ابراهیمزاده دستجردی، رضا؛ قائدامینی هارونی، عباس؛ صادقی دهچشمه، مهرداد؛ موسویان، سید رحیم (1400). تجربه زیسته استادان دانشگاه شهرکرد از تعارض کار و خانواده: مطالعه پدیدارشناسی، مطالعات منابع انسانی، 11(1)، 73- 101.
ایزدخواه، فاطمه؛ غفاری، محتشم؛ محبی، سیامک؛ قارلی پور، ذبیحاله و احمدی، زهره (1398). نیازسنجی آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 13(9)، 69- 79.
بابایی، زهرا؛ دهقانی، محسن؛ باباخانی، بابک و نجفیمهری، سهیل (1399). تجارب زیسته بیماران مبتلا به کمر درد مزمن، پژوهش پرستاری، 15(4)، 43- 57.
بارانی، صمد؛ فقیهی، ابوالحسن و نجفبیگی، رضا (1396). آسیبشناسی فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 12(46)، 1-20.
پاشایی یوسفکندی، عزیزه و حسنی، محمد (1400). پدیدارشناسی تجربه زیسته رهبری آموزشی مدیران گروه دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 23(92)، 131- 152.
جعفرزاده، اعظم؛ سلطانی، اصغر و دانشمند، بدرالسادات (1400). تجربه زیسته اعضای هیئتعلمی از تعامل استاد ـ دانشجو در محیطهای دانشگاهی. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 7(1)، 193- 206.
حیدری، مهدی؛ ابوالقاسمی، محمود و محمدی چابکی، رضا (1396). ارزیابی اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیئت علمی. اخلاق در علوم و فناوری، 12(3)، 65- 72.
خاوری، ندا؛ آفرینش خاکی، اکبر؛ شریفیفر، فریده و قاسمعلیپور، حسن (1402). طراحی الگوی تجربه شغلی منابع انسانی و برنامهریزی راهبردی در سازمانهای ورزشی. مدیریت ارتقای سلامت، 12(2 )، 50-6.
داناییفرد، حسن؛ خائفالهی، احمدعلی و خداشناس، لیلاسادات (1391)، فهم جوهره تجربه بازنشستگی کارکنان در بخش دولتی؛ پژوهشی پدیدارشناسانه. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 6(2)، 153- 176.
سبکرو، مهدی؛ کایدیان، آذین و حسینی، الهه (1400). شناسایی ریسک نگهداشت اعضای هیئت علمی. آموزش علوم دریایی، 8(24)، 1-17.
سعیدی، رضا (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت از زندگی در دوران بازنشستگی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی .
سیدحاتمی، سیدشهابالدین؛ نامور، یوسف؛ سلیمانی، توران و زاهدبابلان، عادل (1397). فراتحلیل عوامل اثرگذار بر بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 24(4)، 99-121.
سیدنقوی، میرعلی؛ الوانی، سید مهدی؛ کوشکی جهرمی، علیرضا و صدفی موسوی، سیده ساناز (1402)، طراحی چارچوب تصمیمگیری اشتغال پل با رویکرد فراترکیب، مطالعات منابع انسانی، 13(2)، 1-23.
صادقزاده، نازنین؛ ابراهیمپور، علیرضا؛ ربیعی، مهناز و درمان، فائزه (1400). تجربه زیسته استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از تحول فرهنگی مبتنی بر ارزشها. روانشناسی فرهنگی، 5(1)، 258- 282.
صدر، فروغ و غلامی، عبدالخالق (1395). بررسی عوامل مؤثر بر بازنشستگی پیش از موعد کارکنان کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد، مجله تحقیقات جدید در علوم انسانی، 2، 37- 51.
ضیابری، لیلا؛ اعتباریان خوراسگانی، اکبر؛ پیکانی، مهربان و زمانیمقدم، افسانه (1397). تدوین مدل مدیریت بازنشستگی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه: بانک رفاه کارگران). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 9(36)، 41- 74.
عابدینی، هاجر؛ رهنورد، فرجاله و هرمانی گلوزان، علی اکبر (1400). طراحی مدل شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان در بخش دولتی. مطالعات منابع انسانی، 11(4)، 1-24.
عطارزاده، مجتبی (1384). ناکارآمدی دانشگاه در روند پیشرفت علمی و فرهنگی کشور. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 9(1)، 47-80.
کوهپایهزاده، فاطمه؛ معتمدی، عبداله؛ درتاج، فریبرز؛ اسکندری، حسین و فرخی، نورعلی (1398). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر امید و نشاط معلمان بازنشسته. مجله علوم روانشناختی، 18(77)، 509- 517.
محمدی، فرشته؛ اندرامی، سیده آتنا؛ نصیری، ابراهیم و مرزبند، رحمتاله (1400). رابطه سلامت معنوی با احساس پیری در معلمان بازنشسته ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 31(197)، 132- 142.
مشایخ، فرحناز؛ کریمی، فریبا و شاهطالبی، بدری (1398). آسیبشناسی اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی. پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، 9(3)، 237- 258.
موسایی، میثم (1383). آثار اجتماعی و روحی بازنشستگی اعضای هیئتعلمی: مورد مطالعه در دانشگاه تهران، مجله مدرس علوم انسانی، 8(20)، 157- 180.
نوبهار، منیر (1391). چالشهای موجود در انتقال به بازنشستگی از دیدگاه پرستاران بازنشسته. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(2)، 91- 124.
Abbott, D. &
Wilson, G. (2014). Climate change: lived experience, policy and public action
, International Journal of Climate Change Strategies and Management, 6(1), 5-18.
Akinwale, O.E., Kuye, O.L. & Akinwale, O.E. (2023). Trajectory of brain-drain and quality of work-life amongst Nigeria’s university lecturers: academic staff union of universities (ASUU) incessant strike in retrospect. International Trade, Politics and Development, ahead-of-print.7(2), 115- 137.
Amorim, W., Fischer, A. & Fevorini, F.B. (2019), Workers age 50 and over in the Brazilian labor market: is there ageism?, Revista de Gestão, 26(2), 161-179.
Asonibare, J. B. & Oniye, A. (2008), Retirement and Retirement Counseling: Issues and Challenges, African Journal of Education and Developmental Studies, 5(2), 1-17.
Atchley, R.C. (1999). Continuity and Adaptation in Aging: creating Positive Experiences, John Hopkins University Press, Baltimore, MD.
Avery, D.R., McKay, P.F. & Wilson, D.C. (2007), Engaging the aging workforce: the relationship between perceived age similarity, satisfaction with co-workers, and employee engagement, Journal of Applied Psychology, 92(6), 1542-1556.
Behizadeh, N. (2023). Complexities in social justice teacher preparation: A CHAT analysis of a preservice teacher navigating university and school contexts. Teaching and Teacher Education, 121, 103912.
Birdsey, B. & Joseph, L. (2021). Plurality of perspective: Doctor-parents of deaf children in a low-to middle-income country, International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 142, 110610.
Boice, R. (1992). The New Faculty Member: Supporting and Fostering Professional Development, Jossey-Bass; First Edition.
Botey, M., Vaquero-Diego, M., & Sastre, F. J. (2020). Perceived emotional intelligence of university professors based on the nature of the subject taught. Technological Forecasting and Social Change, 161, 1-10.
Bruggen, E.C., Post, T. & Schmitz, K. (2019). Interactivity in online pension planners enhances engagement with retirement planning – but not for everyone, Journal of Services Marketing, 33(4), 488-501.
Cahill, M., Galvin, R. & Pettigrew, J. (2019). The transition to retirement experiences of academics in ‘higher education’: a meta-ethnography, The Gerontologist, 59(3), 177-195.
Cahill, M., Galvin, R. & Pettigrew, J. (2022). Being an academic retiree: a qualitative, follow-up study of women academics in the Republic of Ireland, Irish Journal of Occupational Therapy, 50(1), 42-50.
Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory, second ed., California, Thousand Oaks.
Chen, J. & Cooper-Thomas, H.D. (2023). Finding one's own way: how newcomers who differ stay well, Evidence-based HRM, 11(2), 143-157.
Clarke, J. S., & Holt, R. (2019). Images of entrepreneurship: Using drawing to explore entrepreneurial experience. Journal of Business Venturing Insights, 11, e00129.
Collins, J. (2011). It’s all in here! How do we get it out?, Human Resource Management International Digest, 19(5).
Conelius, J. (2015). A woman’s experience: living with an implantable cardioverter defibrillator. Applied Nursing Research, 28(2), 192–196.
Coppola, M.,
Russolillo, M. &
Simone, R. (2020). On the management of retirement age indexed to life expectancy: a scenario analysis of the Italian longevity experience,
Journal of Risk Finance, 21(3), 217-231.
Cutts, Q. M. (2020). More than casual concern: Critical Black pedagogical excellence and the Asa G. Hilliard, III teacher preparation framework. International Journal of Qualitative Studies in Education, 33(7), 709e728.
Davies, E. & Jenkins, A. (2013). The work to retirement transition of academic staff: attitudes and experiences, Employee relationship, 32(3), 322-338.
Davis, E. & Cartwright, S. (2010). Psychological and Psychosocial Predictors of Attitudes to Working Past Normal Retirement Age, Employee Relations. 33(3), 249-268.
Dieumegard, G., Nogry, S., Ollagnier-Beldame, M., & Perrin, N. (2021). Lived experience as a unit of analysis for the study of learning. Learning, Culture and Social Interaction, 31, 100345.
Dornelles, M., & Crispim, S. F. (2021). Emotional intelligence of university professors: A comparative study between Brazilian public and. private sector education. International Journal of Higher Education, 7(e021016), 1-16.
Eidizadeh, R., Salehzadeh, R. & Chitsaz Esfahani, A. (2017). Analysing the role of business intelligence, knowledge sharing and organisational innovation on gaining competitive advantage, Journal of Workplace Learning, 29(4), 250-267.
Farrell, E. (2020). Researching Lived Experience in Education: Misunderstood or Missed Opportunity?, International Journal of Qualitative Methods, 19, 1-8.
Frins, W., van Ruysseveldt, J., van Dam, K., & van den Bossche, S. N. J. (2016). Older employees’ desired retirement age: a JD-R perspective. Journal of Managerial Psychology, 31(1), 34 – 49.
George, R. & Maguire, M. (2020). Academics ‘staying on’ post retirement age in English university departments of education: opportunities, threats and employment policies, British Journal of Educational Studies, 69(4), 1-18.
Giraldo, M. C. B., Toro, O. N. P., Arias, A. V., Arias, M. L. B., & Piedrahita, L. B. (2022). Research trends of the knowledge-based economy: A bibliometric study. Intangible Capital, 18(2), 290-313.
Hartnell, C. A., Ou, A. Y., Kinicki, A. J., Choi, D., & Karam, E. P. (2019). A meta-analytic test of organizational culture’s association with elements of an organization’s system and its relative predictive validity on organizational outcomes. Journal of Applied Psychology, 104(6), 832–850.
Hasnol, P.M., Salleh, P.H., & Baha, R. (2020). Retirement concerns and financial literacy in Brunei, International Journal of Sociology and Social Policy, 40(3/4), 342-365.
Hershenson, D.B. (2016). Reconceptualizing retirement: a status-based approach, Journal of Aging Studies, 38, 1-5.
Hertha, B. & Rees, S. (2017). Transitions to retirement – Learning to redesign one’s lifestyle. Research on Ageing and Social Policy, 5, 32-56.
Insin, N., Tanasugarn, C. & Benjakul, S. (2022). A Healthy Retirement Program for Thai government teachers: a quasi-experimental and comparison groups study, Journal of Health Research, 36(1), 127-139.
Institute of Economic Affairs (2013). Retirement has a detrimental impact on mental and physical health, a new study has found, Quality in Ageing and Older Adults, 14(3).
Johnson, C. & Bonhamc, S. H. (1980). Woman and Retirement: A Study and Implications, Family Relations, 29(3), 380-385.
Kaskie, B. (2017). The academy is aging in place: assessing alternatives for modifying institutions of higher education, The Gerontologist, 57(5), 816-823.
Keller, J. (2015). Attitude Is Everything: Change Your Attitude, Change Your Life, Collins; 1st edition.
Koc-Menard, S. (2009). Knowledge transfer after retirement: the role of corporate alumni networks, Development and Learning in Organizations, 23(2), 9-11.
Kornienko, A. (2015). University education in the development of knowledge-based society: network technologies of scientific research and cyberscience as factors of education professionalization. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 206, 359-364.
Lim, V.K.G. (2003). An empirical study of older workers’ attitudes towards the retirement experience, Employee Relations, 25(4), 330-346.
Liu, G., Tsui, E. & Kianto, A. (2021). Knowledge-friendly organizational culture and performance: A meta-analysis, Journal of Business Research, 134, 738-753.
McDaniel, J.E., Anderson, B.B. & Jeffries, J. (2021). Professor Hamlet’s dilemma: to retire or not to retire?, Journal of Applied Research in Higher Education, 13(1), 258-271.
McGee, P. L. (2023). The relationship among faculty-to-faculty incivility and job satisfaction or intent to leave in nursing programs in the United States. Journal of professional nursing, 47, 73-80.
Miner, K. N., January, S. C., Dray, K. K., & Carter-Sowell, a. R. (2019). Is it always this cold? Chilly interpersonal climates as a barrier to the well-being of early-career women faculty in STEM. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 38 (2), 226-245.
Močinić, S., Lazarić, L., & Gortan-Carlin, I. P. (2022). Competencies of university teachers and changes for working in the knowledge society. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS, 20(4), 429-453.
Musselwhite, C. &
Haddad, H. (2018). Older people’s travel and mobility needs: a reflection of a hierarchical model 10 years on,
Quality in Ageing and Older Adults, 19(2), 87-105.
Oniye, O. A. (2001). Problem Associated with Retirement and Implications for Productive Adult Life, Nigeria Journal of Gender and Development, 2(1), 55-64.
Pavia, S. & Grima, S. (2019). Retirement Planning: A Literature Review, Grima, S., Özen, E., Boz, H., Spiteri, J. & Thalassinos, E. (Ed.) Contemporary Issues in Behavioral Finance (Contemporary Studies in Economic and Financial Analysis), Emerald Publishing Limited, Leeds, 97-138.
Polat, H., Karakose, T., Ozdemir, T. Y., Tülübaş, T., Yirci, R., & Demirkol, M. (2023). An Examination of the Relationships between Psychological Resilience, Organizational Ostracism, and Burnout in K–12 Teachers through Structural Equation Modelling. Behavioral Sciences, 13(2), 164-184.
Prasad, P., Mills, A.J., Elmes, M., & Prasad, A. (1997). Managing the Organizational Melting Pot: Dilemmas of Workplace Diversity, SAGE Publications, Inc.
Realino, V.J., Cagasan, E., & Gravoso, R.S. (2023). Lived experiences and meanings of the COVID-19 pandemic: A case of the elderly survivors, International Journal of Disaster Risk Reduction, 93, 103772.
Rowe, P.M. (2017). Toward a Model of Work Experience in Work-Integrated Learning, Work-Integrated Learning in the 21st Century (International Perspectives on Education and Society, Emerald Publishing Limited, Leeds, 3-17.
Scanlan, J., Berry, B., Wells, K., & Somerville, J. (2022). Learning from lived experience: Outcomes associated with students' involvement in co-designed and co-delivered recovery-oriented practice workshops, Australian Occupational Therapy Journal, 69(6).
Schein, E. H. (2017). Organizational culture and leadership (5th ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
Schermuly, C.C., Büsch, V. & Graßmann, C. (2017). Psychological empowerment, psychological and physical strain and the desired retirement age, Personnel Review, 46(5), 950-969.
Silver, M. & Easty, L.. (2017). Planning for retirement from medicine: a mixed-methods study. Journal of CMAJ OPEN, 5(1), 123-129.
Stewart, V., Campbell, M., McMillan, S.S. & Wheeler, A.J. (2019). Postgraduate work-based learning: a qualitative study, Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 9(4), 637-649.
Stucki, G., & Bickenbach, J. (2019). Health, Functioning and Wellbeing: Individual and Societal. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 100(9), 1788-1792.
Takhsha, M., Barahimi, N., Adelpanah, A. & Salehzadeh, R. (2020). The effect of workplace ostracism on knowledge sharing: the mediating role of organization-based self-esteem and organizational silence, Journal of Workplace Learning, 32(6), 417-435.
Tambellini, E. (2021). Exploring the relationship between working history, retirement transition and women’s life satisfaction, Ageing and Society, 1-30.
Thilagavathy, S. & Geetha S.N. (2021). Work-life balance - a systematic review, Vilakshan - XIMB Journal of Management, ahead-of-print.
Varies, M. K. (2003). The Retirement Syndrome: The Psychology of Letting Go, European Management Journal, 21(6), 707-716.
Vasconcelos da Nóbrega, C. & Helal, D.H. (2023). Social representations of retirement: a study with professors from public higher education institutions, International Journal of Educational Management, ahead-of-print No. ahead-of-print.
Vyncke, B. & Van Gorp, B. (2017). Communicating about raising the retirement age using frames and counterframes, Journal of Communication Management, 21(2), 155-169.
Wang, G. H., Li, J. H., Liu, H., & Zaggia, C. (2023). The association between workplace ostracism and knowledge-sharing behaviors among Chinese university teachers: The chain mediating model of job burnout and job satisfaction. Frontiers in Psychology, 14, 1030043.
Wang, M. (2007). Profiling retirees in the retirement transition and adjustment process: examining the longitudinal change patterns of retirees psychological wellbeing, Journal of Applied Psychology, 92(2), 455-474.
Williamson, M.L., Cook, L., Salmeron, L. & Burton, D. (2010). Retaining nursing faculty beyond retirement age, Nurse Educator, 35(4), 152-155.
Woznyj, H., Banks, G., Whelpley, C., Batchel, J., & Bosco, F. (2020). Job Attitudes: A Meta-Analytic Review and the Creation of a Temporal Theoretical Framework, Academy of Management Proceedings, 2020(1).
Yockey, M. (2019). The effects of work experience on interpretations of recruitment advertisements and organizational attraction, American Journal of Business, 34(2), 58-74.