امروزه سازمانها با شناسایی و بهرهگیری بهینه منابع تلاش دارند تا زمینه توسعه خود هموارتر سازند. مطالعات اخیر نشان میدهد که ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان، منجر به افزایش بهرهبرداری سایر عوامل سازمانی میشود. این رفتار با ویژگیهایی چون؛ برعهده گرفتن وظایف و مسئولیتهای اضافی، پیروی از مقررات، حفظ و توسعه نگرش مثبت، شکیبایی و تحمل مشکلات و در مجموع ارائه رفتارهای داوطلبانه باعث ارتقای اثربخشی و کارایی سازمان میشود. همچنین «رفتار شهروندی سازمانی» اثری نسبی بر کاهش تأثیرات منفی خرده فرهنگهای کارکنان، ترمیم شکاف خواستههای کارکنان با سازمان و اثرات ذهنی یا رفتاری آنان میشود. بر این اساس، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه این رفتار محور اصلی این مطالعه قرار دارد. این پژوهش با رویکردی کاربردی و در قالب روش توصیفی، تلاش دارد تا ضمن شناسایی، عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران (منطقه تهران) مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مرتبط با استقرار آن را ارائه دهد. بر این اساس دادههای مورد نیاز در قالب ابزار پرسشنامه از جامعه آماری 228 نفر گردآوری و توسط تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان دهنده وجود سه دسته عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی و مؤلفههای زیر مجموعه آن در شکلگیری و ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در جامعه تحقیق میباشد.