TY - JOUR ID - 117947 TI - الگوی ماهیت‌شناختی تعالی فردی معلم JO - مطالعات منابع انسانی JA - JHRS LA - fa SN - AU - قویدل باجگیران, میثم AU - چرابین, مسلم AU - فریبرزی, الهام AU - اکبری, احمد AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 51 EP - 78 KW - تعالی فردی KW - معلمان KW - قابلیت‌های فردی KW - عوامل روان‌شناختی KW - و قابلیت‌های حرفه‌ای DO - 10.22034/jhrs.2020.241763.1458 N2 - زمینۀ و هدف: منابع انسانی مهم‌ترین رکن تشکیل‌دهندۀ هر سازمانی از جمله آموزش و پرورش است و سرآمدسازی آن از نقشی تعیین‌کننده و تسهیل‌گر در تعالی سازمان برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ماهیت تعالی فردی معلمان انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع داده‌ها و روش تحلیل داده‌ها کیفی است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 19 نفر از استادان رشتۀ علوم تربیتی، مدیران و معاونان باسابقه در استان خراسان رضوی بوده‌اند که به‌صورت هدفمند و قضاوتی انتخاب‌شده‌اند. داده‌ها با کمک مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش شبکۀ مضامین تحلیل شده‌اند. روایی و پایایی پژوهش با استفاده از روش گوبا و لینکن (1985) بررسی و مورد تائید قرار گرفت. یافته‌ها: ماهیت تعالی فردی معلمان در قالب 47 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان‌دهنده و 3 مضمون فراگیر (قابلیت‌های فردی، روان‌شناختی  و حرفه‌ای) شناسایی و تلفیق شدند. نتیجه‌گیری: توسعۀ قابلیت‌هایی تشکیل‌دهندۀ تعالی فردی معلمان می‌تواند زمینۀ مناسبی برای ارتقای عملکرد معلمان و تعالی آموزش و پرورش در نقش‌آفرینی هرچه مؤثرتر در مسیر توسعۀ همه‌جانبه جامعه ایفا کند. UR - http://www.jhrs.ir/article_117947.html L1 - http://www.jhrs.ir/article_117947_e0416a8acde335399a325f18a3598198.pdf ER -