فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود.
این مقاله بهدنبال پاسخ به این سؤال است که فرهنگ در سازمانهای ایران شامل چه شاخصها، ارزشها و یا متغیرهایی میباشد. بهعبارت دیگر چه شاخصهایی تبیین کننده فرهنگ سازمانی در ایران میباشد؟ هدف این مقاله آن است که پس از احصای شاخصهای فرهنگ سازمانی از طریق بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، آنها را خلاصه و از بین آنها عواملی را که به بهترین وجه توصیف و تبیین کننده فرهنگ سازمانی در کشور ایران میباشند، شناسایی و طبقهبندی نماید.
برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش و طبقهبندی شاخصها در چند عامل از نمونهای، 96 نفری متشکل از صاحبنظران و استادان که در کشور ایران در ارتباط با موضوع فرهنگ سازمانی مطالعه و پژوهش نمودهاند، استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات حاکی از آن است که تعلق (هویت) سازمانی، خلاقیت فردی، انسجام(یکپارچگی)، مسئولیتپذیری، الگوی ارتباطات و فاصله قدرت از عوامل تبیینکننده فرهنگ سازمانی در ایران بوده و مهمترین عامل تبیین کننده، تعلق(هویت) سازمانی میباشد.