دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121تأثیر جبران خدمات کل بر التزام کارکنان با در نظر داشتن قرارداد روانی12066250FAJournal Article20130521این پژوهش بهدنبال کشف ماهیت التزام کارکنان و جبران خدمات کل از دیدگاه کارکنان است. بهعبارت بهتر، در این تحقیق محقق در پی آن است تا ضمن بررسی، بیان و توصیف معنادار مسأله التزام کارکنان، با استفاده از مفهوم قرارداد روانی نشان دهد که چگونه جبران خدمات کل بر دیدگاهها، نگرشها و بالاخره بر التزام کارکنان تأثیر دارد و اینکه در این کاوش نظاممند، شرایط و امکانات لازم را جهت پیادهسازی بستر مناسب برای افزایش التزام کارکنان فراهم سازد. به دیگر سخن، این تحقیق، چارچوب نظری مناسبی را برای شکلدهی این مفاهیم ارائه میدهد و روشهای نوینی برای درک التزام کارکنان پیشنهاد مینماید. این پژوهش ترکیب خاصی از برخی متغیرها را مدنظر قرار میدهد و بهطور همزمان بهدنبال آن است تا نشان دهد که چگونه هر متغیر بر التزام کارکنان تأثیر دارد و اینکه متعاقباً هر یک از متغیرها بر هم چگونه تأثیر میگذارند. تحقیق حاضر با ارائة روابط میان التزام، جبران خدمات کل و نقش قرارداد روانی دانش مفیدی را برای علم مدیریت، بهویژه مدیریت رفتارسازمانی فراهم میآورد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121ارائه الگوی مفهومسازی و آسیبشناسی شایستهسالاری در سازمان.214466251FAJournal Article20130413برخی متخصصان مدیریت با محدودساختن نگاه خود به شایستهسالاری، آنراصرفاً با یکی از کارکردهای مدیریت منابع انسانی و شامل موضوعاتی چون انتخاب و انتصاب مشاغل مدیریتی مرتبط نموده و از این رو در چارچوب معیارهای شایستگی، مدلهایی را برای آن در نظر میگیرند و همین معیارها را ملاک سنجش و ارزیابی شایستهسالاری سازمانهای بزرگ و دولتی قرار میدهند. شاید مهمترین علت عدم توفیق بسیاری از این مدلها در تحقیق شایستهسالاری در سازمانها آن باشد که فرآیندهای انتخاب و انتصاب تنها نمودهای ظاهری یک نظام شایستگی هستند. ارزیابی و آسیبشناسی این مقوله جامع بر اساس ادبیات روزآمد جهان، مفهومی فراسازمانی است. همچنانکه هرگونه تحول و توسعه نقش منابع انسانی سازمانها جز با تحلیل توامان ابعاد درون و برونسازمانی اثربخش نخواهد بود، استقرار و آسیبشناسی شایستهسالاری نیز به معیارها و شاخصهایی نیاز دارد که همزمان عوامل و پارامترهای محیطی و درون سازمانی را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، سعی بر آن است تا ضمن مروری بر ادبیات، چالشها و مدلهای مرتبط با شایستهسالاری، در قالب مدلی جامع به آسیبشناسی اثربخشی شایستهسالاری پرداخته شود.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121عوامل مؤثر بر بالندگی فرهنگ دانایی.455666252FAJournal Article20130616پیادهسازی اثربخش و کارامد مدیریت دانش مستلزم تأمین زیرساختهایی است که در میان آنها فرهنگ سازمانی مناسب از جایگاه خاصی برخوردار هستند. بنابراین، دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی نیازمند نوعی فرهنگ دانایی هستند که در خلق و تسهیم دانش به آنان کمک کند. فرهنگ دانایی مبین ارزشها و باورهایی است که فعالیتهای مدیریت دانش را در یک سازمان تسهیل و تشویق میکنند. این مقاله بهدنبال سنجش فرهنگ دانایی و عوامل کلیدی مؤثر در بالندگی آن است. جامعه آماری این پژوهش را واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دو شهر تهران و قزوین تشکیل میدهد. دادههای آماری با پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرهنگ دانایی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، واحد تهران مرکز، واحد تهران شمال، واحد تهران جنوب، پایینتر از حد متوسط و در دانشگاه آزاد واحد قزوین در حد متوسط است. در ضمن، نتایج پژوهش نشانگر آن است که عوامل کلیدی مؤثر در بالندگی فرهنگ دانایی عبارتند از؛ رهبری، تبلیغ، اجتماعات کاری، استخدام و محیط فیزیکی.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121بررسی رابطه رهبری توزیعی و توانمندسازی دبیران577266253FAJournal Article20130505این پژوهش به تعیین رابطه بین رهبری توزیعی با توانمندسازی دبیران در هنرستانهای شهرستان ساوه میپردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و جامعه آماری شامل کلیه دبیران هنرستانهای شهر ساوه به تعداد 380 نفر میباشد. نمونهی آماری بر اساس جدول مورگان بهتعداد 191 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساخته رهبری توزیعی و توانمندسازی با طیف پنج درجهای لیکرت است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی ارزیابی و تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری توزیعی و توانمندسازی بهترتیب 92/0 و 88/0 بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین توانمندسازی با سه بعد رهبری کلاسیک، طراحی نشده و نوظهور وجود دارد ولی نوعی رابطه منفی بین رهبری آشفته و توانمندسازی برقرار است. همچنین رهبری طراحینشده دارای بالاترین ضریب همبستگی میباشد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی ارائه شده است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121مطالعهای در زمینه بروز رفتارهای غیراخلاقی کارکنان739066254FAJournal Article20130511پژوهش حاضر به بررسی آسیبشناسی بروز رفتارهای غیراخلاقی کارکنان میپردازد. سؤال اصلی مقاله حاضر عبارت است از اینکه مهمترین دلایل بروز رفتارهای غیراخلاقی کارکنان کدامند؟ اولویت این مؤلفهها نسبت به یکدیگر چگونهاند؟ جامعه آماری پژوهش، تمامی معلمان مدارس راهنمایی دخترانه شهرستان اسلامشهر است و از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از بروز رفتارهای غیراخلاقی بر اساس تمامی مؤلفههای ناشناخته بودن رفتارهای غیراخلاقی، وجود فرصتهای مناسب، وجود فشار از داخل و خارج سازمان و وجود قوانین، مقررات، سیاستها و خطمشیهای غیرشفاف میباشد. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی ارائه شده است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع در آموزش عالی9112066256FAJournal Article20130617در این مقاله سازوکارهای مختلف تأمین و تخصیص منابع مالی و تأثیر آنها بر عملکرد مؤسسات آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت. بهطور کلی نظامهای آموزش عالی در کشورهای مختلف سازوکارهای مختلفی در جهت تأمین و تخصیص منابع از طیف تأمین مالی دولتی تا تأمین مالی خصوصی در پیش گرفتهاند. ولی میزان آن در کشورهای مختلف متفاوت است بهطوری که در دانشگاههای اروپایی بیشتر تأمین مالی دولتی و در دانشگاههای آمریکائی تأمین مالی خصوصی شکل غالب تأمین مالی میباشد. در زمینه تخصیص بعضی از دولتها به طرف عرضه (مؤسسات آموزش عالی)، تعدادی به جانب تقاضا (مشتریان) و برخی نیز به هر دو طرف بازار خدمات آموزش عالی یارانه پرداخت میکنند. بهطور کلی تخصیص بر اساس مذاکره و چانهزنی، مبتنی بر فرمول، تخصیص بر اساس پرسنل، بر اساس دانشجو، بر اساس هزینه سرانه، بر اساس اولویتها و بر اساس عملکرد از جمله مکانیسمهایی هستند که در این رابطه استفاده شده است. نتایج حاصل از این مقاله نشان داد که سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع در آموزش عالی نقش سیاستگذاری و هدایتگری رفتار عاملان را بازی مینمایند و میتوانند بر عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سطح کلان و خرد (فرد) تأثیر بگذارند. در زمینه تأمین، دانشآموختگان باید در تأمین مالی دانشگاهها مشارکت نمایند و در زمینه تخصیص برای دستیابی به کارایی، دسترسی و برابری بیشتر باید ازسازوکارهای تخصیص مبتنی بر عملکرد استفاده نمود.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06243420140121نقش اقدامات مدیریت دانش در توسعه سرمایههای انسانی سازمان12113666257FAJournal Article20180722سازمانها برای بقا در دنیای رقابتی و پویای امروزین به توسعه داراییهای راهبردی خود روی آوردهاند تا بتوانند با کمک منابع و توانمندیهای ناملموس و غیرقابل تقلید خود، مزیت رقابتی کسب کنند. اهمیت سرمایه انسانی بهعنوان یک دارایی ارزشمند بر هیچ سازمان و مدیری پوشیده نیست. یکی از راههای توسعه سرمایه انسانی، اجرای مؤثر اقدامات مدیریت دانش در سازمان است. از اینرو این پژوهش سعی دارد به بررسی تاثیر اقدامات مدیریت دانش در توسعه سرمایه انسانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بپردازد. هدف اصلی این پژوهش توسعه سرمایه انسانی و ارتقای سطح توانمندی کارکنان جامعه مورد پژوهش از طریق بهکارگیری اقدامات مدیریت دانش از جمله خلق و تسهیم دانش میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع علی است و محقق بهدنبال بررسی رابطه علی بین اقدامات مدیریت دانش و سرمایه انسانی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته و برای آزمون فرضیات و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون دو متغیره ساده استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین اقدامات مدیریت دانش و سرمایه انسانی همبستگی مثبت و معناداری (با ضریب 641/0) وجود دارد. همچنین با تأیید تمامی فرضیات پژوهش مشخص گردید که اقدامات مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر ابعاد سرمایه انسانی دارد.