TY - JOUR ID - 107811 TI - شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری اخلاقی در سازمان با استفاده از مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری JO - مطالعات منابع انسانی JA - JHRS LA - fa SN - AU - امینی, علیرضا AU - شاهین, وحیده AD - استادیار مدیریت رفتاری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 79 EP - 108 KW - تصمیم‌گیری اخلاقی KW - فراترکیب KW - مدل‌سازی ساختاری تفسیری DO - 10.22034/jhrs.2020.107811 N2 - زمینه و هدف: توجه مدیران به پیامدها و جوانب اخلاقی تصمیم‌گیری‌های سازمانی می‌تواند به ارتقای وجهه و اعتبار اجتماعی سازمان یاری رساند. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین روابط میان عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری اخلاقی پرداخته است. روش‌شناسی: این پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیختۀ متوالی (کیفی ـ کمی) است. شناسایی عوامل مورد نظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آن‌ها به کمک مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهش‌های موجود و قابل‌دسترس در پایگاه‌های علمی معتبر کشور در زمینه تصمیم‌گیری اخلاقی و در بخش دوم مدیران و کارکنان شرکت دانا سرمایه شهر شیراز که درگیر مسائل مالی هستند بوده است. نمونه‌گیری با روش هدفمند انجام شده است. یافته‌ها: مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری اخلاقی شامل 15 عامل فردی، سازمانی، اجتماعی و محیطی بوده است که روابط آن‌ها در قالب شش سطح تأثیرگذاری ارائه شده است. نتیجه‌گیری: ترویج تصمیم‌گیری اخلاقی در میان مدیران نیازمند تقویت پیشایندهای آن است و در اولویت قرار دادن عوامل دارای بیشترین اثرگذاری به ارتقای اثربخشی این تلاش‌ها کمک خواهد کرد. UR - http://www.jhrs.ir/article_107811.html L1 - http://www.jhrs.ir/article_107811_c62662d59407ab22a4284daa21000bf0.pdf ER -