در عصر داناییمحوری، نوآوری به یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی سازمانهای پیشرو تبدیل شده است. از اینرو این سازمانها تلاش میکنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود عملکرد نوآورانه خود را توسعه دهند. یکی از روشهای موثر در این زمینه اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمان است. در این راستا پژوهش حاضر به این مسئله اساسی میپردازد که اقدامات مدیریت دانش چگونه میتوانند به توسعه عملکرد نوآورانه سازمان کمک کنند. برای بررسی این موضوع تأثیر سه مرحله اصلی از فرایند مدیریت دانش (یعنی خلق دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش) بر دو نوع نوآوری سازمانی (نوآوری اجرایی، نوآوری در فرایند) بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 270 نفر مدیران و کارشناسان سازمان نمونه است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 150 نفر آنها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اقدامات مدیریت دانش با هر دو بعد بررسی شده از نوآوری سازمانی رابطهای معنادار و مثبت دارند و اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان به توسعه هرچه بیشتر نوآوری در سازمانهای امنیتی کمک میکنند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.