TY - JOUR ID - 103931 TI - تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر یادگیری فردی: مطالعۀ نقش میانجی شبکه‌های اجتماعی و تسهیم دانش JO - مطالعات منابع انسانی JA - JHRS LA - fa SN - AU - رجبی, مریم AU - فکور ثقیه, امیرمحمد AU - خوراکیان, علیرضا AD - کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 4 SP - 53 EP - 76 KW - اعتماد عاطفی KW - اعتماد شناختی KW - شبکه های اجتماعی KW - تسهیم دانش KW - آموزش و پرورش DO - 10.22034/jhrs.2020.103931 N2 - زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی بر پایۀ اعتماد گسترش یافته‌اند و می‌توانند با آسان‌سازی به اشتراک‌گذاری دانش به یادگیری فردی یاری رسانند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت جمع‌آوری داده‌ها  پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را معلمان مدارس متوسطه آموزش و پرورش مشهد که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند تشکیل می‌دهند که از میان آن‌ها 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای تحلیل داده‌ها نیز از معادلات ساختاری و نرم‌افزار اموس و اس پی اس اس استفاده شده است. یافته‌ها: اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیر مثبت داشته‌اند. اثر مثبت کاربرد شبکه‌های اجتماعی بر تسهیم دانش و همچنین تأثیر مثبت تسهیم دانش بر یادگیری فردی تأیید شده است. نتیجه‌گیری: با افزایش اعتماد میان‌فردی می‌توان بستری مناسب برای ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای به اشتراک‌گذاری دانش در میان معلمان فراهم ساخت که نتیجۀ آن ارتقای کیفی نظام آموزشی در مدارس خواهد بود. UR - http://www.jhrs.ir/article_103931.html L1 - http://www.jhrs.ir/article_103931_143a076981e166668354aac0f45455d1.pdf ER -