TY - JOUR ID - 66494 TI - شناسایی و اولویت بندی عوامل بحرانی موفقیت در استقرار نظام مدیریت دانش JO - مطالعات منابع انسانی JA - JHRS LA - fa SN - Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 1 SP - 21 EP - 40 KW - مدیریت دانش KW - عوامل عمومی موفقیت KW - عوامل کلیدی موفقیت و عوامل بحرانی موفقیت DO - N2 - در بیشتر پژوهش­هایی که عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش را بررسی کرده­اند، مجموعه عواملی به­صورت عمومی به­عنوان عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش معرفی شده­اند. با وجود این، هر سازمانی عوامل بحرانی خاص خود را دارد. از این رو، در این پژوهش تلاش شده است چگونگی شناسایی عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان بررسی و تعیین شود. برای این منظور از تعریفی استفاده شده است که این عوامل را در سه گروه عوامل عمومی، کلیدی و بحرانی تقسیم­بندی کرده است. بر این اساس فهرست جامع چانگ و چوی به­عنوان عوامل عمومی موفقیت به­کار گرفته شده­اند. برای شناسایی عوامل عمومی و کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی، از 8 نفر از خبرگان نظرسنجی شده است. شناسایی عوامل عمومی از راه مصاحبه و شناسایی عوامل کلیدی به روش دلفی انجام شده است. پرسشنامه مورد استفاده در مرحله تعیین عوامل کلیدی و بحرانی، پرسشنامه سیونگ چوی چانگ است. شرکت­کنندگان در مرحله شناسایی عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش، 41 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان­ هستند. نتایج نشان داد که 5 عامل ساختار دانش، روحیه تیمی و کار گروهی، فرهنگ حمایت از دانش، درگیرشدن کارکنان و توانمندسازی کارکنان عواملی بحرانی موفقیت در پیاده­سازی مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی به­شمارمی­روند. UR - http://www.jhrs.ir/article_66494.html L1 - http://www.jhrs.ir/article_66494_3070904d3c8b9fc4e340f9804acd65e9.pdf ER -