهبری، سبک رهبری تحولآفرین مورد مطالعه گستردهای قرار گرفته و بررسی نتایج حکایت از تاثیر مثبت و اثربخش رفتارهای ناشی از این سبک در موفقیت سازمانهای امروزی دارد. است. این پژوهش به بررسی رابطه میان سبک رهبری تحولآفرین با مدیریت دانش پرداخته است. فرضیات این پژوهش در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بررسی شد. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفته و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان میدهند بین تمام مولفههای رهبری تحولآفرین و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.
رهبری تحولآفرین
مدیریت دانش
توانمندساز مدیریت دانش
2017
02
19
29
44
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
نقش هوش سازمانی بر فراموشی سازمانی هدفمند
محمود
رضا اسماعیلی
زهره
محمدیاری
کیوان
موسوی
در پژوهشات امروزه تایید شده است که هوش و فراموشی سازمانی متغیرهایی هستند که در عملکرد کارکنان و سازمان تاثیر گذاری قابل توجهی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش سازمانی بر فراموشی سازمانی هدفمند در سازمان های دولتی شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام میباشد که تعداد آنها 400 نفر هستند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر برای نمونه انتخاب شدند. همچنین برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند بین 196 نفر توزیع گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شد. براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که هوش سازمانی و ابعاد آن یعنی (بینش استراتژیک، سرنوشت مشترک، روحیه، بکارگیری دانش، فشار عملکردی، اتحاد، تمایل به تغییر) بر فراموشی سازمانی هدفمند در سازمان های دولتی شهر ایلام دارای تاثیر معناداری هستند.
اتحاد
بکارگیری دانش
بینش راهبردی
روحیه
سرنوشت مشترک
فراموشی سازمانی هدفمند
فشار عملکردی
میل به تغییر
هوش سازمانی
2017
02
19
45
70
http://www.jhrs.ir/article_65284_7b4a3bff3410c4e33ec965be4dfa2887.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
تحلیل اثر رهبری تحول گرا در رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی به منظور ایجاد شایستگیهای سازمانی پایدار
محمد
حکاک
علی
شریعت نژاد
عبداله
ساعدی
امروزه اداره کردن سازمان های بزرگ، پیچیده و پیشرفته امری است بسیار دشوار که دستیابی به این مهم مرهون زحمات رهبرانی است که بتوانند به مدد ویژگی های شخصی و جاذبه استثنایی به همراه نفوذ بالا و چشم انداز وسیع، تعهد و شور و حرارت لازم را در زیردستان برای تحریک افکار، اندیشهها و الهام بخشیدن به آنان به منظور ایجاد رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه نهادینه سازند. هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر رهبری تحول گرا در رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی به منظور ایجاد شایستگی های سازمانی پایدار است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان تامین اجتماعی در شهرستان خرم آباد به تعداد230 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 144نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 رهبری تحول گرا تاثیر مثبت و معنی داری بر رفتار نوآورانه، توسعه کارآفرینی و شایستگی های سازمانی پایدار دارد. به علاوه می توان عنوان نمود که در سطح خطای 05/0 رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی نقش متغیر میانجی در تاثیر رهبری تحول گرا بر شایستگی های سازمانی پایدار دارند. لذا به عنوان نتیجه کلی می توان گفت که سازمان می تواند با بهره گیری از سبک رهبری تحول گرا زمینه رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه را به منظور نیل به شایستگی های سازمانی پایدار فراهم سازد.
رهبری تحول گرا
رفتار نوآورانه
توسعه کارآفرینی
شایستگی های سازمانی پایدار
2017
02
19
71
100
http://www.jhrs.ir/article_65286_8dda07a69bd52ab48763b97a9eb2c019.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
بررسی تاثیر نگرش بازارگرایی کارکنان بر تعهد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی (مطالعه موردی ؛ شرکت نورایستا خراسان)
رقیه
فرخی
علی
ملکی
رضا
کرمی
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر بازارگرایی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی میباشد. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، لحاظ ماهیت و روش در دستۀ تحقیقات علی و از حیث اجرا میدانی هست. جامعه آماری مورد مطالعه کارگران و کارمندان شرکت نورایستا خراسان میباشند که با توجه به تعداد کم( 69 نفر) و در دسترس بودن تمامی نفرات، از روش سرشماری استفاده شده و پرسشنامه میان تمامی کارکنان توزیع گردید که از این میان 63 پرسشنامه دریافت شد. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده که پس از تأیید روایی و پایایی آن (ضریب آلفای کرونباخ 81 درصد) بین نمونه توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار استنباطی (آزمون مدل یابی معادلات ساختاری ) و نرم افزارهای اسپیاساس و لیزرل استفاده شده است. در مدل مورد بررسی مقدار شاخص های برازش (80/0=GFIو031/0=RMSEA)نشان دهندة مناسب بودن مدل می باشد.نتایج بدست آمده از آزمون فرضیاتپژوهش نشان میدهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرارگرفته است و بازارگرایی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنادار رضایت شغلی بر تعهد سازمانی نیز تایید گردید و در نهایت تاثیر بازارگرایی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی نیز مورد تایید قرار گرفت.
بازارگرایی
رضایت شغلی
تعهد سازمانی
نورایستاخراسان
2017
02
19
95
116
http://www.jhrs.ir/article_65287_acabc106e71d7c5d2091e9257e3fc263.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
تحقق قرارداد روانشناختی و حمایت سازمانی:چالش انگیزشی کارکنان حرفه ای
میر علی
سیدنقوی
محبوبه
عرب
امروزه قراردادها ی استخدامی به عنوان مدلهای ذهنی یا الگوهای روابط استخدام کسب و کار در نظر گرفته می شوند. . جنبه هایی از روابط شامل توافقات نوشته شده ،قوانین مؤسسه و اسناد رسمی هستند که اغلب قراردادهای اقتصادی نامیده می شوند. جنبه های دیگری که در ورای کلمات نوشته شده پنهان شده اند به عنوان قراردادهای روانشناختی شناخته شده اند. از سوی دیگر ، حمایت سازمانی درک شده نشان دهنده عقیده کارکنان درباره سطح تعهد سازمان به آنها است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تحقق قرارداد روانشناختی توسط کارفرمایان بر حمایت سازمانی درک شده کارکنان حرفه ای می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان حرفه ای ادارات مرکزی بانک های ملی، کشاورزی، و توسعه صادرات ایران در حوزه های مالی و فناوری اطلاعات به تعداد 687 نفر می باشد. در مجموع تعداد 317 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین،و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید.
نتایج تحقیق بیانگر رابطه مستقیم مثبت و معنادار میان تحقق قرارداد روانشناختی و حمایت سازمانی بوده و ضریب استاندارد شده و معناداری برای این مسیر برابر با (82/0) و (51/13) است. لذا، با 99 درصد اطمینان می توان چنین اظهار داشت که تلاش سازمان ها برای جامه عمل پوشاندن به وعده های خود، بر شکل گیری ادراک حمایت سازمانی تأثیر مثبتی می گذارد.
قرارداد روانشناختی
حمایت سازمانی درک شده
بانک
2017
02
19
117
132
http://www.jhrs.ir/article_65288_5fd72a12906c2213b7743114e1542ee2.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
بررسی نقش تاریخی دلسوزان در سیاستگذاریهای تربیتی.
اسفندیار
دشمن زیاری
در ایران، افراد یا گروههایی بودهاند که نعمت آموزشوپرورش را درک کرده و از مال و جان خویش در راه آن دریغ نکردهاند. در همین راستا، هر گاه حاکمان بهطور نسبی نگاهی به نظر این افراد کردهاند، جامعه رو به جلو گام برداشته و بر عکس، عدم توجه موجب انزوا و انباشت مطالبات مردم شده است. از این رو، باید اذعان کرد؛ در صورت کمتوجهی به سرمایه انسانی، ممکن است شکاف غیرقابل جبرانی بین جامعه ما و جهان پیشرفته ایجاد شود. نگارنده با توجه به نکات پیشگفته و این اعتقاد که گذشته چراغ راه آینده میباشد؛ کوشش کرده است تا ضمن نگاهی به مبانی سیاستگذاری و بیان خدمات برخی از دلسوزان آموزشوپروش در گذر تاریخ میهن، نقش آنها را در سیاستگذاریهای آموزشی روشن نماید. لذا، در آغاز برای آگاهی از مبانی سیاستگذاری، بحث کوتاهی در این باب آورده میشود؛ سپس به نقش دلسوزان و روشهای مشارکت در سیاستگذاری اشاره خواهد شد.
آموزش و پرورش – سیاستگذاری
تاریخ
2017
02
19
133
152
http://www.jhrs.ir/article_65289_7af47cc38905d7512f90c47b7eec3614.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
رابطه تعهد سازمانی و جهت گیری مذهبی با رهبری تحول آفرین در یکی از مراکز علمی نظامی.
داود
غفوری
سعید
پاکدل
سروش
سیاری
پژوهش حاضر به «بررسی رابطه تعهد سازمانی و جهت گیری مذهبی با رهبری تحول آفرین»، میپردازد. این پژوهش، با توجه به مبانی نظری و عملی، از نوع پژوهشات کاربردی و از نظر نوع روش، از انواع پژوهشات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش، پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول آفرین باس و اولیو (1997)، سنجش نگرش مذهبی کلارک و استارک (1994) و تعهد سازمانی میر و آلن (2007) میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 110 نفر از کارکنان شاغل در مرکز علمی نظامی مورد نظر در پژوهش بود. تجزیه و تحلیل دادهها، به کمک نرم افزار آماری SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، انجام شد. از دیدگاه پاسخگویان، بین تعهد سازمانی و جهت گیری مذهبی با رهبری تحول آفرین، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین، بین ابعاد رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی و بین ابعاد رهبری تحول آفرین با جهت گیری مذهبی نیز، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. در نهایت، نتایج به دست آمده نشان داد که مؤلفه رفتارهای آرمانی نسبت به دیگر مؤلفههای رهبری تحول آفرین، پیش بینی کننده قویتری برای تعهد سازمانی و مؤلفه انگیزش الهام بخش نسبت به دیگر مؤلفههای رهبری تحول آفرین، پیش بینی کننده قویتری برای جهت گیری مذهبی میباشد. شایان ذکر است که به دلیل مسائل امنیتی، محقق از ذکر نام محل مورد مطالعه معذور است.
تعهد سازمانی
جهت گیری مذهبی
رهبری
رهبری تحول آفرین
2017
02
19
149
186
http://www.jhrs.ir/article_65291_c0a67b08666957d87ea5115cc83af5f4.pdf
مطالعات منابع انسانی
مطالعات منابع انسانی
1395
6
4
بررسی میزان تأثیرپذیری متقابل خلاقیت و ارزیابیهای آموزشی( مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری)
مهدی
هادیان
محمد رضا
مروی نام
شناخت توانمندی و قابلیتهای منابع انسانی ازجمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر راهبردهای سازمان میباشند. خلاقیت بهعنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت بشریت محسوب گردیده و منابع انسانی خلاق، تیزهوش و صاحبان اندیشههای بدیع، باعث تغییر، تحول و پویایی سازمان میگردند. تأثیرگذاری مؤلفههای گوناگون از قبیل موفقیت آموزشی، رشد و توسعه، شغل و رفاه در خلاقیت موردپژوهش محققان بوده است. بر این اساس، مقاله حاضر با توجه به مطالعه مبانی نظری خلاقیت، نخبگی، آموزش و نظریههای موجود در این حوزه، به بررسی میزان تأثیرپذیری متقابل خلاقیت و ارزیابیهای آموزشی در بین دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری پرداخته است. پژوهش از نوع کاربردی- توسعهای و با روش توصیفی- تحلیلی بوده و تجزیهوتحلیل نتایج و دادهها با بهرهگیری از بسته نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. جامعه آماری را 87 دانشجوی در سالهای تحصیلی مختلف و 21 نفر از اساتید دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تشکیل دادهاند. پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش از آزمون تفکر خلاق تورنس (آزمون CT) بهره برده شده است. نتایج مقاله حاکی از این است که بین میزان خلاقیت و ارزیابی آموزشی جامعه آماری پژوهش رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاقیت- آموزش – ارزیابی
نوآوری
2017
02
19
187
203
http://www.jhrs.ir/article_65292_7f34a2f98ad1c56b01c566485ec13354.pdf