دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120رابطه سبک رهبری و جو سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی13066357FAJournal Article20120505پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی است. هدف تحقیق، بررسی رابطه بین سبکهای رهبری (تحولآفرین و تبادلی) با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش اقتضایی جو سازمانی در بین کارکنان ادارات کل استان اردبیل میباشد، با توجه به پراکندگی گسترده جامعه آماری، از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 378 برآورد گردید.
پس از جمعآوری دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه، برای تحلیل مدل تحقیق و تأیید کلیت آن و برای تحلیل روابط خطی بین متغیرهای نهفته و آشکار، از روش معادلات ساختاری و برای تحلیل روابط فرضی، از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین جهت رتبهبندی هر یک از مؤلفههای تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین سبک رهبری و جو سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120تحلیل تطبیقی کاربرد چرخه انتقال دانش315466358FAJournal Article20120603دانش همیشه برای افراد ارزشمند است و فرهنگهای قوی و پیشرو در جوامعی بهوجود میآیند که افراد آن به علمآموزی و کسب دانش بها میدهند و در این راه، تبادل و انتقال دانش بین افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است. براساس تحقیقات انجام شده، بیشترین بهرهگیری سازمانها از مدیریت دانش در بعد فرآیند انتقال دانش انجام میشود. اگرچه انتقال دانش در سازمان بسیار مهم است، اما انتقال واقعی دانش همواره بهعنوان یکی از مسائلی محسوب میشود که مدیران با آن سر و کار دارند. آنان مجبورند که چرخه دانش را بهطور مؤثر کنترل کنند و همچنین از فرآیندهای اجتماعی که به دانش منجر میشود، حمایت مؤثرتری بهعمل آورند. سازمانهای جدید میدانند که قسمت عمده سرمایه علمی آنان به شکل دانش ضمنی در ذهن کارکنان قرار دارد و اینگونه دانش، نیازمند حمایت بیشتری از سوی سازمان است تا به دانش صریح تبدیل شده و در سطح سازمان ترویج و مبادله گردد. این مقاله به بررسی کاربرد چرخه انتقال دانش در بانکهای ملی و صادرات شهر یزد میپردازد. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش نمونهگیری خوشهای هدفمند از بین تعداد 200 نفر از کارکنان جامعه مورد مطالعه گردآوری شده است. برای آزمون فرضیهها از آزمون تی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که در زمینه فرآیند اجتماعیسازی و بیرونیسازی بین بانکهای ملی و صادرات شهر یزد تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما فرآیند ترکیب و درونیسازی در این بانکها متفاوت از یکدیگر است.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120نگرشی بر مفهوم هوش معنوی در سازمان557266359FAJournal Article20120425معناداری زندگی فردی و سازمانی کارکنان از برنامههای استراتژیک سازمانها محسوب میشود. معناداری در زندگی، فقط به مفهوم زندگی نمیپردازد، بلکه نگرشی عمیقتر به آن دارد و زندگی را از تمامی ابعاد مورد بازنگری و مشاهده قرار میدهد. درک و آگاهی از معنای زندگی، فقط از طریق هوش منطقی و عاطفی حاصل نمیشود و مستلزم استفاده از هوشی ورای دو هوش مزبور است که چنین هوشی، هوش معنوی نامیده میشود. این هوش نه فقط در حل مسائل پیچیده که در حل پیچیدهترین مسائل ارزشی و معنایی که حتی قویترین نرمافزارهای موجود قادر بهحل آن نیستند، قابل استفاده است. برای شناخت بیشتر چنین هوشی و بهرهبرداری و استفاده هرچه بیشتر از آن در حل مسائل فردی، گروهی و سازمانی، نیاز به شناخت ساختار تشکیلدهنده و مؤلفههای آن است تا با شناخت هرچه بیشتر آن بتوانیم راههای عملیتر و کاربردیتر آنرا در حل مسائل پیچیده بیابیم. هدف از نگارش این مقاله آگاهیبخشی و تغییر نگرش مدیران درخصوص هوش معنوی است. بر این اساس با استفاده از روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و سنجش مؤلفههای هوش معنوی در سازمان میپردازد. سوال اصلی مقاله حاضر عبارت است از اینکه مؤلفههای اصلی هوش معنوی در ادبیات موجود کدامند؟ در پایان، پیشنهادهایی ارائه شده است که میتواند مد نظر مدیران سازمان قرار گیرد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولآفرین و بهبود عملکرد آموزشدهنده738866360FAJournal Article20120415تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با بهبود عملکرد دبیران مدارس راهنمایی پسرانه اداره آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز انجام شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق 148 نفر از کارکنان مدارس راهنمایی پسرانه بود که تعداد 108 نفر از آنها بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحولآفرین کاری بارنت و همچنین برای سنجش بهبود عملکرد، از نمودار عملکرد سالانه مدارس استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون اسمیرنوف و کولموگروف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از وجود رابطهای معنادار بین رهبری تحولآفرین و بهبود عملکرد است. بر این اساس، مدیران برای بهبود عملکرد معلمان از طریق رهبری تحولآفرین، باید برای معلمان الگوی نقش باشند، چشماندازی روشن را برای آنها تدوین نمایند، به آنها کمک کنند مفروضات فعلی را زیر سئوال ببرند و به تکتک آنها توجه نمایند. دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120نگرشی آسیبشناسانه به اجرای استراتژیها در سازمان8910466361FAJournal Article20120430تدوین استراتژی بهتنهایی متضمن موفقیت شرکت نخواهد شد و تا زمانیکه استراتژیها بهاجرا در نیایند، تأثیر زیادی بر موفقیت و بقای سازمان نخواهند داشت. موفقیت هر سازمان بهعنوان یک سیستم اجتماعی، بدون شناخت و بررسی محیط عمومی سازمان و انجام بهموقع اقدامات لازم، میسر نیست. مطمئناً، شناسایی موانع محیط عمومی سازمان، در راستای اجرای استراتژیها، سازمان را در رفع موانع و اجراییشدن استراتژیها، کمک خواهد کرد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی- توصیفی است. تعداد نمونه، شامل 87 نفر از مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت ایرانخودرو دیزل است. روش جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. روایی تحقیق با نظرات خبرگان و کارشناسان موضوع، تأیید شده و با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی 77% محاسبه شده است، که نشاندهنده پایایی پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل محیط عمومی، شامل اقتصادی، زیست محیطی، تکنولوژیکی، سیاسی- قانونی، از مهمترین موانع اجرای استراتژی در شرکت ایرانخودرو دیزل بوده و عامل اجتماعی- فرهنگی بهعنوان مانع اجرای استراتژی شناخته نشد. بر این اساس، باتوجه به موانع شناخته شده، شرکت ایرانخودرو دیزل باید زیرساختهای اقتصادی مناسب، ارتقاء سطح تکنولوژی بهکار گرفته شده، آگاه ساختن مسئولان امور سیاسی کشور از اثرات منفی موانع سیاسی در اجرای استراتژیها و تقاضا جهت تغییر سیاستها، ایجاد دید مثبت جامعه نسبت به شرکت و رعایت مسائل زیستمحیطی و مسئولیتهای اجتماعی را فراهم نماید. دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120عوامل تعیین کننده تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش10511866362FAJournal Article20120522در اقتصاد دانشمحور کنونی، موفقیت سازمانها بر مدیریت دارائیهای نامشهود آنها مبتنی است. با توجه به نیاز جدی دستگاههای اجرایی کشور برای حفظ و بهرهمندی از تجارب کارکنان خود، تحقیق حاضر بهمنظور بررسی و شناسایی عوامل تعیین کننده تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش در میان کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی (تحلیل رگرسیون) میباشد. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز، تعداد صدوهفت پرسشنامه در ستاد وزارت مذکور توزیع و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بررسیها با استفاده از آزمون همبستگی نشان میدهد که بین تمامی متغیرهای مورد بررسی شامل روابط متقابل مورد انتظار، درک از کارآمدی خود، پاداشهای بیرونی مورد انتظار، جو سازمانی و نگرش نسبت به اشتراک دانش با تمایل به اشتراک دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تمایل به اشتراک دانش و به اشتراکگذاری دانش و نیز بین سطح بهکارگیری فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی و به اشتراکگذاری دانش در سطح اطمینان نودونه درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06242420130120بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان11913466363FAJournal Article20120517این پژوهش به شناسایی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان پرداخته است. نوع تحقیق، توصیفی و روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی (زمینهیابی) است و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری مورد مطالعه شرکت ارتباطات و زیرساخت است و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. پرسشنامه تنحقیق بین مدیران ستادی و معاونتهای مجموعه ارتباطات و زیرساخت توزیع شد و روایی پرسشنامه از طریق بررسی محتوایی توسط اساتید، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مقدار 0.92 درصد محاسبه شد. در این پژوهش جهت محاسبه شدت یا میزان رابطه معنیداری بین مؤلفهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و جهت رتبهبندی مؤلفههای تحقیق از آزمون فریدمن استفاده شده است.
یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفه امنیت بهداشتی و شرایط کاری و توسعه قابلیتهای انسانی، بیشترین تأثیر را بر میزان تعهد سازمانی کارکنان و همچنین مؤلفه تعادل بین کار و سایر حوزههای زندگی و حقوق و مزایا، کمترین تأثیر را بر میزان تعهد سازمانی کارکنان دارد.