@article { author = {رحیمی, حمید and آقابابایی, راضیه}, title = {Relationship between Psychological Empowerment with Faculty Members’ Interest in Growth Programs with Mediating Role of Intrinsic Motivation}, journal = {Journal of Human Resource Management}, volume = {9}, number = {2}, pages = {25-46}, year = {2019}, publisher = {Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2783-0624}, eissn = {2783-0624}, doi = {10.22034/jhrs.2019.101350}, abstract = {Background and Objective: The effective execution of growth programs for faculty members can improve their productivity and academic excellence. Therefore, this study analyzed the relationship between psychological empowerment and faculty members’ interest in growth programs with the mediating role or intrinsic motivation. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population included 303 faculty members of Kashan University. The stratified random sampling method was employed to select 187 members as the statistical sample. Data collection was performed through a questionnaire, the validity of which was evaluated through construct and content validity tests. Data analysis was then done in SPSS and AMOS at descriptive and inferential levels. Findings: The mean of the studied variables was above the average. Moreover, the mediating role of intrinsic motivation was positive and significant in the relationship between empowerment with growth of faculty members. Conclusion: University managers can improve the psychological empowerment prerequisites of faculty members to enhance their motivation for participation in growth programs and lay the foundations for their growth and academic dynamism.}, keywords = {Psychological empowerment,growth,intrinsic motivation,university,Faculty Members}, title_fa = {ارتباط توانمندسازی روانشناختی با تمایل اعضای هیئت علمی به برنامه‌های بالندگی با نقش میانجی انگیزش درونی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: اجرای مؤثر برنامه‌های بالندگی برای اعضای هیئت علمی می‌تواند موجب ارتقای بهروه‌وری آنها و تعالی دانشگاه شود. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط توانمندی روانشناختی با تمایل اعضای هیئت علمی به برنامه‌های بالندگی با نقش میانجی انگیزش درونی پرداخته است. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان به تعداد 303 نفر که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 187 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد که ارزیابی روایی آن به صورت سازه و محتوایی انجام شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss و آموس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: میانگین متغیرهای مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط بوده است. همچنین نقش میانجی انگیزش درونی در رابطه توانمندسازی با بالندگی اعضای هیئت علمی نیز مثبت و معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: مدیران دانشگاه می‌توانند با بهسازی پیش‌نیازهای توانمندسازی روانشناختی اعضای هیئت علمی انگیزه آنها با برای شرکت در برنامه‌های بالندگی ارتقا بخشند و بدین ترتیب زمینه رشد آنها و پویایی دانشگاه را فراهم سازند.}, keywords_fa = {توانمندسازی روانشناختی,بالندگی,انگیزش درونی,دانشگاه,اعضای هیات علمی}, url = {http://www.jhrs.ir/article_101350.html}, eprint = {http://www.jhrs.ir/article_101350_c680019b4ae78c67248d06510b53668a.pdf} }