توسعۀ یادگیری سازمانی بهوجود شرایط و بستری مناسب نیاز دارد. در این میان نقش عوامل انسانی- اجتماعی در ایجاد سازمان یادگیرنده بسیار تعیینکننده است. لذا برخورداری سازمان از کارکنانی توانمند میتواند به ایجاد آمادگی لازم برای توسعۀ سازمان یادگیرنده کمک کند. از این رو در این پژوهش به بررسی نقش توانمندسازی کارکنان در توسعۀ سازمان یادگیرنده پرداخته میشود و رابطۀ پنج بعد اصلی توانمندسازی (احساس معناداری شغل، شایستگی در شغل، داشتن اختیار، موثر بودن در شغل، و اعتماد به همکاران) با چهار جنبۀ اصلی سازمان یادگیرنده (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و استراتژی و چشمانداز) بررسی میشود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. قلمروی آماری آن نیز شامل 574 نفر کارکنان ستادی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران است که با نمونهگیری تصادفی تعیین و 250 نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک مدل معادلات ساختاری و آزمون همبستگی نشان میدهد توانمندسازی کارکنان تأثیر مستقیم و زیادی در توسعۀ سازمان یادگیرنده دارد، و همبستگی مثبت بین همه ابعاد و سازمان یادگیرنده وجود دارد. از اینرو توانمندسازی کارکنان میتواند زمینۀ انسانی-اجتماعی مناسبی برای توسعۀ سازمان یادگیرنده فراهم کند. بر این اساس پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
. (1391). تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعه سازمان یادگیرنده در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 2(1), 137-155.
MLA
. "تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعه سازمان یادگیرنده در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران". فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 2, 1, 1391, 137-155.
HARVARD
. (1391). 'تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعه سازمان یادگیرنده در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران', فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 2(1), pp. 137-155.
VANCOUVER
. تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعه سازمان یادگیرنده در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 1391; 2(1): 137-155.