گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.
تاریخ دریافت: 15 دی 1396،
تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1396،
تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1397
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی با روحیهی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشجویان رشته پرستاری در شهرستان ساوه بود که تعداد آنان در حدود 900نفر تخمین زده شد که از میان آنان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 269نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و دسیکو (2009) و روحیه علمی ساعتچی و همکاران(1389) بهره گرفتهشد. روایی محتوا پرسشنامه مورد تائید متخصصین قرار گرفت؛ همچنین به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 95/0 و 96/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS21 در بخش استنباطی(آزمونکولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و ابعاد آن (تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری) با روحیهی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.