دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Mediating Role of Organizational Silence in Effect of Occupational Burnout on Organizational Decision-Making (Cases Study: Bank Maskan of Tehran Province)نقش میانجی سکوت سازمانی در تأثیر تحلیلرفتگی شغلی بر تصمیمگیری سازمانی (مورد مطالعه: بانک مسکن استان تهران)12610276910.22034/jhrs.2019.102769FAفتاح شریف زادهاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحسین اصلی پوراستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانآتنا شکیباکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20191115<strong>Background and Objective:</strong> Organizational burnout and silence are among the most important concerns of human resources management now bringing unpleasant outcomes to organizations. Increasing the knowledge of this context, this study analyzes the effect of occupational burnout on the quality of organizational decision-making through the mediation of organizational silence.
<strong>Methodology:</strong> This is an applied-descriptive survey, in which the statistical population included the president, deputies, and employees of Bank Maskan branches in Tehran Province. The cluster sampling technique was employed to select 296 individuals as the statistical sample. The structural equation modeling (SEM) method was used for data analysis in SPSS and LISREL.
<strong>Findings:</strong> Organizational burnout and silence are directly related. Moreover, occupational burnout and all of its three components (overwhelming exhaustion, cynicism, and lack of individual accomplishment) have direct negative effects on the quality of organizational decision-making through organizational silence.
<strong>Conclusion:</strong> Increasing organizational burnout reduces the quality of organizational decision-making. This could worsen in the presence of organizational silence. In fact, the exhausted employees are not willing to actively participate in organizational decision-making processes.<strong>زمینه و هدف:</strong> تحلیلرفتگی و سکوت سازمانی در شمار مهمترین نگرانیهای مدیریت منابع انسانی امروزین به شمار میروند که پیامدهای ناگواری برای سازمان به همراه دارند. برای افزایش شناخت موجود در این زمینه پژوهش حاضر تأثیر تحلیلرفتگی شغلی بر کیفیت تصمیمگیری سازمانی را با میانجیگری سکوت سازمانی بررسی میکند.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را ریاست، معاونت و پایهوران شعب بانک مسکن استان تهران تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری خوشهای 296 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس و لیزرل انجام شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تحلیلرفتگی و سکوت سازمانی با هم رابطۀ مستقیم دارند. همچنین تحلیلرفتگی شغلی و و هر سه مؤلفۀ آن (تحلیلعاطفی، مسخ شخصیت و کاهش موفقیت فردی) هم به صورت مستقیم و هم از طریق سکوت سازمانی بر کیفیت تصمیمگیری سازمانی تأثیر منفی دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با افزایش تحلیلرفتگی در سازمان کیفیت تصمیمگیری افول میکند و این کاهش در صورت وجود سکوت سازمانی شدیدتر هم میشود. در واقع کارکنان تحلیلرفته برای مشارکت فعالانه در تصمیمگیریهای سازمانی تمایلی ندارند.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Analyzing Effect of Leaders’ Sense of Humor on Feelings of Followers through the Mediating Role of Bureaucratic Culture (Case Study: Employees of Lorestan University)بررسی اثر شوخطبعی رهبر بر احساسات پیروان با نقش میانجی فرهنگ بوروکراتیک (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه لرستان)275010191110.22034/jhrs.2019.101911FAرضا سپهونددکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، ایرانفاطمه اکبری پشمدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانزهرا سلگیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانJournal Article20181025<strong>Background and Objective:</strong> Considered appealing behavior for communication among other constructive types of behavior, leaders’ sense of humor affects employees’ feelings and behavior. This study aims to analyze the effect of leaders’ sense of humor on feelings of followers through the bureaucratic culture.
<strong>Methodology:</strong> This is an applied-descriptive survey, in which the statistical population included the employees working at Lorestan University. The stratified random sampling method was employed to select 145 individuals as the statistical sample. The data collection tool was a standard questionnaire, the reliability of which was confirmed through Cronbach’s alpha and composite reliability tests. The questionnaire validity was confirmed through convergent validity and content validity tests by considering the opinions of experts who were acquainted with the research topic. Data analysis was performed in SPSS22 and AMOS22.
<strong>Findings:</strong> Leaders’ sense of humor has positive, significant effects on feelings of followers and the bureaucratic culture. Moreover, the bureaucratic culture facilitates the relationship between leaders’ sense of humor and feelings of followers.
<strong>Conclusion:</strong> Leaders’ sense of humor promotes laughter and other positive feelings in an organization. It can improve the communications and relationships between the members of an organization; therefore, growing this attitude can often result in constructive outcomes for managers and employees.<strong>زمینه و هدف:</strong> رفتار شوخطبعی رهبران بر احساسات و رفتار کارکنان کارکنان اثرگذار است و در رفتارهای سازمانی سازنده به عنوان رفتاری جذاب برای برقراری ارتباط به شمار میرود. هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثر شوخطبعی رهبر بر احساسات پیروان به واسطۀ فرهنگ بوروکراتیک است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری آن شامل کارکنان دانشگاه لرستان است. که از میان آنها 145 نفر به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن با استفاده از روایی همگرا و روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 و AMOS22 استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> شوخطبعی رهبر بر احساسات پیروان و فرهنگ بوروکراتیک تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ همچنین فرهنگ بوروکراتیک ارتباط میان شوخطبعی رهبر و احساسات پیروان را تسهیل میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>شوخطبعی رهبر در سازمان موجب ترویج خنده و دیگر احساسات مثبت میشود و میتواند باعث بهسازی ارتباطات و روابط میان اعضای سازمان شود. از این رو، پرورش این روحیه اغلب با نتایجی سازنده برای مدیران و کارکنان همراه خواهد بود.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Mediating Role of Leader-Member Exchange in Improving Individual Innovation through Patriarchal Leadershipنقش میانجی مبادلۀ رهبر ـ عضو در ارتقای نوآوری فردی از رهگذر رهبری پدرسالارانه517610283210.22034/jhrs.2019.102832FAحمیدرضا یزدانیاستادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-5957-643Xسید فرامرز قرآنیاستادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانروحا... نیکخواه کیارمشکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضا کاملیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190523<strong>Background and Objective:</strong> In the knowledge-centered age, innovation is a competitive advantage when the presence of a facilitating leadership style is considered one of the most important prerequisites. This study aims to analyze the relationships of patriarchal leadership components, the leader-member exchange, and innovation of employees. <br /><strong>Methodology:</strong> This is an applied descriptive-correlational survey, in which the statistical population included 400 employees, working at the General Physical Education of Isfahan Province, 196 individuals of whom were selected as the statistical sample. A questionnaire was used for data collection, and data analysis was performed in LISREL, SmartPLS, and SPSS. <br /><strong>Findings:</strong> Philanthropic leadership and authoritative leadership have significant effects on the leader-member exchange, which has no effects on innovation and plays no significant mediating role in the effect of patriarchal leadership on innovation. <br /><strong>Conclusion:</strong> Using a leadership style in proportion to the cultural nature and organizational requirements can promote and facilitate the innovation required for the sustainable productivity of an organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> در عصر داناییمحوری نوآوری قابلیتی مزیتساز است و وجود سبک رهبری تسهیلگر از جمله مهمترین پیشنیازهای آن به شمار میرود. پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین مؤلفههای رهبری پدرسالارانه، مبادلۀ رهبر ـ عضو و نوآوری کارکنان پرداخته است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>این پژوهش کاربردی، توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان به تعداد 400 نفر بوده است که 196 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای گردآوری شده به وسیلۀ پرسشنامه با ساتفاده از نرمافزارهای Lisrel ، Smart PLS و SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> رهبری خیرخواه و رهبری مقتدرانه بر مبادلۀ رهبر عضو اثرگذاری معناداری دارند، اما مبادلۀ رهبر ـ عضو بر نوآوری اثرگذار نبوده و نقش میانجی معناداری نیز در تأثیر رهبری پدرسالارانه بر نوآوری ایفا نکرده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به کارگیری سبک رهبری متناسب با ماهیت فرهنگی و الزامات سازمانی میتواند نوآوری مورد نیاز برای بهرهوری پایدار سازمان را ترویج و تسهیل کند.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Effect of Knowledge-Based Human Resources Management on Organizational Learning Ability: Mediating Role of Intellectual Capitalتأثیر مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش بر قابلیت یادگیری سازمانی: مطالعۀ نقش میانجی سرمایۀ فکری7710010283310.22034/jhrs.2019.102833FAسعید صحتدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمصطفی آقائیکارشناسی ارشد مدیریت بیمه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسیروان شریفیانکارشناسی ارشد مدیریت بیمه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190310<strong>Background and Objective:</strong> The continuous retention of organizational learning ability is among the prerequisites for the sustainable productivity of leading organizations. Therefore, this study aimed to analyze the mediating role of intellectual capital on the effect of knowledge-based human resources management on organizational learning ability.
<strong>Methodology:</strong> This is a descriptive correlational study, in which the statistical population included the 216 companies operating in Bu Ali Industrial Town of Hamadan. The simple random sampling method was employed to select 138 companies as the statistical sample. A questionnaire was used for data collection, and the partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) technique was utilized for data analysis in SmartPLS2.
<strong>Findings:</strong> All three components of intellectual capital played a mediating role in the effect of knowledge-based human resources management on organizational learning ability. In this regard, human capital plays the most important role, whereas structural capital plays the least important role.
<strong>Conclusion:</strong> Using the knowledge-based human resources management can increase the dimensions of intellectual capital and indirectly improve the organizational learning ability.<strong>زمینه و هدف:</strong> حفظ مستمر قابلیت یادگیری سازمانی جزو پیشنیازهای اساسی بهرهوری پایدار سازمانهای پیشرو به شمار میرود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی سرمایۀ فکری در تأثیر مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش بر قابلیت یادگیری سازمانی پرداخته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. شرکتهای فعال در شهرک صنعتی بوعلی همدان (216 شرکت) به عنوان جامعۀ آماری این پژوهش در نظر گرفته شد که از میان آنها 138 شرکت با روش نمونهگیری ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای مورد نیاز با کمک پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی و به وسیله نرمافزار Smart PLS2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> هر سه مؤلفۀ سرمایۀ فکری در تأثیر بین مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش بر قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان متغیر میانجی نقش ایفا میکنند که در این میان سرمایۀ انسانی از بیشترین و سرمایۀ ساختاری از کمترین نقش برخوردار بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهکارگیری روش مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش در سازمان میتواند موجب افزایش ابعاد سرمایۀ فکری شده و به صورت غیر مستقیم قابلیت یادگیری سازمانی را ارتقا بخشد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Effect of Sacrifice and Martyrdom Culture on Organizational Citizen Behavior: Mediating Role of Social Capitalاثرات فرهنگ ایثار و شهادت بر رفتار شهروند سازمانی: تبیین نقش میانجی سرمایة اجتماعی10112410283410.22034/jhrs.2019.102834FAحامد قاسم پوردانشجوی کارشناسیارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانکرم خلیلیاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایرانمجتبی یاسینی فردکارشناسیارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانJournal Article20181023<strong>Background and Objective:</strong> Organizational citizen behavior is significantly affected by religious beliefs for implementation in an Islamic society. This study aimed to analyze the effect of sacrifice and martyrdom culture on the emergence of organizational citizen behavior of employees working at the University of Ilam through the mediating role of social capital.
<strong>Methodology:</strong> This is an applied-descriptive survey, in which data collection tools were standard questionnaires. The statistical population included 485 employees working at the University of Ilam. The simple random sampling method was used to select 215 individuals as the statistical sample. Hypothesis testing was performed through the partial least square structural equation modeling (SEM) technique in SmartPLS.
<strong>Findings:</strong> The sacrifice and martyrdom culture and its components (righteous deeds and piety, respecting people, material detachment, and God-centeredness) directly affect organizational citizen behavior and have positive, significant effects on it through social capital enhancement.
<strong>Conclusion:</strong> Promoting the sacrifice and martyrdom culture in organizational environments directs employees towards transcranial behavior and interpersonal trust, resulting in the emergence of an ethical organization, in addition to organizing human beliefs, notions, and values.<strong>زمینه و هدف:</strong> رفتارهای شهروند سازمانی بهمنظور عملی شدن در جامعة اسلامی بهطور چشمگیری متأثر از عقاید دینی هستند. بدینمنظور هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر بروز رفتارهای شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه ایلام با میانجیگری سرمایة اجتماعی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است، ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد است. جامعة آماری آن شامل کارکنان دانشگاه ایلام به تعداد 485 نفر است که 215 نفر از آنها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart PLS استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> فرهنگ ایثار و شهادت و مؤلفههای آن (عمل صالح و پرهیزکاری، مردمداری، عدمتعلق به دنیا و خدامحوری) هم به طور مستقیم و هم از راه تقویت سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروند سازمانی تأثیری معنادار و مثبت دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> اشاعة فرهنگ ایثار و شهادت در محیطهای سازمانی، ضمن سامان بخشیدن به اعتقادات، باورها و ارزشهای انسان آنان را در بروز رفتارهای فرانقشی و ایجاد اعتماد میانفردی که حاصل آن پدید آمدن سازمان اخلاقمدار است، هدایت میکند.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Effect of Procedural Justice on Emotional Exhaustion of Employees through Mediating Role of Psychological Contract Violationتأثیر عدالت رویهای بر خستگی عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی نقض قرارداد روانشناختی12514810365810.22034/jhrs.2019.103658FAحسین دامغانیاندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-7576-1862محمد کشاورزدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20190214<strong>Background and Objective:</strong> Emotional exhaustion is a psychological state which can have many detrimental outcomes for employees and organizations. Evaluating the moderating role of gender, this study analyzes the effect of procedural justice on emotional exhaustion directly through the mediating role of psychological contract violation.
<strong>Methodology:</strong> This is an applied-descriptive survey, in which the statistical population included the employees working at public offices of Shiraz. The random sampling method was employed to select 111 individuals as the statistical sample. A questionnaire was used for data collection, and the structural equation sampling (SEM) technique was utilized for data analysis.
<strong>Findings:</strong> The negative effect of procedural justice on emotional exhaustion was not confirmed; however, its negative effect on psychological contract violation was confirmed. Moreover, psychological contract violation had a positive effect on emotional exhaustion; however, procedural justice had no mediation effect on emotional exhaustion. In addition, gender moderated the effect of procedural justice on emotional exhaustion.
<strong>Conclusion:</strong> Managerial commitment to psychological contracts and compliance with justice in interactions with employees can decrease the probability of emerging detrimental psychological states such as emotional exhaustion. It is also necessary to consider differences of expectations and psychological conditions of employees of different genders in this context.<strong>زمینه و هدف:</strong> خستگی عاطفی نوعی حالت روانشناختی است که میتواند پیامدهای زیانبار بسیاری برای کارکنان و سازمان به همراه داشته باشد. این پژوهش تأثیر عدالت رویهای بر خستگی عاطفی را به طور مستقیم و با توجه به نقش میانجی نقض قرارداد روانشناختی را بررسی میکند و به ارزیابی نقش تعدیلگر جنسیت در این زمینه نیز میپردازد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را کارکنان ادارات دولتی شهر شیراز است که از میان آنها 111 نفر به روش تصادفی مورد پیمایش قرار گرفتند. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامه گردآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تأثیر منفی عدالت رویهای بر خستگی عاطفی تأیید نشد، اما تأثیر منفی آن بر نقض قرارداد روانشناختی تأیید شد. همچنین نقض قرارداد روانشناختی بر خستگی عاطفی تأثیری مثبت داشته است اما تأثیر عدالت رویهای بر خستگی عاطفی را میانجیگری نمیکند. افزون بر این، جنسیت تأثیر عدالت رویهای بر خستگی عاطفی را تعدیل میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> پایبندی مدیران به قراردادهای روانشناختی و رعایت عدالت در تعامل با کارکنان میتواند از احتمال بروز حالات روانی زیانبار همچون خستگی عاطفی کارکنان بکاهد. همچنین ضروری است آنها در این رابطه به تفاوتهای انتظارات و شرایط روانی کارکنان دارای جنسیت متفاوت توجه داشته باشند.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122Institutionalizing mechanisms of passive defense culture among the Army duty personnel of Islamic Republic of Iranسازوکارهای نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل در میان کارکنان وظیفه ارتش ج.ا.ا.14918813501310.22034/jhrs.2019.135013FAهادی باغبانیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران .علیرضا تنهاییاستادیار گروه علوم انسانی، دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران، ایرانحمیدرضا نادیاستادیار مدیریت راهبردی، دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران، ایران.مصطفی مرادیکارشناس ارشد هوافضا، مربی دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.Journal Article20190410<strong>Background and Aim:</strong> Promoting passive defense culture among different classes of society, especially in military organizations, is an effective factor in improving the deterrent power of the country. Accordingly, the purpose of this study was to identify the institutionalized mechanisms of passive defense culture among the Army duty personnel of Islamic Republic of Iran. <br /> <br /><strong>Methodology:</strong> The study is applied in terms of purpose and has been conducted with qualitative approach and content analysis. Participants of this study were teachers, passive defense experts, as well as experts in human resource management in military units in Tehran, Iran. Purposeful snowball sampling method to theoretical saturation has been used in the current study. <br /> <br /><strong> Findings:</strong> Based on the results of Metam interview analysis, the identified mechanisms for institutionalizing the culture of passive defense in the target community are classified into three cognitive, behavioral, and emotional categories. <br /> <strong>Conclusion:</strong> The integrated use of these three categories of mechanisms can raise awareness, positive tendency, and readiness to perform passive defense constructive behaviors among the Army duty personnel, and thus, these factors contribute to the institutionalization of the culture of passive defense.<strong>زمینه و هدف: </strong>ترویج فرهنگ پدافند غیر عامل در میان اقشار مختلف جامعه و به ویژه در سازمانهای نظامی عاملی مؤثر در ارتقاء توان بازدارندگی کشور محسوب میگردد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی سازوکارهای نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیر عامل در کارکنان وظیفه ارتش ج.ا.ا. است.<br /><strong>روششناسی: </strong>نوع پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش را استادان، خبرگان حوزه پدافند غیرعامل و خبرگان مدیریت منابع انسانی در یگانهای آموزشی ارتش در شهر تهران تشکیل داده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند به شیوه گلوله برفی تا حد اشباع نظری استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>بر اساس نتایج حاصل از تحلیل متن مصاحبهها سازوکارهای شناسایی شده برای نهادینهسازی فرهنگ پدافند غیرعامل در جامعۀ هدف در سه دسته شناختی، رفتاری و احساسی طبقهبندی شدهاند.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>به کارگیری یکپارچه این سه دسته سازوکارها میتواند آگاهی، گرایش مثبت و آمادگی برای انجام رفتارهای سازنده در زمینه پدافند غیرعامل را در میان کارکنان وظیفه ارتش ارتقا دهد و بدین ترتیت به نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل در میان آنها مساعدت چشمگیری داشته باشد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06249320191122The Mediating Role of Dynamic Capabilities in the Impact of Social Capital on Entrepreneurship Orientationنقش میانجی قابلیتهای پویا در تأثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی14917013881310.22034/jhrs.2019.138813FAشهرام خلیل نژاداستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانعماد گلمحمدیمدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان ایلام، عضوگروه مشاوران مدیریت کارا، ایلام. ایران.0000-0002-8822-4484فریبا بهامینکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ،پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20190421<strong>Background and Objective:</strong> In developing economies, entrepreneurship orientation in dynamic business environments is an essential point for companies. In this regard, attention to social capital and dynamic capabilities of company in such an environment can be useful in developing and enhancing entrepreneurial orientation of the company. The aim of this study was to investigate the mediating role of dynamic capabilities in the impact of social capital on entrepreneurship orientation.
<strong>Methodology:</strong> This research is applied in respect of goal, and it is descriptive-correlation in respect of method. The statistical population of the research was knowledge-based companies active in East Azerbaijan province. The data collection tool was a standard questionnaire that which its validity was confirmed by experts and its reliability was approved by composite reliability and Cronbach's alpha. Conceptual model test and research hypotheses were conducted, using structural equations modeling by Smart PLS software.
<strong>Findings:</strong> The findings of this study showed that social capital has a positive and significant effect in addition to direct effect, indirectly and through its dynamic capabilities on Entrepreneurial orientation. Other findings of the study showed that dynamic capabilities have a positive and significant effect on entrepreneurial orientation.
<strong>Conclusion:</strong> Managers of knowledge-based companies can provide the ground for the development of entrepreneurship in the company by improving networking, creating effective communication and creating new capabilities.<strong>زمینه و هدف:</strong> در اقتصادهای در حال توسعه، گرایش به کارآفرینی در محیطهای پویای کسبوکار برای شرکتها امری ضروری است. در این میان توجه به سرمایه اجتماعی و قابلیتهای پویا شرکت در چنین محیطی میتواند در توسعه و افزایش جهتگیری کارآفرینی شرکت مفید باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی قابلیتهای پویا در تأثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان فعال در استان آذربایجان شرقی بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شد. آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار اسمارت پی آل اس انجام گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی علاوه بر اثر مستقیم، به صورت غیر مستقیم و از طریق قابلیتهای پویا بر گرایش به کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد. یافتههای دیگر پژوهش نشان داد که قابلیتهای پویا بر گرایش به کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران شرکتهای دانش بنیان میتوانند با بهبود شبکه سازی، ایجاد ارتباطات مؤثر و نیز خلق توانمندیهای جدید زمینه گسترش گرایش به کارآفرینی را در شرکت فراهم سازند.