دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723نقش میانجی تعهد سازمانی در تأثیر رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی دبیران .11876793FAمهدی شریعتمداریاستادیار دانشکده علوم اجتماعی و روان شناسی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.زهره عابدیاستادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران.اکرم ندیمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20150525 تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رضایت شغلی از طریق تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی، و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران دوره اول متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه 13 شهر تهران به تعداد 400 نفر بوده است که 196 نفر دبیر با استفاده از جدول کرجسی- مورگان انتخاب گردید. در انتخاب نمونهها از روش تصادفی ساده استفاده شد. دادههای این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از کولموگروف اسمیرنوف، KMO و بارتلت و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد میان رضایت شغلی و تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد که نشاندهنده اهمیت بهرهگیری این مفاهیم در رفتار شهروندی سازمانی دبیران است. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادهایی ارائه شدهاست.http://www.jhrs.ir/article_76793_2f7086adad97cb0cfa961a3049b28639.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی.194276794FAحسن درویشدانشیار گروه مدیریت دولتی سازمان مرکزی پیام نور، تهران، ایران.معصومه عباسآبادیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20160302مدیریت استعداد، از دسته مفاهیم جدید حوزه مدیریت منابع انسانی است که بر شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری افراد در سازمان تاکید دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی است که این هدف اصلی در قالب 6 هدف فرعی بررسی شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل 850 نفر از کارکنان دانشگاه تربیت مدرس است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 254 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از آمار توصیفی، آزمون تحلیل همبستگی، آزمون رگرسیون خطی، تحلیل عاملی تأییدی با معادلات ساختاری همراه با خودگردان سازی با نرم افزار AMOS و تحلیل عاملی تأییدی با معادلات ساختاری همراه با خودگردانسازی با الگوریتم حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزارSmart PLS استفاده شد. برای جمعآوری نظرات، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که دو فرضیه رابطه شناسایی و تفکیک کارکنان مستعد و عملکرد سازمانی و بهکارگیری استعداد و عملکرد سازمانی تایید نشدند و بقیه فرضیهها مورد تایید قرار گرفتهاند.http://www.jhrs.ir/article_76794_d7c80e5d7c55657ea8ac0c6618bb6530.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723نقش سبک رهبری تحول آفرین و سیستم پاداش در عملکرد مدیریتی مدیران.437076795FAحسن رضایی لیچاییکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت آماد، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.زهره حبیبیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران.Journal Article20161225سبک رهبری تحولآفرین با عملکرد و شخصیّت رهبر در ارتباط است. به همین دلیل بسیاری از محققان به اهمیّت و لزوم بررسی رهبری تحولآفرین تأکید دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک رهبری و سیستم پاداش در عملکرد مدیریتی مدیران انجام شد. پژوهش پیش رو از دید هدف کاربردی است؛ و از نظر ماهیت و روش، پژوهشی توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی به شمار میرود. برای جمعآوری دادههای مؤلفههای تحقیق هم از پرسشنامههای محقق ساخته برگرفته از نظر متخصصین حوزه منابع انسانی و هم از پرسشنامههای استاندارد بومیسازی شده بهره جسته شد. روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت تصادفی ساده است. جامعهی آماری تحقیق 200 نفر از مدیران و کارکنان یکی از یگانهای نظامی است که با توجه به تعیین حجم نمونه از روش کوکران، تعداد جامعه نمونه 132 نفر برآورد گردید. روایی ابزار سنجش با استفاده از روایی سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها و مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سبک رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سیستم پاداش بر عملکرد مدیران تأثیر مثبت دارد.http://www.jhrs.ir/article_76795_d15a7256366116ce4d5f2ade0e66deff.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723بررسی اثرات سن، خستگی، تجربه و آموزش بر خطای انسانی خلبانان در وقوع سوانح هوایی جهان7110476796FAمحمود واصلی خبازکارشناس ارشد مدیریت دولتی و مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری.مهدی رمضانی زادهعضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری.علیرضا نایبیدانشجوی دکترای مهندسی هوافضا، گرایش آیرودینامیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.Journal Article20170722اهمیت بررسی سوانح هوایی در یافتن ریشه و علتهای احتمالی وقوع سانحه و جلوگیری از وقوع سوانح مشابه است. بر اساس آخرین آمار، در 80 درصد سوانح هوایی عامل انسانی بهویژه خلبان و کادر پروازی از علتهای سانحه بوده است. لذا بررسی اثر عامل انسانی و بهطور خاص خلبان میتواند کمک شایانی در شناسایی و رفع علل سانحه کرده و در جلوگیری از سوانح مشابه کمک کننده باشد. در این مقاله، با بررسی تحلیلهای آماری، به مبحث بررسی سوانح هوایی با تاکید بر اهمیت سن، خستگی، تجربه و آموزش خلبان که با تأثیرگذاری بر ریسک و خطای انسانی خلبان به وقوع سوانح هوایی منجر میشوند، پرداخته شده است. با توجه به نتایج حاصل، بررسی کارآمدی قانون 60 سال و 65 سال برای بازنشستگی و جدایی خلبانان از پرواز امری ضروری است. اما مهمتر از آن، اهمیت بررسی موردی خلبانان مسن برای تائید سلامت فیزیکی، فیزیولوژیکی، روحی و روانی آنهاست که میتواند محل قطع زنجیره ایمنی باشد. از طرفی بر اساس مطالعات، خلبانان باید برای کنترل آسیبهای ناشی از اختلالات/ ناتوانیهای پروازی بهدلیل مصرف مواد مخدر، در محدودهی سنی30 تا 45 سال، برای کنترل آسیبهای ناشی از مصرف الکل در محدودهی سنی 41 تا 45 سال و برای کنترل آسیبهای ناشی از حملات قلبی-عروقی باید آنان را در محدودهی سنی 51 سال به بعد مورد بررسی بیشتری قرار داد تا با شناسایی خطرات از وقوع سوانح از این دست جلوگیری شود.http://www.jhrs.ir/article_76796_126890204d88dd9ce4eb96c24e12a815.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723ارتقای هویتیابی سازمانی از طریق برندسازی کارفرمایی.10512076797FAمریم اسدیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران.ناصر عسگریاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.مهدی خیراندیشدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.Journal Article20180413سازمانهای پیشروی امروزی با تضاد برخورداری از کارکنان حرفهای شایسته و وفادار رویارو هستند. این تضاد تقویت نگرشهای مثبتی مانند هویتیابی سازمانی را ضروری ساخته است. از میان پیشایندهای گوناگون هویتیابی سازمانی، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برند کارفرمایی پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت کیسون در شهر تهران به تعداد 455 نفر تشکیل میدهند که 168 نفر آنها بر اساس روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بوده که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ارزیابی شده و برابر 86/0 بوده است. تحلیل دادهها با کمک آزمونهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس انجام شده است. نتایج نشان میدهد برندسازی کارفرمایی (ارزش اقتصادی، ارزش توسعهای، ارزش اجتماعی، ارزش تنوع و ارزش شهرت) بر همهی مؤلفههای سهگانه هویتیابی سازمانی (عضویت، شباهت و وفاداری) تأثیری معنادار و مثبت داشتهاند. همچنین وضعیت موجود هر دو این عوامل در این شرکت مناسب بوده است.http://www.jhrs.ir/article_76797_950a3b9ae149ecccb1a2847226ccf19e.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723طراحی مدل مدیریت ریسک منابع انسانی در سازمانهای دولتی با استفاده از نظریه دادهبنیاد12114276798FAسید نجمالدین موسویاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، ایران.علی شریعت نژاددانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه لرستان، ایران.عبداله ساعدیدانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه لرستان، ایران.Journal Article20170417ریسک منابع انسانی هرگونه عامل انسانی، فرهنگی یا حاکمیتی است که به ایجاد عدم قطعیت در محیط کسب و کار منجر شده و بر عملیات سازمان تأثیر منفی میگذارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت ریسک منابع انسانی در سازمانهای دولتی با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه عمیق بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است که بر اساس اصل کفایت نظری، در پژوهش حاضر با استفاده از 23 مصاحبه این مهم حاصل شد. همچنین روایی ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از آزمون روایی نسبی (CVR) و پایایی آن با استفاده از آزمون کاپای کوهن (K) تایید شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدهای مدیریت ریسک منابع انسانی و در نهایت ارائه مدل نهایی مدیریت ریسک منابع انسانی است. نتایج حاکی از آن است که ریسک از دست دادن کارکنان کلیدی، کاهش انگیزه منابع انسانی، تنزل شایستگیها و قابلیتهای منابع انسانی، ریسک ترک خدمت کارکنان، ریسکهای روانشناختی، ریسک منسوخ شدن دانش و مهارت منابع انسانی، ریسک رفتارهای غیر اخلاقی، ریسکهای گزینش و کارمندیابی، ریسکهای ناشی از دیدگاهها و نگرشهای منابع انسانی بهعنوان عوامل علی مدیریت ریسک منابع انسانی شناخته شده است.http://www.jhrs.ir/article_76798_6e8e52bbd066f309d3e2ceaa34f74ff3.pdfدانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریمطالعات منابع انسانی2783-06248220180723رابطه بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی در بخش خدمات مسافر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)14316276799FAحسین عابدیاستادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی کار، واحد خرمدره، زنجان، ایران.محمدحسین زینلیاندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مهیا محمدیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20170815در محیط پویای رقابت جهانی امروز با وجود تغییرات سریع جهانی، سازمانها باید همزمان با این تغییرات در حال گسترش و توسعه دائمی باشند. یکی از مهمترین ابعاد حفظ عملکرد داخلی سازمان و افزایش سطح تعهد کارکنان، بازاریابی داخلی سازمان است. در مقاله حاضر که به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است، رابطه بین اجزای بازاریابی داخلی و ابعاد تعهد سازمانی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کارکنان بخش خدمات مسافر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در فرودگاه مهرآباد تهران است که از میان آنها 147 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهایSPSS و AMOS و با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد عوامل پنجگانه بازاریابی داخلی شامل عوامل انگیزش مادی، عوامل انگیزش غیرمادی، ابزار و تجهیزات کاری، عوامل محیطی و تجربه و تحصیلات، تأثیر مثبت و معناداری بر روی ارتقاء تعهد سازمانی دارند. لذا پیشنهاد میگردد مدیران با گرایش به بازاریابی داخلی، زمینه ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان را فراهم آورند.http://www.jhrs.ir/article_76799_c6b29758949f2ec08843cabe436e0032.pdf