الگوی پیشایندهای خودکاوی منابع انسانی: رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، گروه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

زمینه و هدف: برخورداری از آگاهی نسبت به خود نوعی هنر زندگی و بودن است و فرد را در شکوفاسازی استعدادهای خود و تلاش برای شدن یاری می‌رساند. پژوهش حاضر بر آن است تا عوامل مؤثر بر خودکاوی منابع انسانی را شناسایی و اولویت‌بندی کند.
روش‌شناسی: این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی و از منظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. روش پژوهش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. استخراج الگوی نمایانگر عوامل تعیین‌کننده خودکاوی به روش تحلیل مضمون و اولویت‌بندی این آن‌ها نیز با روش دلفی فازی مثلثی انجام شده است. داده‌های مرحلۀ کیفی با مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 16 نفر از اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه منابع انسانی، رفتار سازمانی و روانشناسی گردآوری شده است. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه از 50 نفر از مدیران سازمان‌های دولتی شهر خرم‌آباد نظرسنجی شده است.
یافته‌ها: 24 مقوله اصلی به عنوان عوامل تعیین‌کننده خودکاوی استخراج و در قالب عوامل فردی و سازمانی دسته‌بندی شدند. اولویت‌بندی این مقوله‌ها نیز نشان داد اعتمادبه‌نفس، خودباوری، هدف‌نگاری، توانمندی فردی و فرهنگ سازمانی مهم‌ترین پیشایندها به شمار می‌روند.
نتیجه‌گیری: مدیران منابع انسانی برای تسهیل خودکاوی کارکنان لازم است با نگاهی فراگیر پیشایندهای فردی و سازمانی مورد نیاز آن را تقویت کنند و در این راه بر اولویت اثرگذاری این عوامل توجه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pattern of Human Resource Self-Examination Antecedents: A Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hakkak 1
  • Saber Taghipour 2
  • Meysam Jafari 2
1 Associate Professor, Department of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Ph.D. Student in Human Resources Management, Department of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Awareness of oneself is an art of living and being and helps one to develop one's talents and strive to become. The present study aims to identify and prioritize the factors affecting human resource self-examination.
Methodology: This study is based on the purpose, application and in terms of data collection in the field of descriptive survey studies. The research method is sequential (qualitative-quantitative). Extraction of the pattern representing the determinants of self-examination by content analysis method and prioritization of them has been done by triangular fuzzy Delphi method. Qualitative stage data were collected through semi-structured interviews with 16 university professors specializing in human resources, organizational behavior, and psychology. In a small part, 50 managers of government organizations in Khorramabad city were surveyed using a questionnaire.
Findings: Twenty-four main categories were extracted as determinants of self-examination and categorized into individual and organizational factors. Prioritization of these categories also showed that self-confidence, self-confidence, goal setting, individual competence and organizational culture are the most important antecedents.
Conclusion: In order to facilitate the self-examination of employees, human resource managers need to strengthen the required individual and organizational backgrounds with a comprehensive view and in this way pay attention to the priority of the impact of these factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soul Searching
  • Self Confidence
  • Self-Esteem
  • Writing Goals
  • Individual Ability
  • Organizational Culture
 Alvin dave m. pusing. (2017). organizational soul searching (part 1 & 2) https://www.pwc.com/ph/en/taxwise-or otherwise/2017/organizational-soul-searching-part-1.
Antric, T., McKie, D., & Toledano, M. (2019). Soul searching: Public relations, reputation and social marketing in an age of interdisciplinarity. Public Relations Review45(5), 101827.
Arifin, Z., Nirwanto, N., & Manan, A. (2019). Improving the Effect of Work Satisfaction on Job Performance through Employee Engagement. International Journal of Multi Discipline Science (IJ-MDS)2(1), 1-9.
Aron, L. (2012). Psychoanalysis in the workplace: An introduction. Psychoanalytic Dialogues22(5), 511-516.
Carroll, J. S. (1998). Organizational learning activities in high‐hazard industries: the logics underlying self‐analysis. Journal of Management studies35(6), 699-717.
Fonagy, P. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self. New York (Other Press) 2002.
Gant, A. C. (2014). The invention of the Barcelona gothic quarter. Journal of Heritage Tourism9(1), 18-34.
Grevi, G. (2016). A Global Strategy for a soul-searching European Union. EPC Discussion Paper, 13 July 2016.
Isaacs, K. (1997). The green imperative: Designs for the real world-Papanek, V.
Koo, V. (2017). Soul searching, transforming organizations from the inside out. Unpublished. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15284.04480
Schaller, M., Kenrick, D. T., Neel, R., & Neuberg, S. L. (2017). Evolution and human motivation: A fundamental motives framework. Social and Personality Psychology Compass11(6), e12319.
Sirgy, M. J. (2012). The psychology of quality of life: Hedonic well-being, life satisfaction, and eudaimonia (Vol. 50). Springer Science & Business Media.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and teacher education27(6), 1029-1038.
Starling, B. M. (2017). Therapeutic Soul Searching (Doctoral dissertation, City University of Seattle).
Szcześniak, M., Furmańska, J., Konieczny, K., Widecka, K., & Rachubińska, K. (2019). Dimensions of neurotic personality and its selected predictors in individuals with arterial hypertension. Psychiatr. Pol53(4), 901-14.
Ulus, E., & Gabriel, Y. (2018). Bridging the contradictions of social constructionism and psychoanalysis in a study of workplace emotions in India. Culture and Organization24(3), 221-243.
Xie, J. (2018). Cages and Class Struggle: A Leninist Inquiry into the Caricature of Marxism in Fenggang Yang’s ‘Soul Searching’. Critical Sociology44(1), 173-187.
Yang, F. (2014). Soul searching in contemporary Chinese literature and society. Mo Yan in Context: Nobel Laureate and Global Storyteller, 215-20.
Yoo, J. H. (2016). The effect of professional development on teacher efficacy and teachers’ self-analysis of their efficacy change. Journal of Teacher Education for Sustainability18(1), 84-94.
Zineldin, M. (2017). Transformational leadership behavior, emotions, and outcomes: Health psychology perspective in the workplace. Journal of Workplace Behavioral Health32(1), 14-25.