دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی الکترونیک در دستگاههای عمومی12265707FAJournal Article20170218 هدف اصلی این پژوهش، سنجش استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک (eHRM) و شناسایی عوامل موثر بر آن در دستگاههای عمومی شهر کرج و نهایتاً تدوین مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی الکترونیک است. به این منظور، تمامی کارشناسان و مدیران معاونت منابع انسانی و پشتیبانی و دیگر متخصصان، کارشناسان و افراد صاحب نظر و مطلع در زمینه منابع انسانی شاغل در دستگاههای عمومی شهر کرج هستند که بالغ بر 77 سازمان هستند. به لحاظ روششناسی، پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- تحلیلی است. روایی محتوایی پرسش نامه بر مبنای نظر خبرگان، و پایایی سنجه نیز به روش آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، متغیرهای تأثیرگذار بر استقرار موفقیت آمیز مدیریت منابع انسانی را در قالب شش عامل تأثیر گذار طبقه کرد. یافتههای تحلیل مسیر نشان داد که تنها چهار عامل حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی حمایتی، اعتماد و همکاری، و مدیریت دانش در شرایط بخش دولتی بر eHRM تأثیرگذار هستند.http://www.jhrs.ir/article_65707_bf37f11d7bb8c36dac86830fa8377da6.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220بررسی رابطه بدبینی سازمانی با تعهد سازمانی در شعب و ستاد مرکزی پست بانک یزد335063237FAحسن بودلاییاستادیار گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران، ایرانناهید کارکنکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمرضیه قشلاقیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، ایرانJournal Article20170902بدبینی سازمانی یکی از اختلالات روانشناختی در سازمانهاست که از نگرشهای منفی افراد، سرچشمه میگیرد و اثرات مهمی بر سازمان دارد. تعهد سازمانی نیز به عنوان یک بعد مهم نگرش شغلی، هویتی روان شناختی است که هر فرد نسبت به سازمان متبوع خود احساس میکند، لذا در نمود عینی، تعهد سازمانی، روابط کارکنان را با سازمان منعکس میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بدبینی سازمانی و تعهد سازمانی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی است و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جامعهی آماری تحقیق را کلیه کارکنان شعب و مدیریت ستادی شعب پست بانک استان یزد به تعداد 60 نفر تشکیل میدهد و نمونه آماری متشکل از 52 نفر است که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 22 صورت پذیرفت و نتایج تحقیق، نشان داد که میان بدبینی سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، همچنین وجود رابطهی معکوس و معنادار میان هریک از ابعاد بدبینی سازمانی و تعهد سازمانی به جز رابطه بدبینی شناختی و رفتاری با تعهد عاطفی مورد تایید قرار گرفت.http://www.jhrs.ir/article_63237_4dbc87128527b644f16d5c68e0c9186b.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220ارتقای رفتار شهروند سازمانی از طریق هوش معنوی (مورد مطالعه: کارکنان حراستی ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)516263238FAصدیقه طوطیان اصفهانیاستادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران ،ایران.زینب السادات حسینیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رودهن، ایران.Journal Article20170815تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروند سازمانی آنان در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به روش توصیفی – پیمایشی میباشد. به این منظور برای سنجش هوش معنوی کارکنان و رفتار شهروند سازمانی آنان از پرسش نامههای استاندارد رفتار شهروندی سازمانی توره و پرسش نامه خود گزارش دهی هوش معنوی کینگ استفاده شد، که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 87/0 و 93/0 بدست آمد. جامعههای آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که تعداد آنها 345 نفر بود، که بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه 181 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود هوش معنوی در مولفه های تفکر انتقادی وجودی، معناسازی شخصی، آگاهی متعالی و گسترش خودآگاهی با رفتار شهروند سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار دارد، به عبارت دیگر وجود هوش معنوی منجر به افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میشود. همچنین نتایج بیانگر این بود که هوش معنوی پیشبینی کننده رفتار شهروند سازمانی میباشد.http://www.jhrs.ir/article_63238_d4b24ed662170baef9b414a460d3c191.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220رابطه رهبری تحول آفرین و بهرهوری منابع انسانی با در نظر داشتن نقش واسطهای معنویت در محیط کار638663239FAاکبر بهمنی- استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور تهران، ایرانتوحید قوجالیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی،دانشگاه خورازمی تهران،ایرانJournal Article20171011با توجه به اهمیت بهرهوری منابع انسانی در ورند حرکتی سازمانها در عصر حاضر و از طرف دیگر سستی بیش از پیش پارادایم سنتی و ضرورت توجه به مفاهیمی همچون رهبری تحول آفرین و معنویت در محیط کار در جهت فراهم آوردن زمینههای لازم به منظور افزایش بهرهوری منابع انسانی با رویکردی متفاوت نسبت به قبل (در بستری جدید)، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با بهرهوری منابع انسانی با درنظرداشتن نقش واسطهای معنویت در محیط کار میباشد براین اساس کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردیده و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد یکصدونودوپنج نفر به عنوان نمونه انتخاب و دادههای تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه استاندارد در بین آنها جمع آوری شد. برای تجزیه تحلیل دادههای تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و بهرهوری منابع انسانی و بین رهبری تحول آفرین و معنویت در محیط کار و بین معنویت در محیط کار و بهرهوری منابع انسانی رابطه معنادار برقرار میباشد. همچنین برای آزمون فرضیه چهارم از نمودار تصمیم گیری بارون و کنی استفاده شده و نتایج بیانگر تایید نقش واسطه گری کامل معنویت در محیط کار در رابطه بین رهبری تحول آفرین و بهرهوری منابع انسانی میباشد.http://www.jhrs.ir/article_63239_9d4031429893580f82f7fc52d84fa671.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220بررسی تأثیر معنویت سازمانی و ابعاد آن بر وفاداری کارکنان (مورد مطالعه: سازمان آموزش و پرورش شهر مهران)8711063240FAجعفر عباس پورکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایرانحیدر عباس پورکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایرانشهره شهبازیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایرانJournal Article20171215<strong>در قرن جدیدی که سازمانها به خصوص نهادهای آموزشی با محیط پر تلاطم و حساسی روبه رو هستند تعهد و وفاداری کارکنان نسبت به اهداف سازمان حائز اهمیت بسیار زیادی است. لذا دراین مقاله تلاش میشود تا تأثیر معنویت سازمانی بر وفاداری کارکنان سازمان آموزش و پروش شهر مهران بررسی شود. جامعهی آماری پژوهش را تمام کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مهران تشکیل میدهد. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مرگان تعداد 225 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که شامل دو بخش معنویت سازمانی و وفاداری کارکنان میباشد که برای روایی محتوا از نظر اساتید و خبرگان و برای ارزیابی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده و دو بسته نرم افزاری SPSS 21 و LISREL 8.8 بکارگرفته شدهاست. یافتههای مقاله حاکی ازآن است که بین معنویت سازمانی و وفاداری کارکنان رابطه مثبت، مسقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد معنویت سازمانی ابعاد احساس همبستگی و معنویت فردی با وفاداری کارکنان رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد. </strong>http://www.jhrs.ir/article_63240_b5dfb68c089e9b9169a7676f2a863f7c.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220نقش مدیریت دانش مشتری در ارتقای عملکرد فروش11112663241FAفرهادد محمدزادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراناحسان تربتیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20171018در محیط بسیار رقابتی و پویای امروزی سازمانهای پیشرو میکوشند از قابلیتهای اساسی خود برای ارتقای عملکرد خود بهره جویند. از میان عوامل گوناگون موثر بر عملکرد فروش پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت دانش مشتری (دانش درباره مشتری، دانش از مشتری و دانش برای مشتری) پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری آن نیز شامل مدیران و کارکنان شعب یک بانک خصوصی در تهران به تعداد 875 نفر است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 270 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بوده است. تحلیل دادهها با کمک آزمون تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای لیزرل انجام شده است. نتایج نشان میدهد هر سه مؤلفه مدیریت دانش مشتری بر عملکرد فروش این بانک تأثیری معنادار و مثبتی داشتهاند. http://www.jhrs.ir/article_63241_f071cf7641a3587a60c4b1b536b0b36b.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220تاثیر سرمایه روانشناختی بر عجین شدن با شغل (مطالعه موردی)12715263242FAریحانه حیدریکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایرانمهدی آراستهکارشناس ارشد مدیریت MBA ، دانشگاه پیام نور دماوند،ایرانحمید رضا افشاریدکتری فرماندهی مرکب و مشترک، دانشگاه فرماندهی ستاد، تهران، ایرانJournal Article20171118هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر عجین شدن با شغل در بانک تجارت است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث روش نیز یک تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 3587 نفر از کلیه مدیران ارشد،کارشناسان مسئول و کارشناسان شاغل در بانک تجارت شهر تهران میباشند. جهت محاسبه حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شد و بر این اساس حجم نمونه آماری 347 نفر برآورد گردید. این تعداد نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق پیشرو، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه عجین شدن با شغل توماس لاداهل و کجنر میباشد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین خوشبینی، خود کارآمدی، امیدواری و تابآوری و عجین شدن با شغل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. http://www.jhrs.ir/article_63242_84772907d3ee079b5810105252d39213.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06247420180220Neuropsychology of Decision Makingدرآمدی بر تصمیمگیری با رویکرد شناختی ـ عصبی153182113294FAحسن محجوب عشرتآبادیاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانJournal Article20170907The purpose of this paper is to better understand the nature of decision-making processes from a neuro-cognitive perspective. Therefore, a qualitative meta-analysis of the literature on decision shows that the decision-making process is time-consuming, and at the same time, human beings cannot get more than one decision. Emotion is an essential component in regulating interactions between environmental conditions and the process of human decision making, and through emotional systems, explicit and implicit knowledge is provided for quick and rational decision-making. Dual neural systems, previously known in the field of thinking and reasoning, also play a role in decision making. The increasing volume of research shows that spontaneous mental activity can be useful at a broader level in decision making and creativity. Ultimately, decision making is a cognitive-neural process. Therefore, cognitive science findings can strengthen decision-making theories for a more complete understanding of the process and provide better and realistic views of decision-making behaviors.تصمیمگیری فرایندی بسیار پیچیده و چندوجهی است. هدف از این مقاله درک بهتر ماهیت فرایندهای تصمیمگیری از منظر عصبی ـ شناختی است. بدین منظور به تشریح مباحث چرایی زمانبر بودن تصمیمگیری، نقش هیجانات در تصمیمگیری، گذرگاههای عصبی تصمیمگیری، نقش تفکرهای خودانگیخته، هدفگرا و خلاق در تصمیمگیری، چگونگی انجام تصمیمگیریهای پاداش و تنبیه در مغز پرداخته میشود. مرور مطالعات انجام شده در خصوص این مباحث نشان میدهد تصمیمگیری فرایندی زمانبر است و انسان در آن واحد بیش از یک تصمیم نمیتواند اخذ کند. هیجانات مؤلفهای اساسی در تنظیم فعل و انفعالات بین شرایط محیطی و فرآیند تصمیمگیری انسان هستند و از طریق سیستمهای عاطفی، دانش ضمنی و صریح ارزشمندی برای تصمیمگیریهای سریع و عقلائی فراهم میشود. سیستمهای عصبی دوگانه که در گذشته در حوزه تفکر و استدلال شناخته شده بودند، در تصمیمگیری نیز نقش دارند. فعالیت ذهنی خودانگیخته میتواند در سطح گسترده در تصمیمگیری و خلاقیت مفید باشد. در نهایت اینکه تصمیمات ماهیت شناختی ـ عصبی دارند از این رو یافتههای علوم شناختی میتواند به تقویت نظریههای تصمیمگیری برای درک کاملتر فرایند انتخاب افراد کمک کند و دیدگاههای کاملتر و واقعگرایانهتری از رفتارهای تصمیم سازی و تصمیمگیری ارائه کند.http://www.jhrs.ir/article_113294_493c7fbecb75e5526d6ed2f330e37af2.pdf