چندی است واژه تعالی یا سرآمدی بهطور فزایندهای در ادبیات مدیریت بهمنظور بهبود مستمر کسبوکار استفاده میگردد. بهگونهای که مشتقات جدیدی از تعالی سازمانی از جمله تعالی منابع انسانی، تعالی نوآوری، تعالی رهبری، تعالی فرآیندها و... شکل گرفته است. در این میان تعالی منابع انسانی و تعالی رهبری، بیش از دیگر موارد، مورد نظر محققان و نویسندگان قرار گرفتهاند. در این تحقیق سعی شده است مدل جامعی بهمنظور رسیدن به تعالی منابع انسانی، به سازمانها پیشنهاد شود. محققین با بهکارگیری رویکرد فراترکیب در این پژوهش به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانه این روش، مدل جامع تعالی منابع انسانی را در 12 معیار، 45 زیرمعیار و 270 نکته راهنما طبقهبندی کردهاند. سپس روایی و پایایی مدل مذکور ارائه شده است. تفاوت این مدل ارائه شده با مدلهای پیشین، جامعیت آن یعنی دارا بودن نقاط قوت آنها و پوشش نقصها و کاستیهای آنها است.