دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق کاری مؤثر بر توسعه تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری13066007FAJournal Article20130906مقاله حاضر به شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق کاری مؤثر بر توسعه تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری میپردازد. بر این اساس، سؤال اساسی مقاله حاضر عبارت است از اینکه مؤلفههای اخلاق کاری بر اساس ادبیات موجود کدام هستند و این مؤلفهها چه تأثیری بر توسعه تعهد سازمانی کارکنان دارند. جامعه مورد پژوهش کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری هستند که در آن از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. این تحقیق از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است که در آن از ابزار پرسشنامه محققساخته برای گردآوری دادهها استفاده شده است. پس از تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس یافتههای تحقیق، فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر اخلاق کاری کارکنان بر تعهدسازمانی تأیید گردید. ضریب همبستگی بین این دو متغیر برابر با 775/0 است که بر وجود همبستگی قوی بین اخلاق کاری کارکنان و تعهد سازمانی اشاره دارد.http://www.jhrs.ir/article_66007_2a08eb7bcd008a3b2e8fe3a04ecfd021.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522تأثیر کیفیت سیستم اطلاعاتی بر افراد و سازمان در پرتو رضایت و تمایل کاربران314866008FAJournal Article20130607هدف مقاله حاضر بررسی روشها و مدلهای ارزشیابی موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و معرفی و توسعه مدل موفقیت دلون و مکلین بهعنوان مدلی برای ارزشیابی موفقیت سیستمهای اطلاعات یکپارچه است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کاربران سیستم اطلاعات یکپارچه موجود در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است. از میان کارکنان، 103 نفر بر مبنای جدول مورگان بهصورت تصادفی نظاممند انتخاب و پرسشنامههای محقق ساخته بین آنها توزیع گردید تا اثرات متغیر مستقل کیفیت اطلاعات، سیستم و خدمات بر افراد و سازمان در پرتو متغیرهای میانجی رضایت و تمایل کاربران مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیر «کیفیت خدمات» از هر دو طریق متغیرهای میانجی «قصد کاربر» و «رضایت کاربر» و مستقیم بر متغیر وابسته «اثرات سازمانی» تاثیر دارد. همچنین، متغیر «کیفیت سیستم» از طریق متغیر میانجی «رضایت کاربر» و بهطور مستقیم بر بعد فردی تأثیر دارد.http://www.jhrs.ir/article_66008_f17995c33da9312783f820eead8354d9.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522شناسایی عوامل کلیدی موفقیت اجتماعات کاری در سازمانهای آموزشی؛ مطالعه موردی496466010FAJournal Article20130714امروزه نه تنها سازمانهای تجاری بلکه سازمانهای آموزشی نیز به مقوله اجتماعات کاری علاقهمندند. یک اجتماع کاری، محدودهای از افراد است که توسط روابط غیررسمی تجربیات خود را انتقال میدهند. در سالهای اخیر، محققان بسیاری در تحقیقات خود به موضوع اجتماعات کاری پرداختهاند و برمبنای اهداف تحقیقاتی خود، مجموعهای از عوامل را به عنوان عوامل موفقیت اجتماعات کاری برشمردهاند. در تحقیق حاضر، سعی بر آن است که با مرور موثرترین تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر، عوامل موفقیت اجتماعات کاری دستهبندی و تأثیر این عوامل بر دانشگاهها بهعنوان یک سازمان آموزشی بررسی گردد. براین اساس، یافتههای تحقیق بیانگر این است که در میان عوامل موفقیت اجتماعات کاری، عامل سازمان، بهینهسازی تعاملات، زیرساخت مناسب، ابزارهای حمایتی، سیاستهای کلان و حمایت سازمانی بیشترین تاثیر را بر موفقیت اجتماعات کاری دارند. این تحقیق میتواند کمک شایانی به تسهیل فرآیند تشکیل اجتماعات کاری و موفقیت آنها در دانشگاهها با توجه به عوامل شناخته شده نماید و به تبع آن دانشگاهها را از مزایای حاصل از اجتماعات کاری برخوردار سازد.http://www.jhrs.ir/article_66010_a3d21afe32dd4a5e1b816f590c278770.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522رابطه اخلاق کار اسلامی و انگیزش کارکنان658466011FAJournal Article20131114انگیزش از مؤلفههای مورد توجه سازمانهاست که نقش بهسزایی در عملکرد و بهرهوری کارکنان دارد. از سوی دیگر اخلاق کار اسلامی نیز با قداست بخشیدن به کار و برابر شمردن آن با عبادت و جهاد ارزشی دو چندان به آن بخشیده و افراد را به انجام کار به نحو مطلوب و در جهت رضای خدا ترغیب میکند. از اینرو این پژوهش میکوشد رابطه بین اخلاق کار اسلامی و انگیزش را در میان کتابداران دانشگاه تهران تبیین نماید. روش پژوهش پیمایشی، و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه اخلاق کار اسلامی (علی، 1988) و پرسشنامه انگیزش (لوداهل و کجنر، 1965) بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران بود که از 130 کتابدار 113 نفر آنان به پرسشنامه ها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که انگیزش شغلی در جامعه مورد پژوهش با میانگین 1/52 در حد بالاست و اخلاق کار اسلامی نیز با میانگین 9/72 نشان دهنده آن است که کارمندان نگرشی مثبت به کار دارند. میزان ضریب همبستگی پیرسون نمایانگر آن بود که میان انگیزش شغلی و اخلاق کار اسلامی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. سایر یافتههای تحقیق مؤید آن است که میان اخلاق کار اسلامی و ابعاد مختلف انگیزش شامل علاقه فرد به شغل، اهمیت شغل، مسئولیتپذیری و رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری کلی پژوهش این است که اخلاق کار اسلامی رابطه تنگاتنگی با ابعاد انگیزش (به استثنای خودباوری) دارد و کارمندان اخلاق مدارتر دارای انگیزه بیشتری جهت خدمت به خلق هستند.http://www.jhrs.ir/article_66011_dc31e7400ae40c66c1cf7572f4c21272.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522ارزیابی میزان چابکی سازمان مدیریت صنعتی با تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی8510266013FAJournal Article20131014در بازار سازمانها و شرکتهای ارایه دهنده خدمات مشاورهای، سازمان مدیریت صنعتی بهعنوان پیشگام این عرصه، بایستی از چابکی لازم در خصوص پویاییهای محیطی برخوردار باشد. لذا در این پژوهش میزان چابکی این سازمان مورد ارزیابی و اندازهگیری قرار گرفت. در این خصوص تعداد 200 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی بین خبرگان(مشتریان و کارشناسان سازمان) توزیع گردید. دادههای جمعآوری شده توسط تحلیل سلسلهمراتبی و منطق فازی آنالیز گردیدند. نتایج حاکی از آن است که میزان اهمیت زیرمعیارهای احساس، درک و پیشبینی تغییرات (داشتن دیدگاه استراتژیک)، انعطافپذیری سازمان و تحویل سریع و بههنگام محصولات برای سازمان مدیریت صنعتی بسیار پر اهمیت میباشد. همچنین میزان چابکی سازمان مدیریت صنعتی در تمامی زیرمعیارهای مربوط به دو معیار قدرت پاسخگویی و سرعت در حد پائین (24%) و در معیارهای شایستگی و انعطافپذیری در حد متوسط (50%) قرار دارد. با توجه به وزن و چابکی هر یک از معیارهای چهارگانه، در مجموع میزان چابکی کل سازمان مدیریت صنعتی 6/42% ارزیابی گردید. این بهآن معناست که چابکی و عدم چابکی کل سازمان به هم نزدیک بوده و عدم چابکی قابل اصلاح میباشد. یعنی میتوان با اقدامات به موقع و صحیح سازمان را به سمت چابکی سوق داد.http://www.jhrs.ir/article_66013_aa47e6790b95ce0f4aadf344220b03f1.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522تحلیل سیاستپژوهانه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور10312866014FAJournal Article20130725از آنجا که دانایی، نیروی محرکه رشد و ایجاد ثروت در دنیای امروز است و بیش از عوامل سنتی ، نظیر کار و سرمایه، در توسعه ملی نقش دارد ،آموزش عالی به عنوان نهادی کلیدی، مورد توجه خاص ملتها و دولتها است. در ایران گزینش دانشجو و نحوه انتخاب دانشجویانی که بتوانند در آینده چرخهای عظیم پیشرفت و ترقی جامعه را بگردانند، مسأله حائز اهمیتی است. در این مقاله قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور بهروش سیاست تطبیقی پویا و رویههای پنچگانه که از روشهای کیفی میباشد تحلیل گردید. برابر نتایج تحلیل، ایجاد ظرفیت لازم با توجه به آمایش سرزمینی(تنوع، توزیع و تعداد)، ارتقاء کیفیت و کمیت متوازن آموزشی و پژوهشی، توسعه و رشد متوازن کمی و کیفی علوم و پژوهشها، همسو ساختن سیاستهای توسعه صنعتی و اقتصادی با سیاستهای ملی نوآوری، فناوری و علم، افزایش سهم نوآوریهای مبتنی بر فناوری در تولید ناخالص داخلی، تعامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و فناوری جهان، توسعه علم، فناوری و نوآوری با هدف افزایش اقتدار ملی، تأمین منابع مالی لازم، توسعه شرکتهای دانش بنیان و ایجاد زمینه اشتغال از ارکان اصلی توسعه آموزش عالی پیشرفتمحور میباشد که در قانون اخیر به این عوامل توجه نگردیده است. با توجه به نتایج تحلیل، فقدان ظرفیت کافی در نظام پذیرش دانشجو برای سنجش دانش و توانایی حقیقی داوطلبان و سازماندهی آنان در رشتههای تحصیلی مرتبط، چند بعدی است که یک بعد آن به روش آزمون فعلی بر میگردد. دلیل اینکه سیاستهای تدوینی و تصویبی در حوزه پذیرش دانشجو نتوانسته نظامی جامع برای این حوزه تعریف کند، ناقص بودن فرآیند سیاستگذاری میباشد بهاین معنا که مسئله به درستی شناسایی نشده است و زمانی که تشخیص مسئله صحیح نباشد راه حلها با مسئله سازگاری نخواهد داشت.http://www.jhrs.ir/article_66014_09a283d270e9581459107ace270a5cee.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522ارزیابی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان و ارائه الگوی پیشنهادی؛ مطالعه موردی12914866015FAJournal Article20130530ارزشیابی کارکنان ابزاری است که سازمانها و نیروی انسانی را در تامین شناخت از نحوه عملکرد یاری میکند و هدف نهایی از ارزشیابی افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است نه توبیخ و تنبیه کارکنان. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت موجود سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان از نظر محتوایی (شاخصهای عملکرد) و اجرا(روشهای انجام ارزیابی، دورههای ارزیابی، ارزشیابی کنندگان و نحوه استفاده از نتایج ارزشیابی)، شناسایی مشکلات و تنگناهای موجود در سازمان در زمینه ارزشیابی عملکرد کارکنان و ارائه الگوی پیشنهادی به منظور ارزشیابی موثرترعملکرد کارکنان میباشد. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان معاونت فروش و خدمات پس از فروش ایرانخودرو (در مجموع647 نفر) بوده است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد نمونه 151 نفر بهدست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. سنجش روایی پرسشنامه به روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین برای پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است که ضریب بهدست آمده 97/0 میباشد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، به وسیله آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون مقایسه زوجی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی روابط بین متغیرهای وضع موجود و متغیرهای وضع پیشنهادی نشان داد که به طورکلی بین سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان در وضع موجود و وضع پیشنهادی اختلاف معناداری وجود داردhttp://www.jhrs.ir/article_66015_7be3938576e5a9e20e7109d788fec05e.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06244120140522مطالعه رابطه آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان؛ مطالعه موردی14916866017FAJournal Article20130523هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان رسمی دارای مدرک لیسانس و بالاتر دانشگاه هوایی شهید ستاری تشکیل میدهند که از بین آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد77 نفر انتخاب شدهاند. دادههای مربوط به ساعات آموزش ضمن خدمت کارکنان از پرونده آموزشی کارکنان و دادههای سطح توانمندی کارکنان نیز از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری گردید؛ همچنین در این پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن جهت شناسایی نوع و میزان رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سطح توانمندی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری در تمامی ابعاد بالاتر از میانگین است و با انجام آزمون مربوطه، مقدار 665/0= rs و
000/0P-value = بهدستآمد و در نتیجه فرضیه اصلی پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شد.http://www.jhrs.ir/article_66017_36fded76c0e39512fd9c1c24f027f56d.pdf